„Dla Spinellego kluczem było zniszczenie wszelkich więzów narodowych, patriotycznych, destrukcji ich tożsamości, kultur, a w końcu chrześcijaństwa. Bo bez zniszczenia tego systemu wartości, nie udałoby się stworzyć superpaństwa, w której dominantą jest agresja kapitałowa i w dalszej perspektywie przemoc” — powiedział w rozmowie z portalem wPolityce.pl prof. Zbigniew Krysiak, prezes Instytutu Myśli Schumana.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Komisja Europejska przedstawiła w czwartek strategię UE na rzecz równości osób LGBTIQ. To pierwszy taki dokument, który mówi m.in. o rozszerzeniu katalogu przestępstw w UE o „homofobiczną mowę nienawiści” oraz o uznawaniu rodzicielstwa „tęczowych” par. Wiceszefowa KE Vera Jourova przekonuje, że „celem jest objęcie nowymi regulacjami całej Unii”.
Jednocześnie toczy się zażarty spór o powiązanie wypłat środków z budżetu UE z kwestią tzw. praworządności, określaną mgliście, bez obiektywnych kryteriów.
Dlaczego Unia Europejska chce stworzyć własny „nowy wspaniały świat” i narzuca państwom członkowskim własną ideologię? I dlaczego Wspólnota, zakładana przez Roberta Schumana i Konrada Adenauera, odeszła tak daleko od ich wizji? O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy prof. Zbigniewa Krysiaka, Prezes Instytutu Myśli Schumana.
Wizja Schumana vs ideologia Spinellego
W pierwszych dwóch dekadach po wojnie decydujący wpływ miała idea Schumana, czyli Wspólnota Nardów Europy. Z tego wyszła Wspólnota Węgla i Stali oraz Europejska Wspólnota Gospodarcza. Miało się to rozwijać w duchu wspólnoty, przy zachowaniu tożsamości, autonomii i suwerenności państw narodowych, poprzez stworzenie pewnych więzów, które będą scalały wspólnotę, w której nie ma dominacji, a w sposób partnerski i przyjazny rozwija się różne obszary w przestrzeni gospodarczej, naukowej czy społecznej
— opowiadał prof. Krysiak.
Jednak w latach 80. dochodzi do głosu ideologia Altiero Spinellego. Ona była znana już wcześniej, jednak po wojnie nie miała szans na rozwinięcie się ze względu na dominującą wizję Schumana i Adenauera, która w chrześcijańskiej misji skutecznie podziałała na pojednanie narodów Europy. Po okresie swego rodzaju przeczekania, w latach 80. na gruncie różnych ruchów komunistycznych, ideologia ta uzyskuje istotny wpływ w Parlamencie Europejskim
— powiedział ekspert.
Ekspert: Kluczem było zniszczenie narodów i wartości
Jak podkreślił, właśnie wtedy zaczęła dominować wizja UE jako superpaństwa, pod hegemonią Niemiec i Francji, ale w szczególności Berlina oraz usunięcia narodów. Wraz z tą wizją wiąże się się także kwestia wprowadzenia do agendy europejskiej tematów stricte ideologicznych. Dlaczego?
W idei Schumana nie było w ogóle spraw, które dotyczyłyby postawienia na zagadnienia ideologiczne, np. seksualności czy par homoseksualnych. To była rzecz, która w ogóle nie miała żadnej przestrzeni. Traktowała te problemy jako sprawy, które poszczególne państwa rozwiązywałyby w ramach swojej autonomii
— zwrócił uwagę prof. Krysiak.
Dla Spinellego kluczem było zniszczenie wszelkich więzów narodowych, patriotycznych, destrukcji ich tożsamości, kultur, a w końcu chrześcijaństwa. Bo bez zniszczenia tego systemu wartości, nie udałoby się stworzyć superpaństwa, w której dominantą jest agresja kapitałowa i w dalszej perspektywie przemoc
— powiedział rozmówca portalu wPolityce.pl.
CZYTAJ WIĘCEJ: NASZ WYWIAD. Ks. prof. Bortkiewicz: Obecne władze UE rezygnują z projektu Europy suwerennych państw na rzecz Europy - kołchozu
Prof. Krysiak: Ta wizja zakłada stworzenie europejskiego superpaństwa
Co należy rozumieć przez „przemoc” w ideologii Spinellego? I jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą wprowadzanie w życie tej wizji? W tej części rozmowy poruszona została również kwestia wiązania budżetu UE z praworządnością, a także europejskiej armii.
Z opracowań Spinellego wynika, że - załóżmy - poddając się uzależnieniu środków budżetowych od praworządności, zgodzilibyśmy się na usunięcie systemu sprawiedliwości w poszczególnych państwach i w dalszej kolejności roli parlamentów krajowych. W takim superpaństwie wszelkie decyzje, we wszystkich aspektach, zapadałyby centralnie - symbolicznie w Brukseli
— opowiadał prezes Instytutu Myśli Schumana.
Jednym z narzędzi przewidywanych przez Spinellego było tworzenie tzw. sił policyjno-wojskowych. Gdyby teoretycznie doszło do uzależnienia od tzw. praworządności, następuje usuwanie roli naszego wymiaru sprawiedliwości, parlamentu, instytucji oraz konstytucji, to w Polsce i wielu innych krajach z pewnością wybuchłyby bunty społeczne, a nawet doszłoby do rozruchów o charakterze militarnym
— mówił.
Rysuję ten obraz celowo, aby pokazać, jak daleko Spinelli wchodził w tę perspektywę. Na taką okoliczność siły europejskie w ramach legislacji takiej federacji miałyby prawo do tłumienia tych rozruchów
— dodał prof. Krysiak, przypominając o niedawnych dyskusjach o powołania armii europejskiej.
Nie powinniśmy do tego dopuścić. W ideologii Spinellego armia europejska nie miała chronić Europy przed agresorem zewnętrznym, lecz miała być powołana jako narzędzie do sprawowania kontroli w superpaństwie
— powiedział.
Widzimy więc wyraźną przeciwstawność wizji Schumana i Spinellego
— puentował ekspert.
Nasz rozmówca przypomniał też o istnieniu grupy Spinellego w Parlamencie Europejskim, w której zasiadają także polscy europosłowie, wypełniającej silną rolę lobbingową. W jej manifeście akcentuje się wynoszenie UE do superpaństwa i tworzenia system postnarodowego.
Na koniec rozmowy padło ważne ostrzeżenie.
W kręgach centroprawicowych, którzy nie rozumieją tego problemu, panuje bierność wobec tych procesów, które toczą się od lat. Przeciwko temu nie wystarczy jakiś silny rząd, który dziś jest, ale jutro może go nie być; nie wystarczy grupa liderów politycznych, rozumiejących problemy jak premier Morawiecki. Ale za chwilę nawet osoby o nastawieniu prawicowym nie będą tego dostrzegać. A liderzy Unii już widzą siebie jako superpaństwo i oceniają, że ta koncepcja jest faktem oraz dobrem bezwzględnie obowiązującym, a inni są tylko przeszkodą do tworzenia tej nowej „super” jakości funkcjonowania Europy
— przestrzegał prof. Zbigniew Krysiak.
Not. ak
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/526402-tylko-u-nas-profkrysiak-wizja-schumana-kontra-spinellego