Premier Mateusz Morawiecki oraz wicepremier Jarosław Kaczyński biorą udział w uroczystości nadania imienia maszyny i rozpoczęcia drążenia tunelu pod dnem Świny łączącego wyspy Uznam i Wolin (Świnoujście, Uznam przy ul. Karsiborskiej).
CZYTAJ TAKŻE:
Przed laty mój śp. brat powiedział, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. To ważne słowa, którymi kierował się on, i którymi my się kierujemy prowadząc politykę wobec tego regionu
— powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.
Mamy taki moment, w którym możemy powiedzieć, że ta inwestycja wchodzi już w czas decydujący, rozpoczyna się wiercenie tunelu. To chwila ważna, która mam nadzieję zostanie zapamiętana. Teraz już wiemy na pewno, że ten tunel powstanie i Zachodnie Pomorze, a co za tym idzie Rzeczpospolita Polska będzie połączona, będzie pod każdym względem jednym państwem, jedną ziemią
— mówił Jarosław Kaczyński.
Jego zdaniem jest to bardzo ważne w wielu wymiarach, zarówno gospodarczym, jak i kulturowym.
Kwestia, która musi być brana pod uwagę przez władze - nie tylko tutaj w Szczecinie, ale także w Warszawie - rządowe i samorządowe (…) to kwestia pełnej, kulturowej integracji, to kwestia odrzucenia tego fatalnego i ośmieszającego pomysłu niektórych, by wybierać sobie nowych przodków, nie tych, którzy byli naprawdę, tylko tych, którzy w istocie z nami nic nie mieli wspólnego, a niejednokrotnie na Polskę podnosili rękę
— mówił prezes PiS.
To wszystko jest pewna całość, to jest całość, której nie wolno rozrywać. To jest polityka, która musi być przedsięwzięciem w bardzo różnych aspektach, jedna - prowadzona przez wszystkich w ramach tej integracji ludzi, którym powierzono na różnych szczeblach władzę(…) To jest konieczne, by Polska trwała
— podkreślił wicepremier.
To jest konieczne, by Polska trwała. Hasłem formacji, którą mam zaszczyt reprezentować, jest „Warto być Polakiem” i warto, żeby Polska trwała. Dzisiaj taki malutki może, ale niesłychanie ważny element tego trwania budujemy. Jesteśmy na niezwykle ważnym etapie tej budowy. Chciałem bardzo, bardzo serdecznie podziękować wszystkim, którzy wzięli w tym udział. (…) To przedsięwzięcie, bardzo ważne, musi być elementem szerszego planu, choćby takiego, jak budowa zachodniej obwodnicy Szczecina, jak wiele i innych przedsięwzięć, które są potrzebne na ziemi pomorskiej
— zaznaczył.
Tylko wspólne działanie przy wszystkich różnicach, które są dzisiaj bardzo ostre, wiemy o tym, ale tylko wspólne działanie może doprowadzić nas do sukcesu, którego wszyscy oczekujemy i który może nie być tak odległy w czasie
— dodał.
Przez bardzo wiele lat było tak, że pewna część naszego terytorium, Pomorza Zachodniego, była w jakieś mierze od pozostałej części naszego kraju, ojczyzny, oddzielona i trzeba było to zmienić i rzeczywiście potrzebna była tutaj wola, bo ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji czysto ekonomicznych, takich zupełnie oderwanych od wszelkiego rodzaju innych przesłanek, mogłaby być poddawana w wątpliwość i była poddawana w wątpliwość
— mówił szef PiS.
Premier: To potężne wiertło będzie kruszyć bariery niemożności
To potężne wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale będzie kruszyć bariery niemożności, uległości i słabości
— powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Tak jak pan prezydent Lech Kaczyński powiedział, Zachodnie Pomorze jest naszą polską racją stanu. I właśnie w tych okolicznościach, w jakich tu się znajdujemy, z gazoportem, który został zainicjowany przez pana prezydenta Lecha Kaczyńskiego, dzisiaj rozbudowywany, (…) i wraz z tą inwestycją, tunelem pod Świną, pokazujemy czym w rzeczywistości jest racja stanu. Pokazujemy, że jest możliwa realizacja projektów trudnych, takich, które przez dziesięciolecia wydawały się nie do przeprowadzenia
— zaznaczył szef rządu.
Minister Adamczyk: Tunel w Świnoujściu to wyczekiwane połączenie drogowe
Dzięki realizacji tunelu, już wkrótce będzie można korzystać z tego długo wyczekiwanego połączenia drogowego – powiedział w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu pod dnem Świny łączącego wyspy Uznam i Wolin.
W piątek rozpoczęło się drążenie tunelu w Świnoujściu.
Minister Adamczyk wskazał, że mieszkańcy i turyści odwiedzający Świnoujście od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam.
