Sejm w czwartek przyjął dwie senackie poprawki do nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowelizacja pozwala na przekazanie 13,7 mld zł samorządom.
Sejm w czwartek głosował nad poprawkami Senatu do nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.
Dwie poprawki zaakceptowane
Zgodnie z rekomendacją sejmowych Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej posłowie zaakceptowali dwie poprawki Senatu do ustawy.
Pierwsza z nich ma charakter legislacyjny, „zapewnia spójność terminologiczną i merytoryczną”. Druga poprawka „zmierza do tego, aby do wydatków, które jednostka samorządu terytorialnego będzie obowiązana ponieść w związku z otrzymaniem dodatkowych dochodów, wliczane były wydatki poniesione przez samorządową instytucję kultury, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, dla którego jednostka samorządu terytorialnego jest podmiotem towarzyszącym, oraz spółkę kapitałową, w której wartość nominalna udziałów albo akcji należących do JST stanowi nie mniej niż 51 proc. kapitału zakładowego spółki oraz jednostka samorządu terytorialnego dysponuje bezpośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników labo walnym zgromadzeniu”.
Za sprawą nowych przepisów możliwe będzie przekazanie - jeszcze w 2022 r. - blisko 13,7 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego. Te pieniądze mają m.in. zrekompensować ubytki w dochodach bieżących, mogą służyć na inwestycje; mogą także i powinny być przeznaczone na poprawę efektywności energetycznej.
Dodatkowe środki (w wysokości blisko 13,7 mld zł) to dwie kwoty składowe. Pierwsza w wysokości 7 mld 793 mln zł nawiązuje do wysokości części rozwojowej subwencji ogólnej, która zostałaby przekazana odpowiednio do gmin, powiatów i województw w roku 2023. Środki z tej kwoty otrzymają wszystkie jednostki – proporcjonalnie do wysokości dochodów z tytułu udziału we wpływach z PIT planowanych na rok 2023.
Druga kwota składowa (5 mld 880 mln zł) ma odpowiadać części rozwojowej subwencji ogólnej i zostanie rozdzielona na części przysługujące poszczególnym rodzajom JST, tj. gminom, powiatom i województwom proporcjonalnie do wysokości udziału planowanych na rok 2023 dochodów z tytułu udziałów we wpływach z PIT.
Zgodnie z nowymi przepisami kwota w wysokości blisko 7,8 mld zł ma zostać rozdzielona między: gminy – w wysokości ponad 5,7 mld zł; powiaty (ponad 1,6 mld zł); województwa (ponad 434 mln zł). Dzięki nowelizacji każda z gmin otrzyma nie mniej niż 2,8 mln zł; powiaty nie mniej niż 6 mln zł; województwa nie mniej niż 32,6 mln zł.
Ustawa zobowiązuje jednostki samorządu terytorialnego do przeznaczenia na zadania z zakresu poprawy efektywności energetycznej i rozwoju odnawialnych źródeł energii wydatków w kwocie nie mniejszej niż równowartość 15 proc. kwot otrzymanych w roku 2022 dodatkowych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Nowe przepisy przewidują ponadto, że ze względu na wcześniejsze zasilenie finansowe samorządów w roku 2023 nie otrzymają one części rozwojowej subwencji ogólnej.
Ustawa zawiera także przepisy dotyczące m.in. stworzenia regulacji, które będą umożliwiać dofinansowanie rzecznych przepraw promowych do czasu oddania do użytkowania mostu lub tunelu zastępującego dotychczasową rzeczną przeprawę promową. Chodzi o uniknięcie sytuacji, kiedy to po oddaniu mostu lub tunelu przeprawy promowe nadal będą dofinansowywane z budżetu.
Ustawa teraz trafi do podpisu prezydenta.
Poprawki ws. sytuacji ekologicznej odrzucone
Na czwartkowym posiedzeniu Sejm odrzucił wszystkie poprawki Senatu w sprawie ustawy o szczególnym wsparciu podmiotów poszkodowanych w związku z sytuacją ekologiczną na Odrze. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.
Posłanka PiS Danuta Nowicka, przedstawiając w Sejmie sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o uchwale Senatu w sprawie ustawy o szczególnym wsparciu podmiotów poszkodowanych w związku z sytuacją ekologiczną na Odrze wyjaśniła, że Senat zgłosił 14 poprawek, a komisja wniosła o ich odrzucenie w całości.
W pierwszym bloku głosowano odrzucenie poprawek od nr 1 do 12 oraz nr 14. Za odrzuceniem głosowało 232 posłów, 215 było przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Sejm poprawki odrzucił.
W drugim bloku głosowano odrzucenie poprawki numer 13. Za odrzuceniem było 230 posłów, 214 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Sejm poprawkę odrzucił.
Wśród zgłoszonych poprawek senatorowie dodali m.in. przepis, zakładający wydłużenie do trzech miesięcy okresu otrzymywania pomocy, a także wydłużenie terminu, w jakim można złożyć wniosek o świadczenie. Zaproponowano też, by pełna lista podmiotów wraz z kodami PKD, którym będzie przysługiwać świadczenie, została wpisana do ustawy, bez konieczności późniejszego regulowania tej kwestii rozporządzeniami. Zgodnie z poprawką o wsparcie mogliby się starać przedsiębiorcy, których przychód w sierpniu, wrześniu i październiku 2022 r., byłby niższy o co najmniej 40 proc. w stosunku do przychodu uzyskanego w lipcu 2022 r., a nie o 50 proc. w dwóch miesiącach poprzedzających miesiąc, za jaki ma zostać przyznane wsparcie lub w analogicznym miesiącu zeszłego roku.
Senat wnosił też zmiany wysokości świadczenia, które zamiast 3010 zł miałoby być równe wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w lipcu 2022 r. Ponadto uprawnieni mieli być zwolnieni z obowiązku opłacania niepłaconych składek ubezpieczeniowych i składek na rzecz niektórych funduszy. Kolejna poprawka nadawała radom gminy prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z sytuacją ekologiczną na Odrze. Izba określiła jednocześnie, że gminom ma przysługiwać rekompensata wypłacana z budżetu państwa, za utracone przychody w związku z niższymi wpływami z tytułu podatku od nieruchomości, w pełnej wysokości.
Senatorowie dodali m.in. przepis, zakładający wydłużenie do trzech miesięcy okresu otrzymywania pomocy, a także wydłużenie terminu, w jakim można złożyć wniosek o świadczenie. Zaproponowano też, by pełna lista podmiotów wraz z kodami PKD, którym będzie przysługiwać świadczenie, została wpisana do ustawy, bez konieczności późniejszego regulowania tej kwestii rozporządzeniami.
Uchwalona przez Sejm na początku września ustawa zakłada, że świadczenie w wysokości 3010 zł będzie przysługiwało za każdego ubezpieczonego zgłoszonego w terminie do 31 lipca 2022 r. do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Świadczenie przysługujące płatnikowi składek będzie ustalane jako suma świadczeń należnych za każdego ubezpieczonego.
Świadczenie ma wypłacić ZUS, niezwłocznie po wyjaśnieniu ostatniej okoliczności mającej wpływ na prawo do świadczenia i jego wysokość. Ze świadczenia nie będzie możliwe dokonywanie potrąceń i egzekucji.
Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 sierpnia 2022 r.
gah/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/614496-pracowity-dzien-przy-ul-wiejskiej-jak-glosowal-sejm