Senat zaproponował w nocy z poniedziałku na wtorek kilkadziesiąt poprawek do specustawy o wsparciu firm w związku z epidemią koronawirusa. Teraz ustawą ponownie zajmie się Sejm.
Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 75 senatorów, nikt nie był przeciw, a jeden senator wstrzymał się od głosu. Teraz ustawą znów zajmie się Sejm.
Wcześniej, w głosowaniach senatorowie poparli ok. 80 poprawek do ustawy.
Jakie poprawki do specustawy?
Jedna z najważniejszych zmian popartych przez Senat mówi o tym, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii lub stanu nadzwyczajnego nie będą pobierane zaliczki na podatki, podatki czy opłaty od firm. Od niepobranych danin nie byłyby też naliczane odsetki za zwłokę. Poprawka zakłada jednak, że takie podatki byłyby później przez przedsiębiorców uregulowane, jednak nie wcześniej niż w 90 dni po zakończeniu okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii lub stanu nadzwyczajnego.
Kolejna poparta przez Senat poprawka zakłada zwiększenie udziału państwa w wypłatach wynagrodzeń pracownikom w firmach, które zanotowały straty w związku z epidemią koronawirusa. Zgodnie z tą zmianą, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych rekompensowałby 75 proc. dotychczasowego wynagrodzenia, lecz nie więcej niż 75 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Pozostałą cześć, czyli 25 proc. miałby płacić pracodawca. Warunkiem uzyskania pomocy z Funduszu byłoby jednak to, że pracodawca do końca trzeciego kwartału 2020 roku nie zalegałby m.in. z podatkami, czy składkami na ZUS.
Kolejna ze zmian poparta przez senatorów pozwalać będzie radom gmin w 2020 roku obniżyć w drodze uchwały stawki podatku od nieruchomości tzn. gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Przedstawiciele wyższej izby parlamentu przyjęli ponadto poprawki zaproponowane wcześniej na komisji przez stronę rządową. Dotyczyły one m.in. wykreślenia zapisu o zabezpieczeniu w postaci weksla dla mikro i małych firm oraz dalszego uelastycznienia zasad uruchamiania pomocy publicznej po decyzji Komisji Europejskiej.
Senat poparł też rozwiązania zezwalające m.in. na wykonywanie szybkich testów przesiewowych, a także utworzenia funduszu celowego na przeciwdziałanie skutkom rozprzestrzeniania się koronawirusa ze środków UE przekazanych w ramach programu Coronavirus Response Investment Initiative. Chodzi o 20 mld zł, które byłyby przeznaczone w szczególności na zakup testów, sprzętu medycznego oraz dodatków do wynagrodzeń pracowników służby zdrowia.
Kolejna zmiana Senatu tworzy Fundusz Płynności, którego celem jest wsparcie utrzymania płynności przez przedsiębiorców dotkniętych skutkami epidemii COVID-19. Środkami tego Funduszu zarządzałby zarząd BGK, a przychodami Funduszu byłyby środki pozyskane przez Bank z emisji obligacji zwanych „obligacjami COVID-19”.
Akceptację Senatu zyskała również zmiana, która mówiła o tym, że zarząd lub rada nadzorcza może zarządzić podjęcie określonej uchwały przez walne zgromadzenie na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Senat zgodził się również na rozwiązanie wydłużające ważność upływających po 7 marca br. orzeczeń lekarskich lub psychologicznych. Zgodnie z tą poprawką byłyby one ważne jeszcze przez 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Kolejna ze zmian przewiduje, że dodatkowym zasiłkiem opiekuńczym zostaliby objęci rodzice dzieci do lat 12, które z powodu koronawirusa nie mogłyby uczęszczać do przedszkola czy szkoły. Dotyczyłoby to też niepełnosprawnych dzieci do 18 roku życia.
Inna ze zmian zakłada, że wobec osób prowadzących działalność agroturystyczną stosowałoby się przepisy Prawa przedsiębiorców.
