„To potężne wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale będzie kruszyć bariery niemożności, uległości i słabości” - powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości nadania imienia maszyny i rozpoczęcia drążenia tunelu pod dnem Świny łączącego wyspy Uznam i Wolin.
Tak jak pan prezydent Lech Kaczyński powiedział, Zachodnie Pomorze jest naszą polską racją stanu. I właśnie w tych okolicznościach, w jakich tu się znajdujemy, z gazoportem, który został zainicjowany przez pana prezydenta Lecha Kaczyńskiego, dzisiaj rozbudowywany, (…) i wraz z tą inwestycją, tunelem pod Świną, pokazujemy czym w rzeczywistości jest racja stanu
— mówił premier.
Pokazujemy, że jest możliwa realizacja projektów trudnych, takich, które przez dziesięciolecia wydawały się nie do przeprowadzenia
— dodał.
Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna
— mówił Morawiecki.
Szef rządu przypomniał, że niedaleko przebiega gazociąg Nord Stream, „wyraz imperialnych i mocarstwowych dążeń naszego wschodniego sąsiada”.
W tych coraz trudniejszych okolicznościach musimy potrafić realizować swoje interesy i polską rację stanu.(…) Gazoport wraz z naszym gazociągiem bałtyckim da nam niezależność cenową od szantażu strony rosyjskiej
— dodał Morawiecki.
Kontynuujemy dzieło wzmocnienia polskiego wybrzeża, a naszym marzeniem jest, by stało się ono oknem na świat i wzmacniało nasze szanse rozwoju
— powiedział w piątek premier Mateusz Morawiecki podczas inauguracji wiercenia tunelu pod Świną.
Państwo polskie było gotowe do realizacji tego projektu ponieważ tak jak wzmocnienie wybrzeża było marzeniem Drugiej Rzeczpospolitej tak my kontynuujemy to dzieło. Naszym marzeniem jest silne wybrzeże, które jest nie tylko oknem na świat, ale które integruje Polskę ze światem i wzmacnia nasze szanse rozwoju
— powiedział premier.
Początek drążenie tunelu pod Świną
W piątek rusza drążenie tunelu pod Świną; inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.
Drążenie tunelu będzie możliwe dzięki sprowadzonej z Chin maszynie o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Gigantyczne urządzenie w październiku rozłożone na części przypłynęło do Świnoujścia. W ciągu minuty maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.
tkwl/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/541874-premier-tunel-w-swinoujsciu-pokazuje-czym-jest-racja-stanu