Ucząc się od ekspertów z British Aviation Group, spółka CPK planuje polskie megalotnisko. To ma być kluczowa inwestycja drugiej kadencji PiS. Zanim polski masterplan nabierze rumieńców, warto poznać największe problemy, które pojawiały się przy podobnych inwestycjach na świecie.
Zrzeszone w BAG brytyjskie firmy są zainteresowane uczestnictwem w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mają one ogromne doświadczenie i kompetencje w budowie największych lotnisk na świecie, np. w Stambule, Seulu, Singapurze i Pekinie
— powiedział Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR spółki CPK.
Przy budowie lotniska w Stambule problemy sprawiała pagórkowatość terenu, w Heathrow i pobliskim Londynie przez cały czas trwają protesty lokalnej ludności. To lotnisko blisko miasta, ale jedyne w Wielkiej Brytanii, które łączy szybką koleją w zasadzie całą Anglię. Podobny plan na CPK ma polski rząd.
Brytyjczycy podzielili się swoimi doświadczeniami m.in. na temat budowy infrastruktury lotniskowej, w tym budowy pasów startowych, terminali, dróg kołowania, a także powiązaniem infrastruktury lotniskowej z siecią dróg i kolei.
Co z mieszkańcami, którzy będą musieli się z zachodnich dzielnic Londynu wyprowadzić wskutek rozbudowy Heathrow? Dostaną 125 proc. wartości nieruchomości rekompensaty. Podobne rozwiązania są rozważane w Polsce. Przez cały czas trwają konsultacje Rady Społecznej CPK z mieszkańcami Baranowa między Warszawą i Łodzią, które jest wskazywane jako lokalizacja portu, czyli lotniska i dworca kolejowego łączącego całą Polskę z CPK i CPK z całym światem.
Ta lokalizacja jest preferowana, ale ostatnie słowo jeszcze nie padło. Baranów między Warszawą, a Łodzią jest dobrym miejscem dlatego, że już istnieje dobre połączenie kolejowe między stolicą i miastem wojewódzkim. Brany pod uwagę był wcześniej m.in. Grójec, który odpadł właśnie z powodu braku takiej szybkiej linii kolejowej.
Czy mamy jednak szansę na powtórzenie wyników Heathrow? Czy CPK stanie się zapowiadanym hubem przesiadkowym dla podróżnych z zachodu na wschód? W czym będzie lepsze od konkurencji? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali właśnie w Heathrow eksperci z CPK. Doświadczenia z pracy przy powstawaniu innych portów lotniczych i dworców kolejowych ma pomóc przeskoczyć pewne problemy.
W Polsce problem z wybudowaniem inwestycji na czas może wystąpić m.in. przez wymogi stawiane przez prawo budowlane. Pozwolenia na budowę nie uzyskuje się bez spełnienia konkretnych warunków, które nie mogą być spełnione bez szczegółowego planu funkcjonowania CPK, który jeszcze powstaje. Zespół CPK pracuje jednak nad rozwiązaniem problemu.
Jak na dziś wygląda harmonogram działań w związku z CPK? To wstępny etap przygotowań do projektowania i budowy CPK. Celem jest weryfikacja założeń koncepcyjnych CPK, uzgodnienie ich z potrzebami przyszłych użytkowników, a następnie wprowadzenie korekt.
Do 31 października potrwają konsultacje briefu strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do tego czasu do CPK mogą wciąż zgłaszać się podmioty, które chcą zaopiniować koncepcję nowego portu lotniczego, proponując zmiany i nowe rozwiązania. Dotychczas weryfikację przeszło pozytywnie ponad 130 firm i instytucji, m.in. Polska Grupa Lotnicza (LOT, LOT AMS, LS Airport Services), Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe oraz szereg firm wykonawczych, projektowych i logistycznych.
Jednocześnie CPK konsultuje koncepcję portu lotniczego z największymi liniami lotniczymi świata w ramach komitetu ACC powołanego wspólnie ze Zrzeszeniem Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA). Kolejne spotkanie w ramach ACC zaplanowane jest w Warszawie na 18 października.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/466742-heathrow-pomaga-uniknac-bledow-przy-cpk