LOT uruchomił bezpośredni rejs z Warszawy na nowe lotnisko Pekin Daxing. Jedno z największych lotnisk świata w Chinach działa od września ubiegłego roku. To drugi port w Pekinie, do którego będą latały maszyny polskiego przewoźnika.
Międzynarodowe lotnisko Daxing w Pekinie jest jednym z najnowocześniejszych portów lotniczych na świecie. Budowa trwała pięć lat i kosztowała, wedle chińskich mediów, 80 mld juanów (45 mld zł), choć uwzględniając dodatkowe koszty, mogło to być nawet 67 mld zł.
Od pierwszego lądowania we wrześniu lotnisko obsłużyło 3 mln pasażerów. To na razie o wiele mniej, niż mogłoby przyjąć. Lotnisko jest ogromne, pięciokondygnacyjne. Obecnie najnowocześniejsze na świecie. Twórcy tej architektonicznej perełki mają ambitne plany. W tym roku chcą już obsłużyć 27 mln pasażerów. I, nieoficjalnie, chcieliby doradzać przy budowie CPK. Co potwierdzają słowa Mikołaja Wilda z „konkretnego wywiadu” dla tygodnika Sieci, że przy wyborze partnera strategicznego spółka patrzy na Wschód.
Nowa linia LOT-u jest ważna dla rządu z punktu widzenia CPK. Uruchamianie przez LOT nowych połączeń dalekiego zasięgu z Lotniska Chopina, takich jak Daxing, i rozwój floty, w tym pozyskiwanie kolejnych samolotów dalekiego zasięgu takich jak Boeing 787 Dreamliner, to dla spółki CPK bardzo dobra wiadomość.
Jak podkreśla Rafał Milczarski, prezes LOT, rozpoczynający się właśnie chiński nowy rok, rok szczura, to rok szczególnie pomyślny dla interesów. Szef polskich linii lotniczych podkreśla, że historia bezpośrednich połączeń Polski z Chinami jest długa, ale ruch lotniczy wznowiono, po kilkudziesięcioletniej przerwie dopiero w 2012 r. Teraz LOT będzie latał do Chin już 7 razy w tygodniu. Nie tylko na lotnisko Daxing, ale także Capital w Pekinie. W 2019 r. między Polską, a Chinami podróżowało 200 tys. osób. Tylko w ubiegłym roku uruchomił także bezpośrednie połączenie do Indii, Miami, czy na Sri Lankę. W 2019 r. LOT przewiózł łącznie 10 mln pasażerów.
To w interesie polskiej gospodarki i pomyślności projektu CPK jest zbudowanie przez LOT na Lotnisku Chopina jak największej siatki połączeń i atrakcyjnej oferty przesiadkowej, która docelowo będzie mogła zostać przeniesiona na nowe lotnisko.
Między nowootwartym lotniskiem Daxing a koncepcją CPK rzeczywiście można dopatrzyć się podobieństw, oczywiście przy zachowaniu proporcji wynikających z odmienności obu rynków – mówi Konrad Majszyk, dyrektor marketingu CPK.
Daxing, podobnie jak ma w planach CPK, było realizowane etapami – w miarę rosnącego zapotrzebowania na usługi lotnicze ze strony pasażerów. W przypadku portu lotniczego Daxing pierwszy, uruchomiony właśnie etap, został uruchomiony na przepustowość do 45 mln pasażerów.
Dla CPK, głównego portu dla Europy Środkowo-Wschodniej, zakładamy na przełomie 2027 i 2028 r. podobną przepustowość projektową. Wartość ta zostanie precyzyjnie określona w master planie, który planujemy zlecić w połowie tego roku
— dodaje Majszyk. Koncepcje obu lotnisk zakładają możliwość dalszej rozbudowy, jeśli będzie takie zapotrzebowanie.
Nowe chińskie lotnisko jest obsługiwane linią kolejową dużych prędkości. To kolejne podobieństwo do CPK, którego nieodłączną częścią będzie planowany nowy układ kolejowy, w tym nowa linia Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz.
Powiedzmy sobie wprost: bez kolei port przesiadkowy nie ma po prostu sensu. Zgodnie z tą zasadą projektuje się obecnie lotniska na całym świecie
— zaznacza Konrad Majszyk.
Ok. 40 proc. pasażerów ma docierać do CPK pociągiem, przy czym planowany czas przejazdu z Warszawy do CPK to 15 minut, a z Łodzi 25 minut. Trwają zaawansowane prace związane z wyborem wariantów przebiegu linii kolejowych, aktualizacją dokumentacji, a w pierwszej połowie tego roku ruszą tzw. inwentaryzacje przyrodnicze, czyli pierwszy etap procedury środowiskowej.
Czy megalotnisko powstanie zgodnie z planem w 2027 r.? Jak dotąd rządzący i odpowiedzialni za spółkę odpowiadali, że wszystko zależy od woli politycznej. A potem rząd PiS wielokrotnie podkreślał, jak kluczową inwestycją ma być dla niego CPK. I z tego punktu widzenia powodzenie inwestycji to także sprawdzian dla wiarygodności w realizacji obietnic PiS.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/482550-lot-dociera-juz-na-pekin-daxing-to-moze-byc-wzor-dla-cpk