Wyniki polskich 15-latków w międzynarodowym badaniu PISA 2018 są w pierwszej trójce najlepszych w Europie – poinformował minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski we wtorek na konferencji prasowej w Warszawie.
We wtorek rano ujawniono wyniki wszystkich krajów, które uczestniczyły w tym badaniu.
Szef MEN podał, że średni wynik polskich uczniów uczestniczących w badaniu z czytania ze zrozumieniem to 512 punktów. Lepsze wyniki w Europie mają uczniowie z Estonii – 523 punkty, Finlandii – 520 punktów i z Irlandii – 518 punktów. Średnia krajów OECD to 493 punkty. Najlepszy wynik na świecie uzyskały Chiny – 555 punktów.
Średni wynik polskich uczniów, jeśli chodzi o rozumowanie matematyczne, to 516 punktów. Lepsze wyniki w Europie mają Estonia – 523 punkty i Holandia 519 punktów. Najlepszy wynik na świecie uzyskały Chiny – 591 punktów.
Średni wynik polskich uczniów w rozumowaniu w naukach przyrodniczych to 511 punktów. Lepsze wyniki w Europie mają Estonia – 530 punktów i Finlandia – 522 punkty. Najlepszy wynik na świecie uzyskały Chiny – 590 punktów.
Jeśli przyjrzeć się czołówce najlepszych wyników edukacyjnych w badaniu PISA, to widać, że Polska jest w czołówce najlepszych wyników na świecie. Jeszcze lepiej jest jeśli chodzi o samą Europę, wtedy wyniki polskich 15-latków znajdują się w pierwszej trójce najlepszych wyników w Europie
— podkreślił Piontkowski.
Wyniki badania z 2018 r. mogą budzić w nas spory optymizm. Pokazują wyraźny wzrost poziomu umiejętności naszych młodych uczniów
— powiedział minister edukacji na konferencji w Warszawie.
Temat wyników testów politycy opozycji postanowili wykorzystać do ataku na rząd. Zdaniem Katarzyny Lubnauer i Joanny Kluzik-Rostkowskiej badania PISA 2018 pokazują jednoznacznie, że reforma polegająca na wygaszaniu od września 2017 r. gimnazjów, by ostatecznie zlikwidować je dwa lata później, skrzywdziła polskich uczniów. Może też świadczyć – w ich opinii – o nieudolności rządzących lub celowym niszczeniu polskiej edukacji.
Likwidacja gimnazjów, co pokazały właśnie badania przeprowadzone na ostatnim roczniku gimnazjalistów, pokazują albo całkowitą nieudolność, nonszalancję, głupotę PiS, albo całkowitą złą wolę i celowe niszczenie polskiej edukacji
— zaznaczyła Kluzik-Rostkowska.
Z kolei Lubnauer powiedziała, że polscy uczniowie wypadli znakomicie, ale badania świadczą również o tym, że gimnazja wyrównywały szanse, bo test udowodnił, że jest znikoma grupa dzieci, które wypadły w nim bardzo słabo.
W związku z tym gimnazja wyrównywały szanse
— stwierdziła posłanka, dodając, że „wszystko to co mówi PiS, okazało się jawną nieprawdą”.
Kluzik-Rostkowska zaznaczyła, że rzeczywistość pokazała, że gimnazja sprawdziły się świetnie.
Jestem ciekawa, co teraz ma do powiedzenia minister Zalewska, premier Szydło, prezydent Duda, który pod tymi reformami się podpisał
— powiedziała.
Do sprawy odniosła się także była minister edukacji Krystyna Szumilas, która napisała na Twitterze, że ministerstwo edukacji powinno mieć trochę przyzwoitości i napisać, że wynik badania PISA jest efektem pracy gimnazjalistów.
Gimnazja udowodniły swoją skuteczność. Ale PiS używając kłamliwych argumentów i ryzykując przyszłością młodych Polaków zmusił wszystkich do wydawania olbrzymich pieniędzy na powrót do struktury, która już raz się nie sprawdziła
— grzmiała Szumilas.
Z kolei Jan Grabiec oświadczył, że rząd szkodzi uczniom.
Mieliśmy jednych z najlepszych gimnazjalistów w Europie, więc rząd PiS zlikwidował gimnazja. Szkodzą polskim dzieciom i szkodzą Polsce
— napisał na Twitterze Grabiec.
Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) organizuje międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz przedstawicieli krajów członkowskich. To największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od 2000 r. Polską edycję badania przeprowadził zespół naukowców z Instytutu Badań Edukacyjnych, a finansowanie zapewniło Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Badanie PISA pokazuje poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą. W każdej edycji PISA nacisk położony jest na jedną z trzech dziedzin: rozumowanie matematyczne, rozumienie czytanego tekstu lub rozumowanie w naukach przyrodniczych. W badaniu PISA 2018 dziedziną główną było rozumienie czytanego tekstu.
W 2018 r. w badaniu uczestniczyło 79 krajów i regionów, a liczba przebadanych uczniów przekroczyła 660 tys. Polskę reprezentowało 5653 młodych Polaków z 227 szkół. Byli to w większości uczniowie III klas gimnazjów, przedostatni rocznik gimnazjalistów.
wkt/PAP/TT
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/475863-rewelacyjny-wynik-polskich-uczniow-w-testach-pisa