W najbliższych dniach będziemy zbierali informacje o tym, jaki wpływ na przebieg epidemii miało zdjęcie tych pierwszych ograniczeń. Widzimy już ludzi w lasach, w parkach, uprawiających sport i będziemy komunikowali, co dalej - zapowiedział w piątek minister zdrowia Łukasz Szumowski.
CZYTAJ TAKŻE:
Szef MZ chwali odpowiedzialne zachowania Polaków
Podczas wspólnej konferencji prasowej z ministrem edukacji narodowej Dariuszem Piontkowskim i ministrem nauki i szkolnictwa wyższego Wojciechem Murdzkiem Szumowski podkreślił, że podczas świąt wielkanocnych Polacy „zachowali się niezwykle odpowiedzialnie i zostali w domach”.
Nie obserwowaliśmy dużego wzrostu zachorowań po tym wydarzeniu. Dzięki temu mogliśmy ogłosić niedawno pierwsze luzowanie tych ograniczeń, które były dla wszystkich bardzo trudne i uciążliwe, ale niezbędne i konieczne do tego, żeby ilość zachorowań nie wzrosła gwałtownie
— powiedział.
Analiza wpływu obostrzeń na pandemię
Szef MZ poinformował, że w najbliższych dniach rząd będzie zbierać „informacje o tym, jaki efekt na przebieg epidemii miało zdjęcie tych ograniczeń”.
Widzimy już ludzi w lasach, parkach, przemieszczających się, uprawiających sport i będziemy komunikowali, co dalej. Te wszystkie analizy, obostrzenia prowadzą do tego, żebyśmy mogli w sposób odpowiedzialny mówić o tym, co dalej
— wyjaśnił.
Terminy egzaminów
Odnosząc się do ogłoszonych podczas konferencji przewidywanych terminów egzaminów maturalnych i ósmoklasistów, Szumowski zaznaczył, że „te wszystkie terminy zależeć będą również od tego, czy będziemy nadal utrzymywali dystans i zakładali maseczki”.
Egzaminy, oczywiście, będą przeprowadzone w maksymalnym reżimie sanitarnym, czyli z dystansem, ograniczeniem możliwości kontaktu
— zaznaczył. Przypomniał też, że ze względu na sytuację epidemiczną w tym roku nie będzie części ustnej egzaminów maturalnych.
Te działalności nasze zależą od tego, jak będziemy zachowywali się dzisiaj. Nasze dzisiejsze zachowanie da nam szansę wprowadzić kolejne etapy, które chcielibyśmy wprowadzić, jeśli dziś będziemy się zachowywali odpowiedzialnie i rozsądnie
— przekonywał Szumowski.
W ciągu doby wykonano ponad 14,4 tys. testów na obecność koronawirusa
Dotychczas w Polsce wykonano 265 tys. 201 testów na obecność koronawirusa, z czego ponad 14,4 tys. w ciągu ostatniej doby – poinformowało w piątek po południu Ministerstwo Zdrowia.
Resort przekazał, że z przebadanych łącznie 265 tys. 201 próbek, wynik negatywny stwierdzono w 254 tys. 442 przypadkach. Pozytywny wynik, potwierdzający zakażenie, otrzymano w 10 759 testach diagnostycznych.
Jesienią i zimą sytuacja się pogorszy?
Podczas konferencji minister zdrowia odniósł się do kwestii nawrotu epidemii jesienią. Szumowski podkreślił, że tak dalekie predykcje są trudne i obarczone ryzykiem błędu.
Niestety wszystkie dane wskazują, że na półkuli północnej powróci jesienią wirus grypy. Nie ma żadnych danych, aby wirus covid do tego czasu zniknął. Bedziemy borykać się z podwójną liczbą pacjentów i może być to trudny okres
— powiedział szef MZ.
Kolejne kroki odmrażania gospodarki
Minister zdrowia odpowiedział też na pytanie dotyczące kolejnych kroków ws. odmrażania gospodarki.
Tutaj odpowiedzialnie przekazujemy te rekomendacje na podstawie danych i wiedzy. Pierwsze informacje o wpływie zniesienia pewnych regulacji będziemy mogli podać w przyszłym tygodniu. Bez tej wiedzy podawanie terminów nie byłoby podbudowane danymi. W przyszłym tygodniu będziemy informować, jak pierwszy etap wpłyną na ilość chorych i kolejnych terminach
— mówił Łukasz Szumowski.
