Celem zapewnienia ładu przestrzennego i ochrony krajobrazu na podstawie ustawy krajobrazowej, obowiązującej od 11 września 2015 r., gminy mogą uchwalać uchwały krajobrazowe.
Akty prawa miejscowego rad gmin mogą określić, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć wymiary, a także z jakich materiałów budowlanych mogą być wykonywane. Gminy mogą pobierać opłatę za wiszące reklamy, żądać usunięcia istniejących reklam i egzekwować grzywny za umieszczanie nośników niezgodnych z uchwałą rady gminy.
Przytłaczająca większość gmin w Polsce nie wprowadziła uchwał krajobrazowych, a miasta, w których obowiązują tego typu akty prawne, tkwią w toku postępowań sądowych zainicjowanych przez podmioty, które kwestionują nowe regulacje prawne. Co ciekawe, część przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, w których nie ma uchwał krajobrazowych, twierdzi, że nie uchwalono ich z uwagi na brak potrzeby uregulowania zasad zamieszczania reklam. …
Artykuł dostępny wyłącznie dla cyfrowych prenumeratorów
Teraz za 7,90 zł za pierwszy miesiąc uzyskasz dostęp do tego i pozostałych zamkniętych artykułów.
Kliknij i wybierz e-prenumeratę.
Wchodzę i wybieramJeżeli masz e-prenumeratę, Zaloguj się
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/559687-stop-reklamowemu-chaosowi-ochrony-przestrzeni-publicznej