Od lat podnoszono głosy o usprawnienie przeprawy do Świnoujścia. To właśnie dziś rusza drążenie tak wyczekiwanego tunelu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła zdjęcia z ostatnich przygotowań do budowy tunelu w Świnoujściu. „Wyspiarka” została już zamontowana w komorze startowej. Dlaczego dopiero teraz? Przypomnijmy, co o budowie przeprawy mówił w 2010 roku ówczesny premier Donald Tusk.
CZYTAJ TAKŻE:
Tusk ogłasza, że tunelu nie będzie
Już w trakcie pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości, w 2007 roku, urzędujący wówczas premier Jarosław Kaczyński zadeklarował w Świnoujściu, że tunel powstanie.
Każdy Polak wie, gdzie jest Świnoujście. Będzie wybudowany tunel. Najdłuższy w Polsce
— mówił wówczas Jarosław Kaczyński.
Sytuacja jednak zmieniła się diametralnie po przejęciu rządów przez Platformę Obywatelską. To Donald Tusk, jako premier, przekreślił nadzieje na powstanie przeprawy.
To są dwa lata krytyczne z punktu widzenia konieczności oszczędności i finansów. Na razie w tych dwóch krytycznych latach nie damy rady
— mówił.
Rusza drążenie tunelu
W piątek rusza drążenie tunelu pod Świną; inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.
Drążenie tunelu będzie możliwe dzięki sprowadzonej z Chin maszynie o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Gigantyczne urządzenie w październiku rozłożone na części przypłynęło do Świnoujścia. W ciągu minuty maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.
wkt/PAP/TT/gs24.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/541872-nie-da-sie-tusk-w-2010-r-tunelu-w-swinoujsciu-nie-bedzie