MZ wyjaśnia, kto może być skierowany do o pracy przy zwalczaniu epidemii
Do pracy przy zwalczaniu epidemii mogą być kierowani m.in. pracownicy podmiotów leczniczych oraz osoby, z którymi podpisano umowę na wykonywanie świadczeń; są określone wyłączenia związane m.in. z wiekiem czy wychowywaniem dzieci – informuje Ministerstwo Zdrowia w wyjaśnieniach przekazanych PAP.
1. Jaka jest podstawa prawna kierowania osób do pracy przy zwalczaniu epidemii?
Możliwość skierowania osób do o pracy przy zwalczaniu epidemii określona została w art. 47 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
2. Kto może być skierowany do pracy przy zwalczaniu epidemii?
Skierowany do pracy przy zwalczaniu epidemii może być:
-
pracownik podmiotu leczniczego
-
inna niż ww. osoba wykonująca zawód medyczny
-
osoba, z którą podpisano umowę na wykonywanie świadczeń zdrowotnych
-
inna osoba (np. wykonująca zawód niezwiązany z ochroną zdrowia) – pod warunkiem, że jest to uzasadnione aktualnymi potrzebami organów administracji w związku ze zwalczaniem epidemii.
3. Kto nie może zostać skierowany do pracy przy zwalczaniu epidemii?
Skierowaniu do pracy przy zwalczaniu epidemii nie podlegają:
-
osoby, które nie ukończyły 18 lat bądź ukończyły 60 lat;
-
kobiety w ciąży;
-
osoby samotnie wychowujące dziecko w wieku do 18 lat;
-
osoby wychowujące dziecko w wieku do 14 lat;
-
osoby wychowujące dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
-osoby, u których orzeczono częściową lub całkowitą niezdolność do pracy;
-inwalidzi i osoby z orzeczonymi chorobami przewlekłymi;
W przypadku gdy dziecko w wieku powyżej 14 lat jest wychowywane przez dwoje osób, którym przysługuje władza rodzicielska, do pracy przy zwalczaniu epidemii może zostać skierowana wyłącznie jedna z nich.
Zgodnie z rekomendacją Ministra Zdrowia przed wysłaniem skierowania do pracy wojewoda powinien skontaktować się z osobą, wobec której wydawana jest decyzja w celu potwierdzania, czy wręczenie skierowania jest możliwe.
4. Kto dostarcza decyzję o skierowaniu do pracy?
W dostarczaniu decyzji, ze względu na pilność, urzędy wojewódzkie wspierane są przez policję oraz Wojska Obrony Terytorialnej.
5. Kto może skierować do pracy przy zwalczaniu epidemii?
Decyzję o skierowaniu do pracy przy zwalczaniu epidemii na terenie województwa, w którym osoba skierowana posiada miejsce pobytu lub jest zatrudniona, wydaje właściwy wojewoda, a w razie skierowania do pracy na obszarze innego województwa - minister zdrowia.
Od decyzji wojewody przysługuje odwołanie do ministra zdrowia. W przypadku, gdy decyzję wydał minister przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Odwołanie składa się za pośrednictwem wojewody.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy od decyzji składa się do Ministra Zdrowia. Wniosek ten można również złożyć za pośrednictwem wojewody, który prześle ten wniosek do Ministerstwa Zdrowia. Wniesienie środka odwoławczego nie wstrzymuje wykonania decyzji.
6. Jak długo trwa obowiązek pracy przy zwalczaniu epidemii?
Decyzja o skierowaniu do pracy przy zwalczaniu epidemii stwarza obowiązek pracy przez okres do 3 miesięcy w podmiocie leczniczym lub w innej jednostce organizacyjnej wskazanych w decyzji.
7. Kto zatrudnia pracownika skierowanego do pracy przy zwalczaniu epidemii?
Podmiot, o którym mowa w decyzji o skierowaniu, nawiązuje z osobą skierowaną do pracy stosunek pracy, na okres nie dłuższy niż wskazany w decyzji. Do zawierania umów stosuje się przepisy ogólne prawa pracy. Szczegółowe warunki umowy zostaną przekazane przez pracodawcę przed dopuszczeniem do pracy.
