Dokapitalizowanie Agencji Rozwoju Przemysłu; zwiększenie ochrony pożyczkobiorców, wsparcie sektora drzewnego - to niektóre rozwiązania zawarte w projekcie noweli ustawy dot. tarczy antykryzysowej, którym w środę zajmuje się Sejm.
W głosowaniu odrzucono wniosek opozycji o odroczenie posiedzenia. Za było 216 posłów, przeciw 232 posłów, a wstrzymało się 4.
Rząd walczy ze skutkami pandemii dla gospodarki
W Sejmie rozpoczęło pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Projekt ten we wtorek przyjął rząd w trybie obiegowym. Również we wtorek do Sejmu wpłynęła autopoprawka do projektu.
Projekt prezentuje minister, członek Rady Ministrów, Łukasz Schreiber.
W przedłożonej ustawie proponuje się szereg działań, których zastosowanie będzie miało zarówno charakter doraźny (dostosowawczy do obecnej sytuacji pandemii), jak i długofalowy (pakiet dalszych uproszczeń i ułatwień mających na celu utrzymanie oraz możliwy wzrost inwestycji na etapie wychodzenia z etapu pandemii)
— napisano w uzasadnieniu do projektu.
Wyjaśniono, że opracowane propozycje są kontynuacją wcześniejszych działań rządu, które mają pełnić funkcję katalizatorów oraz bodźców dla polskiej gospodarki. Służyć mają one - jak wskazano - nie tylko krótkofalowym celom ograniczenia negatywnych skutków SARS-CoV-2, ale także mają długofalowo wpływać na rozwój gospodarczy Polski.
Ich celem jest także wpisanie się i kontynuacja rozwiązań zawartych w ramach ustaw z tzw. Tarczy antykryzysowej jako szeregu kolejnych działań stanowiących wsparcie zarówno dla polskich przedsiębiorców, jak i całego społeczeństwa
— podkreślono.
Jak podano, pakiet projektowanych rozwiązań będzie miał na celu m.in. ograniczenie potencjalnych strat dla polskiej gospodarki.
Projekt zakłada m.in. Dokapitalizowanie Agencji Rozwoju Przemysłu kwotą w wysokości do 900 mln zł (ze środków Funduszu Reprywatyzacyjnego) z przeznaczeniem w szczególności jako wsparcie przedsiębiorców co umożliwi funkcjonowanie podmiotom gospodarczym udzielania przez ARP pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
Kolejne rozwiązanie to umożliwienie skorzystania ze zwolnienia z opłacania składek osobom opłacającym składki na własne ubezpieczenia w sytuacji, gdy ich przychód był wyższy niż 300 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r., ale ich dochód z tej działalności w lutym 2020 r. nie był wyższy niż 7000 zł.
Projekt zakłada wsparcie operatorów wojewódzkich, międzywojewódzkich i międzynarodowych specjalizujących się w przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym w okresie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Projektodawcy chcą także wydłużyć terminy obowiązujących przedsiębiorców z tytułu sprawozdań oraz obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy o odpadach – szereg przepisów ułatwiających wywiązywanie się z obowiązków firmom gospodarującym odpadami (m.in. w zakresie rejestru Bazy Danych Odpadowych).
Projekt noweli umożliwia zwiększenie ochrony osób zawierających umowy pożyczki, kredytu lub inne umowy „m.in. poprzez wprowadzenie nieważności umowy, w której osoba fizyczna zobowiązuje się do przeniesienia własności nieruchomości na zabezpieczenie roszczeń niewynikających z prowadzonej przez tą osobę działalności gospodarczej lub zawodowej, oraz penalizację żądania od osoby fizycznej, co najmniej dwukrotności maksymalnej wysokości kosztów pozaodsetkowych lub co najmniej dwukrotności stopy odsetek maksymalnych określonych w ustawie”.
Inne rozwiązanie zapisane w projekcie zakłada wsparcie sektora opierającego się na wykorzystaniu drewna lub produkcji surowca drzewnego.
Ma to na celu zachowanie ciągłości działania tego sektora oraz funkcjonowania Lasów Państwowych (szereg ułatwień dla uczestników rynku)
— czytamy w uzasadnieniu.
Projekt zakłada też czasowe zwolnienie z opłat wynikających z ustawy – Prawo wodne, w zakresie należności pobieranych za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa. Ma to obniżyć koszty funkcjonowania zarówno dla sektora turystyki, jak i armatorów użytkujących drogi wodne do celów transportowych.
Mając na względzie cele gospodarcze, szereg planowanych rozwiązań ma znaczący wymiar społeczny. Uznając potrzeby wynikające z problemów finansowych przedsiębiorstw, przedmiotowa interwencja legislacyjna będzie także pozytywnie wpływała na ochronę osób zawierających umowy pożyczkowe i kredytowe, zwiększenie wsparcia pochodzącego z funduszu alimentacyjnego czy też bezpośrednie wsparcie pracowników pomocy społecznej jako jednej z grup szczególnie zaangażowanych w trakcie trwania epidemii COVID-19
— czytamy w uzasadnieniu.
W projekcie napisano, że nowela wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem kilku artykułów.
II czytanie projektu ws. dyrektywy gazowej
Żadnych poprawek nie zgłoszono w środę w II czytaniu projektu ustawy, wprowadzającej do Prawa energetycznego regulacje zmienionej dyrektywy gazowej, dotyczące Nord Stream 2. Projekt usuwa też pewne wątpliwości interpretacyjne z ustawy o wsparciu kogeneracji.