Wykreślono poprawki ws. Kodeksu wyborczego i RDS
Senatorowie przegłosowali też poprawkę skreślającą przyjętą w Sejmie zmianę Kodeksu wyborczego, umożliwiającą głosowanie korespondencyjne osobom na kwarantannie i ponad 60-letnim. Opowiedzieli się również za wykreśleniem zmian w ustawie o Radzie Dialogu Społecznego, umożliwiające premierowi w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii odwoływanie członków Rady, powołanych przez pracodawców lub związki zawodowe i stanowiące, że jednym z powodów odwołania członka RDS ma być fakt współpracy z PRL-owskimi służbami specjalnymi, innym „sprzeniewierzenie się działaniom Rady” i doprowadzenie do „braku możliwości prowadzenia przejrzystego, merytorycznego i regularnego dialogu”.
Czym jest tarcza antykryzysowa?
Ustawa wspierająca firmy w związku z epidemią koronawirusa jest jedną z trzech tworzących tzw. tarczy antykryzysowej. Celem tarczy jest zmniejszenie negatywnego wpływu epidemii koronawirusa na polską gospodarkę. Według Ministerstwa Rozwoju jej wartość to co najmniej 10 proc. polskiego PKB.
Ustawa m.in. zwalnia mikrofirmy i samozatrudnionych z płacenia ZUS przez 3 miesiące. Przewiduje także wypłacanie świadczeń postojowych i dopłat do wynagrodzeń dla pracowników przez państwo. Pozwalać będzie też pracodawcom uelastycznić czas pracy w swoich zakładach. Nowe przepisy zakładają też przedłużenie kredytów obrotowych dla firm, czy brak kar za opóźnienia w przetargach publicznych.
Poprawka do ustawy rozszerzającej kompetencje PFR
Senat zaproponował w nocy z poniedziałku na wtorek jedną poprawkę do ustawy rozszerzającej kompetencje PFR w związku z koronawirusem, tym samym wraca ona do Sejmu. Niższa izba parlamentu ma się nią zająć we wtorek.
Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 75 senatorów, żaden nie był przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.
Wcześniej senatorowie poparli jedną poprawkę do ustawy, jaką zaproponowała senacka komisja finansów; miała ona charakter legislacyjny - naprawiała błędne odesłanie.
Nowela ustawy o systemie instytucji rozwoju rozszerza kompetencje Polskiego Funduszu Rozwoju, tak by mógł sprawniej wspierać przedsiębiorców w związku z epidemią koronawirusa.
Do zadań PFR będzie należało np. podejmowanie działań służących zapobieganiu lub łagodzeniu skutków sytuacji kryzysowych. Fundusz będzie udzielał m.in. firmom wsparcia finansowego.
Ustawa zakłada, że w latach w latach 2020–2029 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym noweli wyniesie 11,7 mld zł.
Podczas prac nad nowelą w Senacie, szefowa resortu rozwoju Jadwiga Emilewicz wyjaśniała, że daje ona „oprzyrządowanie” do realizacji tarczy antykryzysowej.
To jest ten komponent inwestycyjny. Dokapitalizowanie PFR w celu utworzenia funduszu na proste inwestycje w podmioty, które na mocy prawa bankowego dzisiaj nie mogłyby uzyskiwać tego typu pomocy. Mówimy tutaj o inwestycjach, wsparciu przedsiębiorców, o pożyczkach, także pożyczkach dla małych i średnich firm, dla których dzisiaj PFR praktycznie nie ma oferty
— tłumaczyła.
Jak mówiła chodzi np. o nabywanie obligacji, wierzytelności, czy przystępowanie do spółek osobowych.
Nowe przepisy usuwają ograniczenia wynikające z dotychczasowych przepisów, np. przez dopuszczenie udzielania finansowania przedsiębiorcom nie tylko w formie obejmowania akcji lub udziałów (czyli nowo wyemitowanych), ale także przez ich nabycie (tj. z obecnego kapitału zakładowego).
Drugi ważny komponent to jest także element, który jest związany z instrumentem leasingowym, utworzony przez Agencję Rozwoju Przemysłu, w wysokości 1 mld 700 mln zł
— dodała Emilewicz.
Minister informowała również, że instrumenty przewidziane w noweli mają być gotowe do drugiego tygodnia kwietnia.
Sejm w nocy z piątku na sobotę uchwalił ustawę rozszerzającą kompetencje Polskiego Funduszu Rozwoju. To jedna z ustaw należących do tarczy antykryzysowej.
Senat przyjął poprawki do nowelizacji ustaw zdrowotnych związanych z COVID-19
Senat we wtorek nad ranem przyjął poprawki do nowelizacji ustaw zdrowotnych związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dziesięć poprawek zostało przyjętych, dwie senatorowie odrzucili.