8. Jakie wynagrodzenie przysługuje osobie skierowanej do pracy przy epidemii?
Ministerstwo Zdrowia w stanowisku przekazanym wojewodom rekomenduje ustalenie wynagrodzenia w wysokości nie niższej niż 150 proc. kwoty wynagrodzenia, które osoba skierowana do pracy otrzymała w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym została skierowana, przy czym nie więcej niż kwota tego wynagrodzenia plus 10 tys. zł.
Ważne jest, że kwota tego wynagrodzenia nigdy nie może być niższa od określonych w ustawie dolnych limitów, tj.:
1) nie może być niższa niż 150 proc. przeciętnego wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego na stanowisku pracy, na które osoba ta została skierowana;
2) nie może być niższa niż wynagrodzenie, które osoba skierowana do pracy przy zwalczaniu epidemii otrzymała w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym wydana została decyzja o skierowaniu jej do pracy przy zwalczaniu epidemii.
MZ wyjaśnia, że wynagrodzenie pracownika skierowanego do pracy w przedmiotowym trybie nie może być niższe niż wynagrodzenie otrzymane przez tę osobę w miesiącu poprzedzającym, bez względu na podstawę zatrudnienia (stosunek pracy czy umowa cywilnoprawna), jak również bez względu na to czy osoba skierowana była zatrudniona w jednym czy kilku miejscach pracy. Należy zatem brać pod uwagę cały zarobek wynikający z zatrudnienia osoby skierowanej do pracy, który utraciła ona w związku ze skierowaniem do pracy w innym podmiocie leczniczym.
Wynagrodzenie pracownika skierowanego nie może być niższe niż łączne wynagrodzenie (tj. wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatkowe składniki wynagrodzenia np. dodatki za pracę w nocy, za dyżur medyczny), które osoba ta otrzymała w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym wydana została decyzja o skierowaniu jej do pracy przy zwalczaniu epidemii.
Wynagrodzenie określone w sposób wskazany powyżej, spełniające co najmniej gwarantowane ustawowo minima powinno znaleźć odzwierciedlenie w treści umowy o pracę.
Przykłady:
1) Jeżeli osoba została skierowana do pracy w kwietniu, w marcu zarobiła 6000 zł (3 000 zł wynagrodzenia zasadniczego i 2000 zł dodatku za dyżury w jednym podmiocie oraz 1000 zł za dyżury w drugim podmiocie na podstawie kontraktu), a przeciętne wynagrodzenie zasadnicze na stanowisku pracy, na które została skierowana wynosi 3000 zł, jej wynagrodzenie w miejscu skierowania, zgodnie z rekomendacją Ministerstwa Zdrowia powinno wynosić 9000 zł
2) Jeżeli osoba została skierowana do pracy w kwietniu, w marcu zarobiła na podstawie umowy cywilnoprawnej 25 000 zł, a przeciętne wynagrodzenie zasadnicze na stanowisku pracy, na które została skierowana wynosi 7000 zł, jej wynagrodzenie w miejscu skierowania, zgodnie z rekomendacją Ministerstwa Zdrowia, powinno wynosić 35 000 zł
3) Jeżeli osoba została skierowana do pracy w kwietniu, w marcu zarobiła 5 000 zł, a przeciętne wynagrodzenie zasadnicze na stanowisku pracy, na które została skierowana wynosi 6000 zł, jej wynagrodzenie w miejscu skierowania, zgodnie z rekomendacją Ministerstwa Zdrowia, powinno wynieść 7 500 zł. Jednak ze względu na dolny limit ustawowy, wynagrodzenie wynosi w tym przypadku 9 000 zł.
9. Kto pokryje koszty zakwaterowania i wyżywienia jeśli zostanę skierowany do miejsca innego niż miejsce zamieszkania?
Osobie skierowanej do pracy przy epidemii przysługuje ponadto zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia, na zasadach określonych w przepisach o ustalaniu oraz wysokości należności przysługującej pracownikom państwowych jednostek z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju, opisanych poniżej
Osobie skierowanej do pracy przy zwalczaniu epidemii przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości udokumentowanej biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem posiadanej przez tę osobę ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga przysługuje. Środek transportu właściwy do odbycia podróży, a także jego rodzaj i klasę, określa pracodawca.
Co ważne, na wniosek osoby skierowanej do pracy przy zwalczaniu epidemii pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż:
1) dla samochodu osobowego:
a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,
b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł,
2) dla motocykla - 0,2302 zł,
3) dla motoroweru - 0,1382 zł.
