”To daje pewną przewagę komunikacyjną, bo nie będzie tylko i wyłącznie postrzegane jako Polski Ład prezentowany przez PiS, ale wszystkich koalicjantów. To był dobry ruch od strony komunikacji politycznej” - mówi portalowi wPolityce.pl dr Sergiusz Trzeciak, ekspert do spraw komunikacji strategicznej i marketingu politycznego, komentując ogłoszony przez Zjednoczoną Prawicę Polski Ład.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Najważniejsze na pewno są propozycje podatkowe. To jest coś, co wpłynie na największą grupę odbiorców
— ocenia dr Sergiusz Trzeciak.
„To był dobry ruch od strony komunikacji politycznej”
Natomiast myślę, że w tym programie Zjednoczonej Prawicy to, co było tu dobre z punktu widzenia komunikacji, to propozycja, pod którą się podpisują wszyscy koalicjanci. To daje pewną przewagę komunikacyjną, bo nie będzie tylko i wyłącznie postrzegane jako Polski Ład prezentowany przez PiS, ale wszystkich koalicjantów. To był dobry ruch od strony komunikacji politycznej
— analizuje.
Druga rzecz to każda z tych propozycji jest skierowana do szerokiej grupy odbiorców – do różnych grup odbiorców, bo to wszystko sprowadza się do dotarcia do różnych grup odbiorców. Demograficznie i do młodych i do osób starszych, pod kątem również statusu materialnego, finansowego. I te propozycje podatkowe są kierowane zarówno do osób gorzej zarabiających, jak i średnio zarabiających, czy nawet lepiej zarabiających
— wylicza.
Również ukłon w kierunku mieszkańców wsi. Widać więc, że Zjednoczonej Prawicy zależało na tym, żeby dotrzeć do różnych grup wyborców czy obywateli i zaprezentować szerokie spectrum od kwestii społecznych, poprzez kwestie gospodarcze, a skończywszy również na kwestiach tożsamościowych. To jest ukłon w kierunku tego elektoratu, dla którego te kwestie tożsamościowe, historii, chociażby nauczania historii są istotne. Tutaj widać to szerokie spectrum propozycji do różnych grup i to też daje pewną przewagę Zjednoczonej Prawicy od strony komunikacyjnej, bo w tej chwili znowu opozycja musi odpowiadać na te propozycje. W pewnym sensie Zjednoczona Prawica narzuca swoją narrację i opozycji nie jest tak łatwo krytykować. Oczywiście jest krytyka, ale jest ona utrudniona, bo też trudno krytykować propozycje dotyczące obniżenia podatków, czy podwyższenia kwoty wolnej od podatku, czy podwyższenia II progu podatkowego. Z tego więc punktu widzenia ta krytyka jest utrudniona
— dodaje.
„Propozycje skierowane do ludzi młodych”
Pytany, czy należy się spodziewać, że przyjęte w Polskim Ładzie rozwiązania spowodują przejście wyborców z Konfederacji do Prawa i Sprawiedliwości dr Sergiusz Trzeciak zauważa:
Byłbym ostrożny. Za wcześnie, żeby o tym mówić. Dopiero na podstawie analizy trendów, które się pojawią w sondażach będzie można określić, czy taki napływ nastąpi. Na pewno ja też odbieram te propozycje tożsamościowe i odnoszące się do takich grup, dla których sprawa tożsamości, historii, polityki historycznej jest istotna. Jeżeli chodzi o elektorat chociażby Konfederacji, to tutaj jeszcze bym postrzegał propozycje skierowane do ludzi młodych, bo Konfederacja jak wiemy jest nadproporcjonalnie reprezentowana przez osoby w przedziale 18-24. PiS starał się, żeby do tej grupy młodych również dotrzeć, ale to dopiero będzie można powiedzieć na podstawie sondaży, na ile te propozycje dotarły do tej grupy.
aw
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/551042-ekspert-zp-zalezalo-zeby-dotrzec-do-roznych-grup