Za podjęciem uchwały dotyczącej przyjęcia nowelizacji z poprawkami głosowało 76 senatorów, za było 73, żaden przeciw, wstrzymało się 3 senatorów.
Przyjęte poprawki mają częściowo charakter doprecyzowujący, uzupełniający, korygujący odesłanie do niewłaściwych artykułów.
Jedna z kluczowych dotyczy tego, by raz w tygodniu obowiązkowo testami diagnostycznymi na wykrycie SARS-CoV-2 objąć personel podmiotów leczniczych, stacji sanitarno-epidemiologicznych, aptek, ratowników medycznych, jak również pracowników placówek handlowych. Badania mają być finansowane z budżetu państwa i wykonywane w ściśle określonym terminie - od czasu ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii aż do 60 dni po jego odwołaniu.
Kolejna przyjęta poprawka przewiduje, że pracownikom placówek, w których leczeni są pacjenci zakażeni koronawirusem, za pracę w godzinach nadliczbowych przysługiwać ma specjalny dodatek w wysokości 50 proc. wynagrodzenia. Koszty tego dodatku miałyby być również finansowane przez rząd.
Wprowadzono też m.in. poprawkę, że to podmiot leczniczy, w którym lekarz sprawuje opiekę nad osobą podejrzaną lub chorą na COVID-19 ma przekazywać do sanepidu informacje o wynikach leczenia lub o wykluczeniu nosicielstwa u ozdrowieńca.
Nowelizacja ustaw dotyczących systemu ochrony zdrowia wprowadza kolejne instrumenty, które mają pozwolić skutecznie walczyć z rozprzestrzeniającą się epidemią COVID-19.
Nowelizacja przewiduje m.in. ograniczenie obowiązków sprawozdawczych wobec Narodowego Fundusz Zdrowia. Umożliwia powrót do czynnego wykonywania zawodu przez pielęgniarki lub położne, posiadające co najmniej 5-letnią przerwę w jego wykonywaniu w trybie uproszczonym oraz wprowadza możliwość dyżurowania w placówkach medycznych przez inne zawody pracujące w ochronie zdrowia.
Jedna ze zmian stwarza możliwość wystawiania przez farmaceutów refundowanych recept farmaceutycznych dla siebie i swojej rodziny oraz wystawania recept, nie tylko w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia, jak to jest obecnie. Jednocześnie nowela wprowadza mechanizmy egzekwowania maksymalnych cen na leki i inne produkty medyczne. Regulacja umożliwia też np. zawieszenie obowiązkowych kontroli w laboratoriach diagnostycznych.
Nowela umożliwia personelowi medycznemu, który przebywa w kwarantannie, udzielania pacjentom wideokonsultacji. Wskazuje też, kogo można skierować do pracy przy zwalczaniu epidemii, a kogo nie. Wyłączeni będą m.in. wychowujący dziecko do 14 lat, a w przypadku, gdy robią to samotnie, do lat 18 oraz osoby wychowujące dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności. Skierowanie będzie mógł otrzymać tylko jeden rodzic, jeśli oboje są medykami.
Nowela wprowadza też kary za niestosowanie się do zakazów, nakazów i ograniczeń; wprowadzono kary pieniężne w wysokości od 5 tys. do 30 tys. w zależności od rodzaju czynu.
Ponadto m.in. uproszczony będzie sposób dostarczania decyzji o kwarantannie, hospitalizacji i izolacji – będzie można ją przekazywać ustnie, a dopiero później w formie pisemnej.
„Tarcza” wraca do Sejmu
Zgodnie z harmonogramem Sejmu, ustawami składającymi się na tarczę, posłowie mają zająć się we wtorek.
Tarcza antykryzysowa to zestaw kilku projektów ustaw przygotowanych m.in. przez resort rozwoju, finansów i Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Według rządu jej wartość to co najmniej 10 proc. polskiego PKB.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
kpc/PAP
W związku z problemami z dystrybucją drukowanej wersji tygodnika „Sieci” (zamykane punkty sprzedaży, ograniczona mobilność społeczna) zwracamy się do państwa z uprzejmą prośbą o wsparcie i zakup prenumeraty elektronicznej - teraz w wyjątkowo korzystnej cenie! Z góry dziękujemy!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/493692-senat-przyjal-poprawki-do-tarczy-specustawa-wraca-do-sejmu