Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych debatowała dzisiaj nad drobną z pozoru sprawą, która będzie miała ogromne konsekwencje dla życia milionów Polaków. Rozgrzana politycznie opozycyjna większość zdecydowała, że nie poprze przedstawionej przez senatora Grzegorza Biereckiego (PiS), w porozumieniu z rządem, ważnej poprawki.
Sprawa dotyczy terminu wejścia w życie obowiązku elektronicznego zgłaszania podatku akcyzowego przy obrocie niektórymi kategoriami paliw. Rzecz jak najbardziej słuszna (uszczelnia rynek), a jednocześnie naprawdę technologicznie dla firm skomplikowana. Przedsiębiorcy masowo zgłaszali, że potrzebują więcej czasu na dostosowanie swoich systemów sprzedaży do nowych wymogów. Rząd uznał, że warto się do tej prośby przychylić. Stąd poprawka senatora Biereckiego, przesuwająca termin wprowadzenia nowego obowiązku o rok.
Decydując się na odrzucenie mojej poprawki fundujecie państwo gospodarstwom domowym wzrost cen gazu, a przedsiębiorcom, którzy dostarczają paliw płynnych do statków powietrznych i morskich, trudności i wypychacie ich poza polski rynek. Tak więc szkody są budżetowe, szkody są dla przedsiębiorców. Rozumiem, że macie tu przypadkową większość w Senacie, ale nie podejmuje przypadkowych i nieprzemyślanych decyzji
— mówił senator Bierecki.
Wicemarszałek Senatu i członek Komisji Bogdan Borusewicz (PO) stwierdził krótko:
To jest poprawka niezgodna z konstytucją, tu nie ma żadnego porozumienia.
Uznał (co zadziwiło nawet doświadczonych senatorów), że poprawka to „niekonstytucyjny element procedowania nad ustawą”, bo nie była zgłoszona na posiedzeniu plenarnym.
Senator Krzysztof Mróz (PiS) stwierdził:
Póki co, to nie marszałek Borusewicz decyduje, co jest zgodne, a co niezgodne z Konstytucją. Jedynym organem, który może się w tej sprawie wypowiadać jest Trybunał Konstytucyjny.
Dlaczego to ważne także dla nabywców gazu do ogrzewania i paliwa lotniczego? Bo wedle obecnego stanu prawnego firmy, które nie wprowadzą do stycznia elektronicznego zgłaszania podatku akcyzowego, nie będą mogły stosować zwolnienia z akcyzy w stosunku do uprawnionych - nabywców z sektora transportu lotniczego, morskiego i gospodarstw domowych. A zatem będą musiały podnieść cenę sprzedaży od kilkunastu do kilkudziesięciu procent!
Większość senacka twierdzi, że „rozumiejąc powagę sytuacji”, zaproponuje nową inicjatywą ustawodawczą i ekspresową ścieżkę legislacyjną. Nie bardzo wiadomo jak to się ma do obietnicy poważnej i spokojnej pracy w Senacie. Jest to również technicznie niemal niemożliwe - skoro zmiany mają wejść od 1 stycznia, tempo procedowania nad taką ustawą musiałoby być ekspresowe, a prezydent miałby na podpis ustawy… jeden dzień.
Oto lista podmiotów i celów, które stracą prawo do zwolnienia z akcyzy:
— do przewozu towarów i pasażerów koleją; — do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej; — w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie; — w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; — przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
— do celów opałowych przez gospodarstwa domowe; — do celów opałowych przez: — organy administracji publicznej; — jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; — podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe; — żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3; — podmioty lecznicze, o którym mowa w art. 4 ust. I ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej; — jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; — organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. — do napędu: statków powietrznych, w żegludze, włączając rejsy rybackie
— z wyłączeniem prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, o których mowa w art. 32 ust. 2 Ustawy;
— do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej; — do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych; — do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w celach, o których mowa w art. 31b. ust. 1 pkt 1-5 Ustawy (pkt I powyżej) lub na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów gazowych.
gim
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/476034-cena-senackiej-totalnosci-podrozeja-ogrzewanie-i-bilety
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.