Kancelaria premiera na wniosek Trybunału Konstytucyjnego przygotowała stanowisko ws. noweli ustawy o SN - poinformował minister ds. UE Szymon Szynkowski vel Sęk. Stanowisko to - dodał - „odpiera argumenty” z wniosku prezydenta Andrzeja Dudy o zbadanie noweli przez TK.
W lutym prezydent Andrzej Duda skierował nowelizację ustawy o Sądzie Najwyższym do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli prewencyjnej. Nowelizacja ma - według PiS - wypełnić kluczowy „kamień milowy” dla odblokowania przez Komisję Europejską środków na realizację Krajowego Planu Odbudowy. Pod koniec lutego prezes Trybunału Julia Przyłębska poinformowała, że Trybunał wszczął postępowanie w związku ze złożonym przez prezydenta wnioskiem oraz że wkrótce odbędzie się rozprawa.
„Bardzo szczegółowe stanowisko”
W środę minister ds. UE powiedział w Programie Trzecim Polskiego Radia, że TK zwrócił się do kancelarii premiera o „wyrażenie stanowiska” ws. nowelizacji.
Takie stanowisko już zostało przez nas przygotowane, zostanie lada chwila przekazane Trybunałowi Konstytucyjnemu
— zapowiedział.
Dodał, że jest to „bardzo szczegółowe stanowisko prawne na kilkudziesięciu stronach, odpierające argumenty z wniosku pana prezydenta”.
Ustawa wiatrakowa podpisana
Na pytanie, czy podpisanie przez Andrzeja Dudę w tym tygodniu nowelizacji tzw. ustawy wiatrakowej przybliża nas do uzyskania środków z KPO czy też bez orzeczenia TK ws. noweli ustawy o SN nie ma sensu składać wniosku o wypłatę środków, minister odparł:
Niewątpliwie nas to przybliża w takim sensie, że był to też jeden z warunków do spełnienia, na który czekała KE.
Natomiast cały czas oczekujemy na wyrok TK ws. ustawy o Sądzie Najwyższym. Trybunał Konstytucyjny tutaj, sądzę, że ma pełną świadomość powagi tej sytuacji
— zaznaczył.
Oczekiwanie na wyrok TK
Na późniejszej konferencji prasowej dziennikarze pytali ministra ds. UE, czy w obecnej sytuacji prowadzi jakiekolwiek rozmowy czy negocjacje z Brukselą w sprawie środków na KPO.
Czekamy w tej chwili na wyrok Trybunału Konstytucyjnego
— odparł Szynkowski vel Sęk.
Pracujemy, także angażując się w postępowanie przez TK, ale to efekt tego postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym zdefiniuje możliwość złożenia wniosku o pozyskanie pieniędzy z KPO. W związku z tym dzisiaj prowadzenie rozmów z Komisją Europejską w tej sprawie, nie ma w tym sensie uzasadnienia, że KE oczekuje też na tę decyzję tak samo jak i my
— powiedział.
Dopytywany, jak tłumaczył partnerom w Brukseli, że nowelizacja ustawy o SN została przyjęta przez Sejm bez zmian w stosunku do złożonego projektu, a mimo to została skierowana do TK, Szynkowski vel Sęk powiedział, że „po pierwsze nie było mowy o tym, że nie można zmieniać ani przecinka, to jest jakieś medialne rozważanie”.
Jeżeli mówiłem, że w tej ustawie nie wolno wprowadzać esencjonalnych zmian, to jest to właściwe. Ja to podtrzymuję, takich zmian esencjonalnych nie można wprowadzać, natomiast w ustawie zostały w toku legislacyjnym wprowadzone zmiany np. termin vacatio legis został wydłużony z 14 do 21 dni, zostały również wprowadzone poprawki legislacyjne. W związku z tym jest oczywiste, że to w Polsce, w polskim parlamencie decyduje się ostateczny kształt projektu ustawy
— mówił minister ds. UE.
Dodał, że „nie bardzo rozumie, dlaczego miałby tłumaczyć się instytucji europejskiej z tego, że jest realizowana w sposób konstytucyjny prerogatywa prezydenta”, czyli skierowanie do oceny przez TK.
W PR3 Szynkowski vel Sęk pytany był również, czy podpisana przez prezydenta nowelizacja tzw. ustawy wiatrakowej jest wystarczająca dla Komisji Europejskiej, czy toczy się jakiś dialog w tej sprawie. Wyraził przekonanie, że „te rozwiązania są satysfakcjonujące z punktu widzenia Komisji Europejskiej”.
Tu te tzw. kamienie milowe mówiły o liberalizacji przepisów, które były rzeczywiście w Polsce bardzo restrykcyjne
— powiedział.
Podpisana przez prezydenta nowela tzw. ustawy wiatrakowej przewiduje, że minimalna odległość turbin wiatrowych od zabudowań ma wynosić 700 metrów, a nie jak obecnie 10-krotność maksymalnej wysokości turbiny, tzw. reguła 10H. Liberalizacja tzw. zasady 10H jest jednym z 37 kamieni milowych, które Polska ma zrealizować, aby spełnić wymogi wynikające z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności do uruchomienia środków z Krajowego Planu Odbudowy.
Uchwalona w styczniu nowelizacja o Sądzie Najwyższym autorstwa PiS przewiduje m.in., że sprawy dyscyplinarne i immunitetowe sędziów ma rozstrzygać Naczelny Sąd Administracyjny, a nie - jak obecnie - Izba Odpowiedzialności Zawodowej SN. Nowela przewiduje też zasadnicze zmiany dotyczące tzw. testu niezawisłości i bezstronności sędziego.
W skierowanym do TK w lutym wniosku prezydent zwrócił się do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z konstytucją m.in. szeregu zapisów o tzw. teście niezależności sędziego oraz o przekazaniu spraw dyscyplinarnych i immunitetowych sędziów do NSA. Ponadto - w liczącym ponad sto stron wniosku - zakwestionowano także m.in. przepisy umożliwiające wnioskowanie o wznowienie prawomocnie zakończonych spraw dyscyplinarnych i immunitetowych, a także przewidzianą w tej nowelizacji vacatio legis określoną na 21 dni.
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/638324-kprm-na-wniosek-tk-przygotowala-stanowisko-ws-noweli-o-sn
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.