Zamiast tropieniem ideologii na uczelniach, Przemysław Czarnek powinien zmierzyć się z realnymi problemami oświaty i uczniów - ocenił w piątek lider Polski 2050 Szymon Hołownia, odnosząc się m.in. do nowelizacji rozporządzenia ws. szczególnych rozwiązań w oświacie, w tym na maturze.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Podpisana w środę przez ministra edukacji i nauki nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 m.in. znosi obowiązek przystąpienia do maturalnego egzaminu ustnego i egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym, a także umożliwia zmianę deklaracji przystąpienia do egzaminu dojrzałości w 2021 roku. Nowela zawiera też zmiany dotyczące formuły egzaminu ósmoklasisty, które obowiązywać będą w 2021 r. oraz dwa załączniki zawierające wymagania egzaminacyjne.
Hołownia ocenił na czwartkowej konferencji prasowej w Sejmie, że zmiana rozporządzenia została opracowana „na chybcika” i „ma się nijak do rzeczywistości”, która coraz bardziej doskwiera uczniom.
Ok, zabrali jeden egzamin ustny z egzaminu maturalnego, ograniczyli formę egzaminu rozszerzonego, natomiast to jest tak naprawdę prowadzenie odchudzania poprzez amputację nogi
— powiedział lider Polski 2050.
„Zamiast zajmować się tropieniem ideologii powinien zająć się realnymi problemami”
Według niego, minister Czarnek, „zamiast zajmować się tropieniem ideologii na uczelniach powinien realnie zmierzyć się z realnymi problemami polskiej oświaty, polskich nauczycieli, dzieci, ich rodziców”.
Przekonywał, że doprowadzono do sytuacji, w której mówi się dzieciom i młodzieży: „‘tego nie musicie się uczyć, bo tego nie będzie na egzaminie’”, ale nie wszystkich o tym poinformowano, a ponadto nie zajęto się wieloma innymi wyzwaniami i problemami.
Jak to się ma do przeładowanej podstawy programowej w polskiej edukacji, która dotyczy nie tylko ósmoklasistów i nie tylko maturzystów. Ósmoklasiści dowiedzieli się: „tego nie będziecie musieli się uczyć”, nie dlatego, że to jest rzecz mało ważna, tylko dlatego, że zdawalność w tym zakresie, w tym obszarze, była niższa w poprzednich latach. „Ponieważ szło z tym trudniej na egzaminach w poprzednich latach, to wy nie będziecie musieli tego umieć”. Jakie to jest myślenie o rozwoju dziecka, o rozwoju młodego człowieka? Litości
— mówił Hołownia.
Przyznał, że „to dobrze, że maturzyści i ósmoklasiści „wiedzą na czym stoją”, jednak według niego, nadal tego nie wiedzą „uczniowie zawodówek i techników, którzy w połowie stycznia mieli mieć egzaminy zawodowe”.
Hołownia: Edukacja w Polsce ma znamiona chaosu
Hołownia ocenił, że edukacja w Polsce ma „znamiona totalnego chaosu, charakterystycznego dla rządu Mateusza Morawieckiego w zarządzaniu państwem” i jest „jednym z najistotniejszym obszarów, o których należy teraz mówić”.
Lider Polski 2050 zaznaczył, że podczas ferii zimowych nie będzie można wyjechać na zasłużony wypoczynek po dwóch miesiącach „zdalnego nauczania - siedzenia przy komputerze”, a więc cztery i pół miliona polskich dzieci i polskiej młodzieży znowu będzie „siedzieć w zamknięciu przed komputerem”.
Wskazywał na problemy, również psychologiczne dzieci i młodzieży, które są przedstawiane są przez organizacje pozarządowe w listach kierowanych do szefa MEN. Przekonywał, że Czarnek powinien zająć się m.in. sprawdzaniem, co się dzieje z uczniami, z którymi od dłuższego czasu nie ma tradycyjnego kontaktu w szkole, którzy „wypadli z systemu”, oraz interweniować tam, gdzie to jest niezbędne, w tym zapewniając młodemu pokoleniu opiekę psychologiczną.
Czarnek informując w środę o podpisaniu nowelizacji rozporządzenie dotyczącego zmian na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym w 2021 r. stwierdził, że „będzie to zdecydowanie prostsza formuła egzaminu ósmoklasisty i zwłaszcza egzaminu maturalnego” oraz zaznaczył, że określono jasne wymagania egzaminacyjne. Podkreślił, że Polska jest jednym z pierwszych krajów w Europie, który określił zasady przeprowadzania egzaminów w roku szkolnym 2020/2021 w okresie pandemii.
aw/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/531292-holownia-uderza-w-czarnka-edukacja-ma-znamiona-chaosu