To rozpoczęcie drążenia kolejnego tunelu, tunelu na trasie nowo budowanych dróg w Polsce, tunelu na trasie nowo budowanych szlaków kolejowych w naszym kraju
— powiedział Adamczyk.
Jak dodał, „dzięki realizacji tunelu już wkrótce będzie można korzystać z tego długo wyczekiwanego połączenia drogowego”.
Szef resortu infrastruktury wskazał, że w inwestycji tej wykorzystywane są najnowocześniejsze technologie.
To nie tylko pisma naukowo-techniczne przynoszą nam wiedzą o tym, w jaki sposób można szybko budować bezpieczne, przewidywalne i wreszcie funkcjonalne sieci komunikacyjne, drogowe i kolejowe. To inżynierowie w Polsce, to polscy inżynierowie wiedzą, jak te techniki stosować i z tego jesteśmy niezmiernie dumni
— powiedział Adamczyk.
Jak dodał, „jesteśmy dumni, że te realizacje odbywają się wszędzie, w każdym regionie naszego kraju, bo każda część naszego kraju zasługuje na inwestycje”.
Podkreślił, że dla rządzących „najważniejsze jest to, żeby zrealizować program, którego oczekują od nas Polacy”.
Wspólnie razem możemy wiele, w każdym regionie naszego kraju. A my inwestujemy wszędzie tam, gdzie są właśnie te potrzeby
— wskazał szef MI.
To jest właśnie postrzeganie zrównoważonego rozwoju przez rząd (…). Prawo i Sprawiedliwość dotrzymuje słowa
— mówił Adamczyk.
Brudziński: Na naszych oczach spełnia się marzenie świnoujścian
Na naszych oczach dokonuje się historia, spełnia się marzenie tych wszystkich świnoujścian, którzy przybyli na te ziemie po 1945 r. - powiedział w piątek europoseł PiS Joachim Brudziński podczas uroczystości rozpoczynającej drążenie tunelu pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin.
Często mówimy, że tu, w Świnoujściu Polska się zaczyna, że tu Polska się nie kończy, ona się tutaj zaczyna. I ten początek, dzięki bożej opatrzności, ale i również dzięki ludziom, którzy okazali się wiarygodnymi, którzy dotrzymali słowa ten początek Rzeczpospolitej, ta piękna część wyspy Uznam na trwale zostaje przyłączona do Rzeczpospolitej
— mówił Brudziński.
Jak dodał, to prezes PiS Jarosław Kaczyński zawsze pilnował, by ta inwestycja powstała.
Na naszych oczach dokonuje się historia, spełnia się marzenie tych wszystkich świnoujścian, którzy przybyli na te ziemie po 1945 roku
— oświadczył Brudziński.
My dzisiaj spełniamy marzenia naszych rodziców, naszych dziadków. Nasze pokolenie ma to szczęście, że trafiliśmy na wiarygodnych polityków, którzy dotrzymali słowa
— dodał europoseł PiS.
Początek drążenia tunelu
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.
Maszyna TBM będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.
Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
Gróbarczyk: Tunel w Świnoujściu zapewni stałe połączenie z resztą kraju
Tunel w Świnoujściu zapewni stałe połączenie z resztą kraju – powiedział PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Jak dodał, to ostatnie miejsce w Polsce bez takiego połączenia.
W piątek rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną; inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.
Najistotniejsze jest stałe połączenie ostatniego miejsca w Polsce, które nie ma takiego połączenia, a transport odbywa się tylko i wyłącznie przez połączenie promowe
— powiedział PAP Gróbarczyk. Jak dodał, „to jest z jednej strony symboliczny element włączenia tego miejsca, które przecież tyle lat czekało od czasów zakończenia drugiej wojny światowej na to, aby w końcu mieć stałe połączenie z Polską”.
Kolejnym elementem są względy komunikacyjne – podkreślał Gróbarczyk.
Wszyscy, którzy przede wszystkim latem wybierali się do Świnoujścia odczuli trudy tej podróży, to niejednokrotnie wielogodzinne wyczekiwanie przed wjazdem na prom w Karsiborzu
— powiedział. Jak dodał, „inwestycja jest ze wszech miar oczekiwana, pożądana i konieczna”.
To także domknięcie pewnej „niechlubnej historii” – kontynuował Gróbarczyk. Według niego, już w 2007 r. ówczesny premier Jarosław Kaczyński rozpoczął starania, aby zrealizować inwestycję. Później za rządów PO została ona zahamowana – powiedział.
My realizujemy zobowiązania, które kiedyś poczyniliśmy i to jest element dzisiaj dopełniający ten proces tak, aby za rok można było swobodnie wjechać do Świnoujścia właśnie tunelem pod Świną
-– dodał.
tkwl/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/541865-rozpoczyna-sie-drazenie-tunelu-w-swinoujsciu