Ponieważ nie zgłoszono poprawek, projekt będzie głosowany jeszcze na obecnym posiedzeniu Sejmu.
W trakcie dyskusji najważniejsze kluby zapowiedziały poparcie projektu. Opozycja dociekała jednak, dlaczego rząd nie zdążył z implementacją w terminie, który upłynął w lutym 2020 r.
Projekt ustawy m.in. zawiera zgodną z dyrektywą 2019/692 definicję gazociągu międzysystemowego. Jest to „gazociąg przesyłowy przebiegający przez granicę Rzeczypospolitej Polskiej mający na celu połączenie systemu przesyłowego z siecią gazową innego państwa”.
Rozwiązanie takie nie pozostawia wątpliwości co do zakresu przyjętej definicji, która obejmuje wszystkie gazociągi przesyłowe przebiegające przez granicę RP, niezależnie od tego, czy łączą one Polskę z systemem gazowym państwa członkowskiego Unii Europejskiej i EFTA czy też państwa nie będącego stroną żadnej z tych umów.
Projekt ustawy wprowadza też wskazane w dyrektywie warunki zwolnienia danej infrastruktury gazowej z unijnych regulacji przez regulatora rynku energii - w Polsce to Prezes URE. Zgodnie z projektem w uzasadnionych okolicznościach może on zwolnić ze stosowania unijnych zasad, ale na określony czas i w przypadkach, które „nie będą wywierać szkodliwego wpływu na konkurencję na rynkach, na które inwestycja może mieć wpływ, na skuteczne funkcjonowanie rynku paliw gazowych w Unii Europejskiej lub odpowiednich systemów gazowych, ani nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego w Unii Europejskiej”.
Dodatkowo projekt przewiduje obowiązek powiadamiania Komisji Europejskiej o zamiarze prowadzenia negocjacji umowy międzynarodowej w sprawie eksploatacji gazociągów międzysystemowych z państwami trzecimi oraz przekazania Komisji ich wyników, w tym samej umowy jeszcze przed jej podpisaniem.
Proponowana zmiana nie wymaga wprost zmiany statusu żadnych gazociągów, biegnących bądź planowanych na polskim terytorium. W przypadku istniejącego gazociągu jamalskiego przewidziane dyrektywą rozwiązania są już stosowane, a w przypadku Baltic Pipe ustawa nie nałoży obowiązków, gdyż pełne stosowanie prawa UE przewidziane zostało w umowie międzyrządowej, regulującej funkcjonowanie tego gazociągu.
Występując w imieniu klubu KO poseł Paweł Poncyliusz dociekał, dlaczego rząd PiS, który krytykował budowę gazociągów Nord Stream, tak opieszale wdraża dyrektywę, dotyczącą Nord Stream 2. Poncyliusz przypomniał, że o ile rząd PiS popierał wprowadzenie dyrektywy, to wszyscy europosłowie PiS w decydującym głosowaniu wstrzymali się.
Odpowiadając w imieniu rządu na pytania posłów wiceminister klimatu Ireneusz Zyska podkreślał, że to właśnie rząd PiS zabiegał na forum UE o przyjęcie tej dyrektywy, a opóźnienie wynika m.in. z tego, że to przedłożenie rządowe, które wymagało pełnej ścieżki legislacyjnej oraz - jako implementacja dyrektywy - dodatkowych uzgodnień z KE.
Oprócz zmiany Prawa energetycznego projekt modyfikuje też ustawę o wsparciu dla kogeneracji, usuwając pewne wątpliwości interpretacyjne, które pojawiły się w trakcie jej stosowania. Jak zapewnił szef komisji energii i skarbu Marek Suski (PiS), proponowana zmiana została uzgodniona z Urzędem Regulacji Energetyki.
Problem z siecią Play również w Sejmie
W środę od godz. 11 do 12.30 mogły wystąpić utrudnienia z odbieraniem SMS, ale sytuacja wróciła już do normy - poinformowała PAP Katarzyna Tajak-Pietrowska z biura prasowego Play.
Potwierdzamy, że w godzinach 11:00 - 12:30 w dniu dzisiejszym mogły wystąpić utrudnienia z odbieraniem SMS w naszej sieci. W chwili obecnej sytuacja wróciła już do normy
— poinformowała Tajak-Pietrowska.
Przed rozpoczęciem środowego posiedzenia Sejmu marszałek Izby Elżbieta Witek poinformowała, że „padła sieć Play” i co za tym idzie, nie ma kontaktu z częścią posłów. Następnie przekazała, że w związku z tą sytuacją zebrało się Prezydium Sejmu i Konwent Seniorów.
Ponieważ to, co się wydarzyło nie jest winą naszego sejmowego systemu, nie wiemy, ile to potrwa - czy 15 minut, pół godziny czy dwie godziny. Staramy się szybko to naprawić, posłowie otrzymują już kody, ale nie wiemy, ile to będzie trwało, więc propozycja przyjęta przez Konwent była taka, że rozpoczniemy od pierwszego punktu, natomiast tam, gdzie są głosowania zaplanowane w dzisiejszym porządku będą też głosowane wnioski formalne
— mówiła Witek.
Opozycja wykorzystała sytuację do krytyki.
gah/PAP
W związku z problemami z dystrybucją drukowanej wersji tygodnika „Sieci” (zamykane punkty sprzedaży, ograniczona mobilność społeczna) zwracamy się do państwa z uprzejmą prośbą o wsparcie i zakup prenumeraty elektronicznej - teraz w wyjątkowo korzystnej cenie! Z góry dziękujemy!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/497990-tarcza-30-dyrektywa-gazowa-i-nieoczekiwane-problemy
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.