Autostrada A1 od Rusocina do Torunia w rękach zagranicznych. Zamiast winiet do budżetu opłaty do RPA. Amber One to droga dedykowanego dobrobytu?
NDI Autostrada, spółka utworzona przez grupę NDI, kontrolowaną przez Jerzego Gajewskiego, nie jest od 6 lat akcjonariuszem autostrady Amber One, należącej do spółki Gdańsk Transport Company. Została przejęta przez spółkę Arcus A 1 z Luksemburga i dziś występuje jako AAPP z siedzibą w tym kraju.Po zmianie właściciela z jej zarządu ustąpiła Małgorzata Winiarek Gajewska, a nowy zarząd tworzą obecnie Stefano Brugnolo i David Stuart Gray. Pierwszy z nich nadto reprezentuje od lutego 2017 nowego, luksemburskiego właściciela NDI Autostrada,dziś AAPP, w radzie nadzorczej GTC.
Prezesem zarządu autostradowej spółki GTC jest Arne Torbjorn Nohrstedt, zawiązany z firmą od 2005 roku, a obok S. Brugnolo, w radzie nadzorczej jest Zoltan Pap, członek zarządu Intertoll Polska, udziałowca GTC. W 2010 roku z rady odszedł jeden z architektów pomysłu finansowo-organizacyjnego na północny odcinek A 1 zmarły niedawno J. Gajewski. Kiedy GTC SA powstawała polscy udziałowcy, słynna gdańska firma drogowa GPRD i bank BGŻ miały pakiet kontrolny, a w radzie zasiadał m.in. Zbigniew Wojciechowski, prezes GPRD. Dzis po 30 proc. Akcji maja skandynawska Skanska i fundusz inwestycji infrastrukturalnych John Laing Ltd.,25 proc. to luksemburska spółka AAPP a 15 proc. ma poborca opłat Intertoll Polska Dziś nawet bilety za przejazd bursztynowym szlakiem rozlicza firma należąca do kapitału południowoafrykańskiego, choć ulokowana w Ropuchach opodal Pelplina..
Intertoll Polska to spółka z kapitałem 50 tys. złotych, którą założono w kwietniu 2005 roku. Podstawowa jej działalność to usługi wspomagające transport lądowy - jak elegancka nomenklatura urzędowa określa pobieranie opłat na bramkach i czynności eksploatacyjne na drogach. Właścicielem Intertoll Polska od samego początku jest spółka Intertoll-Europe Tanacsado Korlatolt Felelossegu Tarsasag (sp. z o.o.) z Budapesztu, która w czerwcu 2006 zmieniła nazwę na „Intertoll-Europa działająca w kręgu zamkniętym doradcza SA”. Pierwszy zarząd spółki tworzyli prezes Anthony Stratfold i wiceprezes George Jamieson, który pozostaje w zarządzie do dziś. W sierpniu 2011 prezesa Stratfolda zastąpił Zoltan Pap, który pracuje z kilkuosobowym zarządem i dogląda interesu w radzie nadzorczej GTC.
Właściciel tego gospodarczego kompleksu, Intertoll Europe, prowadzi swoja działalność w Budapeszcie od 1995 roku i chwali się na swojej stronie rozwojem biznesu na drogach Polski, Węgier, Bułgarii, a dobrze ocenia jego perspektywy w Europie Wschodniej. Firma należy do Group Five, południowoafrykańskiego giganta budowlanego, który powstał w latach 70-tych z fuzji 5 spółek i ma siedzibę w Johannesburgu. Jako beneficjent końcowy płatności na rogatkach w Rusocinie i Toruniu występuje obywatel RPA Jayendra Naidoo.
Jan Ryszard Kurylczyk, polityk SLD, a wcześniej sekretarz PZPR w Lęborku i Słupsku, niezręczny kandydat lewicy na prezydenta Gdańska, który swój start chciał konsultować z… urzędującym prezydentem Pawłem Adamowiczem - wsiadając w 2004 roku na koparkę w Swarożynie otworzył międzynarodową autostradę biznesu. Zamiast winiet wydawanych i rozliczanych przez rząd polski - zdewastowanych w sejmie przez Europejczyków z PO i patriotów z PSL - mamy opłatę 4,90 zł na trasie Rusocin-Swarożyn, która czyni każdego tubylca klientem wielkiego kapitału. Jeżdżąc poprawiamy samopoczucie i dostatek w Budapeszcie, Johannseburgu, a nawet pojedynczym obywatelom w Sopocie.
Droga jest publiczna, ale dochody prywatne. Amber One to droga dedykowanego dobrobytu. Ubezpiecza go swoimi gwarancjami skarb państwa. Kiedy więc Donald Tusk jako premier zapłacił 20 mln zł operatorowi drogi za podniesienie rogatek ,nacjonalizacja kosztów i prywatyzacja zysku widoczna była jak na dłoni.
Oglądamy rzeczy, a nie widzimy ich istoty. Widzimy drogę, a nie widzimy jej finansowego mechanizmu.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/647782-autostrada-biznesu-z-rusocina-do-rpa-i