Za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży krajowej osobie skierowanej do pracy przy zwalczaniu epidemii przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w wysokości 20% diety, tj. 6 zł. Jeżeli osoba ta nie ponosi kosztów dojazdów, ryczałt ten nie przysługuje. Ryczałt nie przysługuje również w przypadku, gdy na wniosek takiej osoby pracodawca wyrazi zgodę na pokrycie udokumentowanych kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej.
Ponadto osobie skierowanej do pracy przy zwalczaniu epidemii na co najmniej 10 dni przysługuje zwrot kosztów przejazdu w dniu wolnym od pracy, środkiem transportu określonym przez pracodawcę, do miejscowości pobytu stałego lub czasowego i z powrotem.
Koszty zakwaterowania
Za nocleg w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie osobie skierowanej do pracy przy zwalczaniu epidemii przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety, tj.: 20 × 30 zł = 600 zł. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów noclegu stwierdzonych rachunkiem w wysokości przekraczającej podany limit.
Osobie, której nie zapewniono bezpłatnego noclegu i która nie przedłożyła rachunku za hotel, przysługuje ryczałt za każdy nocleg w wysokości 150 proc. diety, tj. 45 zł. Ryczałt ten przysługuje jednak w sytuacji, gdy nocleg trwa co najmniej 6 godzin pomiędzy godzinami 2100 i 700.
Zwrot kosztów noclegu lub ryczałt za nocleg nie przysługuje za czas przejazdu, a także jeżeli pracodawca uzna, że pracownik ma możliwość codziennego powrotu do miejscowości stałego lub czasowego pobytu.
Dieta w czasie skierowania do pracy przy zwalczaniu epidemii, przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia, wynosi 30 zł za dobę. Wysokość diety zależy przy tym od czasu na jaki osoba została skierowana do pracy.
1) skierowanie trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
a) mniej niż 8 godzin dieta nie przysługuje
b) od 8 do 12 godzin przysługuje 50 proc. diety, tj. 15 zł
c) ponad 12 godzin przysługuje dieta w pełnej wysokości, tj. 30 zł
2) skierowanie trwa dłużej niż dobę
a) za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, tj. 30 zł
b) za niepełną, ale rozpoczętą dobę i wynosi:
-
do 8 godzin przysługuje 50 proc. diety, tj. 15 zł
-
ponad 8 godzin przysługuje dieta w pełnej wysokości, tj. 30 zł
W niektórych przypadkach prawo do diety jest wyłączone:
• za czas skierowania do pracy do miejscowości pobytu stałego lub czasowego pracownika,
• za czas przerwy w pracy na podstawie skierowania (np. powrót na weekend do rodzinnej miejscowości)
Zwrot kosztów z tytułu zakwaterowania lub wyżywienia nie przysługuje w przypadku zapewnienia w miejscu wykonywania pracy bezpłatnego zakwaterowania lub wyżywienia.
10. Jakie są inne gwarancje dla osób skierowanych przy pracy przy epidemii?
Osobie skierowanej do pracy przy zwalczaniu epidemii dotychczasowy pracodawca jest obowiązany udzielić u
rlopu bezpłatnego na czas określony w ww. decyzji. Okres urlopu bezpłatnego zalicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze u tego pracodawcy.
Przez czas trwania obowiązku, o którym mowa w art. 47 ust. 7 ustawy, z osobą skierowaną do pracy przy zwalczaniu epidemii nie może być rozwiązany dotychczasowy stosunek pracy ani nie może być dokonane wypowiedzenie umowy o pracę, chyba że istnieje podstawa do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika albo w przypadku zmiany lub uchylenia decyzji. Aktualne pozostają natomiast przepisy kodeksu pracy dotyczące wygaśnięcia stosunku pracy.
MZ informuje, że mając na względzie konieczność zabezpieczenia osób skierowanych do pracy przy zwalczaniu epidemii wykupione zostaną dla nich polisy ubezpieczeniowe.
wkt/PAP
W związku z problemami z dystrybucją drukowanej wersji tygodnika „Sieci” (zamykane punkty sprzedaży, ograniczona mobilność społeczna) zwracamy się do państwa z uprzejmą prośbą o wsparcie i zakup prenumeraty elektronicznej - teraz w wyjątkowo korzystnej cenie! Z góry dziękujemy!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/497270-kiedy-kolejny-etap-odmrazania-gospodarki-szef-mz-odpowiada