Już dziś, na etapie konsultacji koncepcji przyszłego portu lotniczego, zidentyfikowaliśmy ryzyka prawne, z którymi spółce CPK przyjdzie zmierzyć się podczas projektowania i budowy. Jednym z kluczowych zagadnień jest potrzeba rozpoczęcia na terenie przyszłego lotniska prac ziemnych - tzw. niwelacji terenu - jeszcze przed otrzymaniem pozwolenia na budowę dla całej inwestycji
– mówi Piotr Kasprzyk, dyr. Biura Prawnego części lotniskowej CPK.
Doradcy techniczni współpracujący z CPK sugerują jednak jak najszybsze przystąpienie przez spółkę do prac ziemnych. Powinny one wystartować, jak tylko będą znane ogólne parametry budynków i elementów infrastruktury w ramach CPK, ale jeszcze zanim poznamy szczegóły projektów. Korzyści z takiego rozwiązania jest bezdyskusyjne: wykonanie niwelacji terenu jednorazowo na całym terenie przyszłego lotniska pozwoliłoby na znaczną oszczędność czasu i pieniędzy.
Niestety, obowiązujące prawo budowlane uznaje niwelację terenu za element prac przygotowawczych, tzn. podjęcie prac wymaga uzyskania wcześniej osobnego pozwolenia na budowę. Do tego konieczne jest zaś uprzednie sporządzenie m.in. kompletnego projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę całego lotniska. Oznacza to, że w przypadku ewentualnych odwołań od pozwolenia na budowę, moment rozpoczęcia prac przygotowawczych dodatkowo odsunie się w czasie. Co prawda, jest możliwe wystąpienie o pozwolenie na budowę poszczególnych obiektów (np. dróg startowych), jednak wówczas prace ziemne mogą dotyczyć tylko danego obiektu, a nie terenu całej inwestycji.
Jak wybrnąć z tej sytuacji i jak przyspieszyć inwestycję, której oddanie do użytku jest zaplanowane na 2027 r.?
Jako spółka analizujemy możliwość rozpoczęcia prac przygotowawczych na terenie przyszłego lotniska niezwłocznie po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej. W tym scenariuszu już na podstawie decyzji lokalizacyjnej spółka uzyskuje tytuł prawny do nieruchomości objętych tą decyzją - bez konieczności oczekiwania na zakończenie zaawansowanych prac projektowych i uzyskanie pozwoleń na budowę poszczególnych obiektów. Efektem byłaby postulowana przez nas możliwość kompleksowej niwelacji terenu na jak najwcześniejszym etapie inwestycji
– dodaje Kasprzyk.
Takie rozwiązania prawne już funkcjonują, np. w specustawie jądrowej. Przewiduje ona właśnie wykonanie prac przygotowawczych przed uzyskaniem formalnego pozwolenia na rozpoczęcie prac budowlanych. Wszelkie propozycje zmian w otoczeniu prawnym inwestycji mają być przedmiotem rekomendacji ze strony spółki CPK dla pełnomocnika rządu ds. CPK.
Obecnie priorytetem spółki jest planowanie lotniska (przygotowanie master planu CPK) oraz rozpoczęcie postępowań środowiskowych i badań terenowych.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/467682-cpk-ma-plan-jak-przeskoczyc-biurokracje