Rzecznik prezydenta Błażej Spychalski poinformował w piątek, że prezydent Andrzej Duda po zakończeniu kadencji I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Gersdorf zamierza skorzystać ze swoich uprawnień do powołania I prezesa SN.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Wybór I prezesa SN i gra Gersdorf
Kadencja obecnej I prezes SN Małgorzaty Gersdorf wygasa z końcem kwietnia br. Pięciu przedstawianych prezydentowi kandydatów na nowego I prezesa, zgodnie z przepisami, powinno wyłonić Zgromadzenie Ogólne Sędziów SN. W czwartek prezes Gersdorf zdecydowała, że w związku z ograniczeniami związanymi z epidemią odwołany został - przewidziany na 21 kwietnia - termin Zgromadzenia Ogólnego ws. wyboru kandydatów na I prezesa. Będzie ono mogło być zwołane po ustaniu zakazów w kontaktowaniu się obywateli.
„Na podstawie ustawy o Sądzie Najwyższym po 30 kwietnia 2020 r. obowiązki I prezesa przejmie prezes Sądu Najwyższego najstarszy służbą na stanowisku sędziego i w sytuacji, którą będzie można uznać za bezpieczną zwoła Zgromadzenie Ogólne. Nie ma wobec tego, żadnego zagrożenia dla funkcjonowania SN”
— oświadczył w związku z tym rzecznik prasowy SN sędzia Michał Laskowski. Obecnie najstarszym służbą sędziowską jest prezes Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Józef Iwulski.
Rzecznik prezydenta jednoznacznie: To prezydent RP ma uprawnienie do powołania I prezesa SN
Rzecznik prezydenta był pytany w piątek w Polsat News, czy po zakończeniu kadencji I prezes SN Małgorzaty Gersdorf prezydent - zgodnie z ustawą - powoła osobę pełniącą obowiązki I prezesa.
Tak, zgodnie z ustawą, po dniu 30 kwietnia to prezydent RP ma uprawnienie do powołania I prezesa Sądu Najwyższego
— oświadczył Spychalski.
Przypominam, że dzisiaj piłeczka - kolokwialnie rzecz ujmując - leży po stronie Sądu Najwyższego. To Sąd Najwyższy i Zgromadzenie Ogóle Sędziów SN powinno prezydentowi RP przedstawić kandydatów na I prezesa SN i spośród tych kandydatów prezydent powinien wskazać I prezesa SN. Przypominam - na podstawie obowiązujących przepisów prawa
— mówił.
Spychalski wskazywał, że ustawa o Sądzie Najwyższym przewiduje sytuację, w której Zgromadzenie Ogólne Sędziów SN nie przedstawia kandydatów na I prezesa SN i nadaje uprawnienie prezydentowi, aby powołać I prezesa SN.
Zgodnie z art. 13a ustawy o SN jeżeli kandydaci na stanowisko I prezesa SN nie zostali wybrani zgodnie z zasadami określonymi w ustawie, Prezydent RP „niezwłocznie powierza wykonywanie obowiązków Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego wskazanemu przez siebie sędziemu Sądu Najwyższego”.
W terminie tygodnia od dnia powierzenia wykonywania obowiązków Pierwszego Prezesa SN sędzia, któremu obowiązki te powierzono, zwołuje Zgromadzenie Ogólne Sędziów SN, któremu przewodniczy, w celu wyboru kandydatów na stanowisko Pierwszego Prezesa SN
— stanowi ten artykuł.
Natomiast art 14 par. 2 ustawy o SN stanowi, że „w czasie nieobecności Pierwszego Prezesa SN zastępuje go wyznaczony przez niego Prezes SN, a w przypadku niemożności wyznaczenia – Prezes SN najstarszy służbą na stanowisku sędziego”.
Art. 13a ustawy o SN był jedną z regulacji, która weszła w życie w połowie lutego br. na mocy nowelizacji ustaw o ustroju sądów i Sądzie Najwyższym z grudnia ub.r.
kpc/PAP
W związku z problemami z dystrybucją drukowanej wersji tygodnika „Sieci” (zamykane punkty sprzedaży, ograniczona mobilność społeczna) zwracamy się do państwa z uprzejmą prośbą o wsparcie i zakup prenumeraty elektronicznej - teraz w wyjątkowo korzystnej cenie! Z góry dziękujemy!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/496163-spychalski-prezydent-po-30-kwietnia-powola-i-prezesa-sn