„To jest dla mnie lekcją, że trzeba być zawsze przygotowanym na każdy scenariusz, być odpornym” - powiedział minister z KPRP prof. Krzysztof Szczerski podczas Kongresu „Polska Wielki Projekt” na Zamku Królewskim w Warszawie.
Podczas III panelu w ramach XI Kongresu „Polska „Wielki Projekt” poruszono temat bezpieczeństwa logistycznego, choć nazwa ta nie wyczerpała mnogości kwestii, które pojawiły się w trakcie debaty. Udział w niej wzięli: Przemysław Sypniewski, menedżer, były prezes Poczty Polskiej; Bogusław Cichoń, dyrektor Departamentu Prawa i Bezpieczeństwa Pozamilitarnego BBN; Michał Kuczmierowski, prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Moderatorem był zaś minister Krzysztof Szczerski, szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Krzysztof Szczerski.
Szczerski: „Trzeba być zawsze przygotowanym na każdy scenariusz”
Uważam ten panel za niezwykle interesujący i nazwałbym go szerzej panelem o bezpieczeństwie infrastrukturalnym. Bo jest to rzecz, która wyłania się jako niezwykle istotna, w moim przekonaniu, w działaniach obecnych władz w Polsce, ale jaki o wyzwania czasów pandemicznych i popandemicznych, tego nowego ładu na całym świecie
— rozpoczął minister Krzysztof Szczerski.
Zauważył, że pod koniec stycznia 2020 roku, dosłownie na progu fali koronawirusa, w Davos elity kręgów biznesowo-politycznych, żyjący z przewidywania przyszłości, ogóle nie poruszyły tematu… pandemii.
To jest dla mnie lekcją, że trzeba być zawsze przygotowanym na każdy scenariusz, być odpornym (…) także na te szoki, które pojawiają się nagle właśnie z zakresie infrastruktury i logistyki
— dodał.
Jaka była pierwsza reakcja ludzi na to, że będzie lockdown, zatrzymanie świata w czasie pandemii? Pierwszą rzeczą, którą wszyscy zrobili, to rzucili się do sklepów, zaczęli wykupywać podstawowe towary. To było przekonanie, że będziemy mieli natychmiast z brakami, że zatrzyma się logistyka, że wszystko się wyłamie (…) To się nie wydarzyło. Potrafiliśmy stanąć na wysokości zadania. To podkreśliło też, czym jest logistyka, czym jest infrastruktura
— mówił minister z KPRP, wskazując na bezpieczeństwo życia codziennego obywateli.
Dużo naszej aktywności przeniosło się do sieci, w ogóle żucie przeniosło się do sieci. co rzuciło strumień światła na bezpieczeństwo w sieci i życie zapośredniczone, to nie są kontakty bezpośrednie, co jest medium (…). Bezpieczeństwo sieci, i w sieci, stało się wzywaniem fundamentalnym dla życia politycznego, dla procesów demokratycznych i życia codziennego (…) Zalew fake newsów i manipulacji, które zalały świat wraz z pandemią koronawirusa, jest szokujący. I jest dużo bardziej skuteczny. Dlaczego? Bo ludzie nie żyją w kontakcie bezpośrednim, lecz kontakcie zapośredniczonym
— podkreślał.
Moderator zwrócił uwagę na zagadnienie nowej infrastruktury, która ma się wyłonić z polskiego modelu wychodzenia z kryzysu pandemicznego.
W jaki sposób zaplanować to w taki sposób to tak, żeby przede wszystkim budowało naszą suwerenność. Oczywistym jest dla wszystkich, że wszystko co robimy ma tylko sens wtedy, gdy buduje naszą podmiotowość i suwerenność. Ładowanie pieniędzy w infrastrukturę, jeżeli stanie się logistyką zależną, pogłębi zależność a nie ją zlikwiduje, jest stratą pieniędzy
— mówił dalej.
„Kto będzie panował nad logistyką…”
Jako pierwszy głos zabrał Przemysław Sypniewski, były prezes Poczty Polskiej.
