Akcja „Tęczowy piątek” polega na okazaniu szacunku uczniom, którzy mierzą się ze swoją tożsamością. Szkoła to także miejsce promowania wartości, tolerancji i akceptacji – poinformował w piątek w Polsacie News rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar.
Rzecznik zaznaczył, że akcja „Tęczowy piątek” polega na okazaniu szacunku uczniom, którzy szukają swojej tożsamości. Powiedział, że w szkole często takie osoby bywają wykluczone, osamotnione, stosuje się wobec nich przemoc psychiczną i fizyczną.
W szkole są uczniowie, którzy mierzą się ze swoją tożsamością. (…) Przeżywają pewnego rodzaju rozterki. Szkoła to jest także miejsce, gdzie dochodzi do różnego rodzaju przemocy, w tym także do przemocy słownej, której następstwem często jest przemoc fizyczna. W szkole są także dzieci nieheteronormatywne, dzieci, które uznają, że nie są w stanie odnaleźć się w tej większości, poszukują swojej tożsamości. Te dzieci często czują się osamotnione, wykluczone na tle rówieśników
— powiedział w wywiadzie.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Co z „tęczowym piątkiem”? MEN: Rodzice mogą się sprzeciwić uczestnictwu ich dzieci w wydarzeniu niezgodnym z ich wartościami
Podkreślił, że właśnie dlatego akcja „Tęczowy piątek” jest bardzo ciekawa.
Tzn. jest to akcja, która jest adresowana do nauczycieli, dyrektorów oraz uczniów, polegająca na tym, by okazać szacunek uczniom, którzy z tego powodu są inni
— wytłumaczył, podkreślając również dalej, że kampania przeciw homofobii „mówi o tym, że mamy także w swoim społeczeństwie osoby transpłciowe”.
Stwierdził, że trudno zakazać uczniowi zamanifestowania swojej postawy.
Jeśli uczeń w ramach „Tęczowego piątku”, solidarności założy przypinkę lub element, który jest tęczowy, to trudno tego w jakikolwiek sposób zakazać
— podsumował.
Bodnar odniósł się także do zarzutów rzecznika praw dziecka, który na swoim Twitterze napisał, że „Rodzice mogą żądać przestrzegania prawa do wychowania. @Adbodnar ma strzec praw wszystkich obywateli, a nie tylko wybiórczo określonych”.
Rzecznik ma problem z przeczytaniem mojego raportu rocznego, bo jak go przejrzy, to zobaczy, czym się zajmuję, a zajmuję się całym katalogiem praw i wolności jednostki
— skomentował Bodnar słowa rzecznika praw dziecka.
Zaznaczył też, że opowiada się po stronie konsytucji i zakazu dyskryminacji. Ponadto stwierdził, że szkoła to jest miejsce, gdzie należy promować wartości, tolerancję i akceptację.
ems/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/470045-rpo-teczowy-piatek-okazuje-szacunek-uczniom