Edukacja ekologiczna jest stałym elementem nauczania zarówno w przedszkolu, jak i w szkole podstawowej i ponadpodstawowej – poinformowało PAP ministerstwo edukacji. Z apelem o wprowadzenie do szkół zajęć o klimacie wystąpił Rzecznik Praw Obywatelskich.
W piśmie do ministra edukacji Dariusza Piontkowskiego Adam Bodnar poprosił o rozważenie wprowadzenia do szkół specjalnego programu zajęć na temat zmian klimatycznych i sposobów przeciwdziałania ich skutkom. Jego zdaniem powinny one opierać się na najnowszych ustaleniach naukowych i być skonstruowane w sposób zachęcający nauczycieli i uczniów do innowacyjności. Podkreślił też, że jako rzecznik praw obywatelskich widzi silny związek między kryzysem klimatycznym a prawami człowieka i obywatela.
CZYTAJ WIĘCEJ: Indoktrynacja w szkole? Bodnar wystąpił do MEN o wprowadzenie do szkół zajęć nt. zmian klimatycznych
Odnosząc się do apelu RPO, rzecznik ministerstwa edukacji Anna Ostrowska poinformowała, że edukacja ekologiczna jest stałym elementem nauczania na wszystkich etapach kształcenia, a MEN przychyla się do opinii rzecznika, że istnieje ścisły związek między kryzysem klimatycznym a prawami człowieka. Dlatego też „zagadnienia ochrony klimatu, jakości powietrza i odpowiedniej postawy obywatelskiej stanowią część edukacji o zrównoważonym rozwoju (a szerzej edukacji globalnej), obecnej w polskich szkołach. Zadania promujące edukację o zrównoważonym rozwoju realizowane są obecnie zarówno w formalnym, jak i pozaformalnym systemie edukacji” – zapewniła Ostrowska.
Dodała, że uczniowie rozwijają kompetencje proekologiczne na wszystkich etapach edukacyjnych, począwszy od edukacji przedszkolnej. Jest to wpisane w podstawę programową i odbywa się na przedmiotach takich, jak: przyroda, technika, biologia, chemia, geografia i wiedza o społeczeństwie. Zakres i stopień trudności dostosowany jest do wieku, możliwości i potrzeb edukacyjnych uczniów.
Przykładowo, na przedmiocie technika w szkole podstawowej dzieci uczą się postaw proekologicznych, odpowiedzialności za środowisko czy segregowania odpadów. Na geografii uczą się o zmianach klimatycznych, ich przyczynach i oceniają zapobiegające temu zjawisku rozwiązania podejmowane w skali globalnej i regionalnej.
W szkole ponadpodstawowej na geografii uczniowie poznają wpływ działalności człowieka na powstawanie smogu typu londyńskiego i fotochemicznego oraz na podstawie dostępnych źródeł podają przyczyny i proponują sposoby zapobiegania powstawaniu tego zjawiska. Oceniają wpływ transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze.
Ostrowska zaznaczyła, że to od nauczyciela zależy, w jakiej formie i przy użyciu jakich pomocy dydaktycznych będzie realizował cele kształcenia i treści nauczania określone w podstawie programowej.
To on sam opracowuje swój autorski program nauczania. Nie ma zatem przeszkód, aby treści, które wskazuje podstawa programowa, były przez nauczyciela rozszerzane, to jego autonomiczna decyzja
—oznajmiła.
Wskazała, że uczniowie i nauczyciele angażują się też w działania prowadzone np. przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. W ramach projektu „Edukacja globalna. Liderzy zrównoważonego rozwoju” powstała sieć regionalnych liderów edukacji globalnej, którzy koordynują inicjatywy w danym województwie.
Ponadto MEN współpracuje też w promowaniu tzw. edukacji o zrównoważonym rozwoju (jako części edukacji globalnej) z innymi resortami, m.in. z MSZ, MNiSW, MŚ i z Grupą Zagranica. Ministerstwo uczestniczy też w konsultacjach dotyczących ochrony jakości powietrza i ubóstwa energetycznego w obszarze działań edukacyjnych.
Nasze działania są komplementarne w stosunku do inicjatyw i przedsięwzięć proponowanych przez Ministerstwo Środowiska i inne podmioty zajmujące się edukacją ekologiczną lub środowiskową
—oświadczyła Ostrowska.
Przekazała też, że na poziomie międzynarodowym ministerstwo bierze udział w inicjatywach Global Education Network Europe (GENE), North-South Centre of the Council of Europe, Carpathian Convention, agend ONZ, które proponują edukatorom udział w przedsięwzięciach międzynarodowych i umożliwiają finansowanie innowacyjnych działań edukacyjnych. MEN przygotowuje także rekomendacje dla polskich organizacji pozarządowych starających się o uzyskanie unijnej dotacji DEAR (Development Education and Awareness Raising) dla prowadzenia projektów z zakresu tematyki edukacji globalnej.
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/482123-zajecia-ze-zmian-klimatycznych-w-szkole-men-odpowiada-rpo
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.