Czym jest logistyka? To planowanie, kształtowanie i realizowanie w sposób najbardziej możliwy dostawy wszystkiego od producenta do konsumenta. Jeśli spojrzymy w tym aspekcie na to, co wydarzyło się na początku pandemii, to widzimy, że zawiódł przynajmniej pierwszy element tej definicji, jakim jest planowanie. W większości krajów okazało się, że nie mamy początku łańcucha dostaw, jeśli chodzi o produkcję. Ponieważ w większości Europie brakowało w zasadzie każdego elementu, który był najprostszym elementem chroniącym, jak maseczki, jak płyny do dezynfekcji. To wszystko musiało być odbudowane
— przypominał menadżer.
Poradziliśmy sobie jako państwo, także inne kraje
— dodał.
W moim przekonaniu tak naprawdę najważniejszą gałęzią gospodarki w dzisiejszym świeci będą wyzwania cyfryzacyjne i właśnie wyzwania logistyczne. Tak się składa, że rozwój nowych technologii cyfryzacyjnych ma duży wpływ na to, co dzieje się w logistyce
— mówił były prezes Poczty Polskiej.
Kto będzie panował nad logistyką, będzie miał taką władzę jak kilkadziesiąt lat temu ci, którzy panowali nad systemami finansowymi. Ta dziedzina gospodarki będzie dziedziną, która będzie kształtowała suwerenność w innych obszarach gospodarki
— ocenił Sypniewski.
Bogusław Cichoń, dyrektor Departamentu Prawa i Bezpieczeństwa Pozamilitarnego BBN, odniósł się do nowej strategii bezpieczeństwa narodowego, zachęcając uczestników Kongresu do spojrzenia na bezpieczeństwo w sposób kompleksowy.
Odsyłając państwa do strategii (…), na samym początku znajduje się taki fragment mówiący, że stan systemowych rozwiązań uznajemy za niezadowalający i wymaga radykalnej poprawy w postaci nowej ustawy o zarzadzaniu bezpieczeństwem narodowym. (…) Skąd tak postawa wynika. Radykalnie zmieniające się środowisko bezpieczeństwa. Nie chodzi o radykalnie prowadzoną politykę prowadzoną przez jednego z naszych sąsiadów, o pewną sygnalizowaną zmianę wektorów sił w przestrzeni politycznej, tu chodzi też przede wszystkim o to, że pojawiają się całkowicie nowe technologie, a które wkraczają w naszą codzienność, ale również będą miały wydźwięk militarny. Zaciera się różnica między tym, co jest bezpieczeństwem militarnym, a co jest bezpieczeństwem pozamilitarnym
— mówił analityk, wymieniając m.in. broń automatyczną oraz sztuczną inteligencję. Jednocześnie akcentował konieczność zintegrowanego systemu bezpieczeństwa, czyli rozwiązań systemowych w państwie.
Dlaczego kryzys okazał się błogosławieństwem?
Michał Kuczmierowski, prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, jak sam to ujął, swoimi słowami mógłby zaskoczyć…
Zaskoczę państwa, albo nie, jeśli powiem, że ten kryzys po pierwsze nie był takim ciężkim kryzysem. Był bardzo trudny, miał dużą intensywność, miał szeroki zakres, ale był oparty o jeden wektor, czyli kwestię zdrowia. Wyobrażam sobie, że w dzisiejszej rzeczywistości grozi nam nam seria różnego rodzaju o wiele bardziej złożonych kryzysów, choćby wyobrażam sobie problem w energetyce, który przełożyły się na wiele obszarów naszego życia, m.in. na kryzys w żywności, w służbie zdrowia, w komunikacji
— mówił.
Ten kryzys, mimo że był trudnym doświadczeniem i wiele rzeczy było nas obciążeniem i wolelibyśmy, żeby tylu Polaków nie umarło, był dla nas błogosławieństwem
— dodał szef Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Mówiąc o swojej pracy, wskazywał na wyzwania związane z umocowaniami prawnymi dla agencji, a jednocześnie wymaganą dynamiką działań. Kuczmierowski przypominał też sytuację z początku pandemii, gdy był problem z zakupami materiałów medycznych, wspominając o sprawie respiratorów.
