Porozumienie między Komisją Europejską a Niemcami dotyczące paliw syntetycznych w autach o napędzie spalinowym zostało zawarte w sposób nietransparentny i jest rozczarowujące - oświadczyła we wtorek w Brukseli minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Największe emocje budzi przegłosowany dzisiaj zakaz rejestracji aut spalinowych po roku 2035. I właśnie: czy dzisiaj został przegłosowany ten zakaz? Polska była przeciwko temu rozwiązaniu. Włosi się wstrzymali. Bułgarzy i Rumuni również, gdzie de facto jest to głos przeciwko, jeśli te głosy liczymy. Ważniejsze jednak jest to, co się działo w ostatnich tygodniach
— mówiła Moskwa dziennikarzom po zakończeniu posiedzenia unijnych ministrów odpowiedzialnych w swoich rządach za kwestie energetyki.
Poinformowała, że na etapie przygotowywania założeń i dokumentów do zakazu rejestracji aut spalinowych po 2035 roku KE przekonywała państwa członkowskie - powołując się na analizy - że rynek jest gotowy na takie rozwiązanie.
Tymczasem kilka tygodni temu Niemcy rozpoczęły zupełnie inny proces. Proces przekonywania, że Europa nie jest gotowa. Że równie dobrym rozwiązaniem dla aut spalinowych są e-paliwa (paliwa syntetyczne). Po tym nietransparentnym, ukrytym procesie, który Niemcy prowadziły na poziomie Komisji Europejskiej i wybranych państw członkowskich, dziś Niemcy wycofały swój sprzeciw, poparły dokument, a jednocześnie KE (…) zobowiązała się, że doprecyzuje zasady dotyczące e-paliw. Włosi próbowali to samo dla siebie wywalczyć w zakresie biopaliw - nie dostali takiego wyjątku
— ujawniła szefowa polskiego resortu klimatu i środowiska.
To pokazuje +powagę+ całego pakietu Fit for 55, „powagę” tych analiz przygotowania rynku i podejście (KE) do innych państw członkowskich. Myślę, że dzisiaj - bez względu, jakie podejście miały państwa do 2035 roku - ten sposób wyjątkowego potraktowania jednego państwa członkowskiego był dla wszystkich trudny do zaakceptowania. Ja się odniosłam do tego, że jest to nietransparentny proces i rozczarowujący w swoim brzmieniu. Będziemy badać podstawy prawne tej decyzji z ostatniej chwili. To była najważniejsza i najgorsza wiadomość dnia dzisiejszego. Z jednej strony brak zakazu i równorzędność e-paliw, z drugiej - ta wyjątkowa sytuacja
— skonstatowała Anna Moskwa.
Oczywiście, nie mówimy, że w Polsce nie jesteśmy w stanie wypracować tych e-paliw. Bardziej chodzi o podejście, analitykę, wiarygodność danych, na których opiera się Komisja przy tak ważnych decyzjach dla społeczeństwa. Taki zakaz jest szkodliwy dla gospodarek, dla naszych społeczeństw i całego transportu europejskiego. Niewiarygodny co do postawy prawnej i podstawy analitycznej
— podsumowała polska minister.
Na moje polecenie minister @moskwa_anna zagłosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 r. Dziękuję Pani Minister
— napisał na Twitterze premier Mateusz Morawiecki.
Blokada rozporządzenia przez Niemcy
Niemcy na początku marca zablokowały w ostatniej chwili unijne rozporządzenie, przewidujące redukcję emisji CO2 z nowych pojazdów do zera od 2035 roku i nakładające na producentów samochodów obowiązek stosowania jedynie silników elektrycznych.
Tekst rozporządzenia był w październiku 2022 roku uzgodniony między państwami członkowskimi UE i negocjatorami Parlamentu Europejskiego i został zatwierdzony w połowie lutego przez PE.
Technologia paliw syntetycznych jest kwestionowana przez organizacje pozarządowe, zajmujące się ochroną środowiska, które uważają ją za kosztowną, energochłonną i zanieczyszczającą środowisko.
Sprzeciw Polski wobec przedłużenia środków mających ograniczyć zapotrzebowanie na gaz
Podczas wtorkowego posiedzenia unijnych ministrów odpowiedzialnych w rządach swoich krajów za kwestie energetyki Polska głosowała przeciwko przedłużeniu o 12 miesięcy środków nadzwyczajnych mających ograniczyć zapotrzebowanie na gaz - poinformowała dziennikarzy minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Popieramy dobrowolne redukcje na poziomie państw, popieramy oszczędzanie gazu, oszczędzanie energii i takie instrumenty, które by zachęcały do oszczędzania. W Polsce też je wdrożyliśmy. Jesteśmy przeciwni tej drugiej części, która mówi, że gdyby nastąpił w Europie kryzys (gazowy) potwierdzony przez dwa państwa, to na wniosek KE następuje głosowanie większościowe na Radzie UE ds. energii (…) w sprawie obowiązkowości dalszych ograniczeń i oszczędności
— przypomniała minister.
To jest coś, czego nie akceptujemy. Po pierwsze przez podstawę prawną - jeśli mówimy o miksie energetycznym, to musi być jednomyślność. Po drugie, możemy się zgadzać na dobrowolność, ale przymusowość to wchodzenie Komisji w kompetencje państw członkowskich, a na to sobie nie możemy pozwolić. Głosowaliśmy przeciwko temu rozwiązaniu
— skonkludowała minister Moskwa.
Przeciw głosowały też Węgry.
tkwl/PAP/Twitter
CZYTAJ TAKŻE:
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/640267-minister-moskwa-przeciw-zakazowi-sprzedazy-aut-spalinowych