Okazało się, że po stronie urzędników państwowych, często to ryzyko musi być wpisane w nasz model działania. Dzisiaj ten model nie dopuszcza pomyłek, jakichś niedoskonałości
— stwierdził.
Kuczmierowski przytoczył powiedzenie, że generałowie walczą w poprzednich wojnach.
I faktycznie my dzisiaj też myślimy o tym, jak można przygotować się do kolejnego kryzysu i staramy się przewidzieć ten scenariusz. Widzimy natomiast, że nie możemy myśleć tylko w kategorii pandemii, wyjść z naszego doświadczenia i zastanowić się, jakie te ryzyka mogą być w przyszłości
— podkreślał.
Akcentując rolę elastyczności w czasie kryzysu, prezes Agencji przytoczył pewną anegdotą związaną z wydawaniem materiałów rezerwowych dla jednej z gmin.
Musimy się zastanowić jak zrobić, żeby zadania kryzysowe nie wiązały się wyłącznie z jakimiś zapisami, wynikającymi z ustawy, że mamy zarządzać rezerwami, ale wystawiamy do bramy i róbcie z tym, co chcecie
— mówił.
Własność w logistyce
Podczas II panelu poruszono także temat własności w sektorze logistyki. Były prezes Poczty Polskiej wskazywał na fakt, że „polska przedsiębiorczość zbudowała potęgę logistyczną w wielu aspektach”.
Jesteśmy pod względem spedycji największym spedytorem samochodowym, mamy największą i najnowocześniejszą w Europie flotę samochodową, dokonujemy także tam najwięcej inwestycji
— opowiadał. Przy okazji Sypniewski zwrócił uwagę, że niemiecki DHL, to największa firma logistyczna na świecie, a jednocześnie wydaje na badania najwięcej spośród innych europejskich firm.
Polska jest bramą gospodarczą między Europą a Azją. Bez Polski każdy ciąg komunikacyjny jest utrudniony, albo dłuższy, albo bardziej kosztowny. I myślę, że takim zadaniem, przed którym stoi nasze państwo, to żeby ciągi komunikacyjne, które idą przez Polskę, miały polską własność, albo mieli firmy, które na tych ciągach prowadziły działalność gospodarczą
— stwierdził. Jak zaznaczył, trzeba chronić się przed tym, by z infrastruktury, którą zbuduje Polska i przeznaczy na nią ogromne środki, nie czerpały wyłącznie międzynarodowe podmioty logistyczne.
„Musimy myśleć nie tylko w kategoriach tego co mamy…”
W ciągu pandemii doszło w wielu krajach doszło do zmian w rządzie, w kilku do wymiany rządu w związku z jakimiś problemami (…) Przykład Słowacji, która miała taki kryzys, wynikający z faktu, że zakupiono szczepionki rosyjskie, które okazały się być podrobionymi (…). Tego typu wpływ tego aspektu komunikacyjngo nie może nam uciekać z pola widzenia
— mówił z kolei szef Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Przypominał punktowanie przez prasę i narracje kreowane m.in. przez opozycję.
Konieczne było odkłamywanie rzeczywistości i walka z fake’ami
— dodał.
Kuczmierowski podkreślał przy tej okazji, że kryzys pokazał, iż produkcję trzeba umiejscawiać w kraju. Jako przykład podał współpracę z polskimi szwalniami, które produkują maseczki.
Wchodzi w ten poziom, że nie tylko rezerwa, nie tylko materiał na półce, ale również zdolność do szybkiej produkcji (…) Musimy myśleć nie tylko w kategoriach tego co mamy, dzisiaj, ale także w kategoriach przyszłości. A przypomnę, że Agencja Rezerw Strategicznych to cztery rodzaje rezerw: medyczne, żywnościowe, techniczne oraz rezerwy paliw
— powiedział.
Podczas podsumowania panelu nt. bezpieczeństwa logistycznego, pojawiły się m.in. głosy o konieczności skrócenia łańcucha dostaw, oraz trwania przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
WIĘCEJ NA ŁAMACH PORTALU WGOSPODARCE.PL
olnk
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/552752-szczerski-trzeba-byc-przygotowanym-na-kazdy-scenariusz