Przede wszystkim chciałem podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w pierwszej sesji Okrągłego Stołu. Cała ta debata cieszyła się wielkim zainteresowaniem. Wszyscy przyjechali z masą pomysłów
— powiedział premier Mateusz Morawiecki po zakończeniu pierwszego dnia obrad edukacyjnego okrągłego stołu.
CZYTAJ TAKŻE: Rzecznik rządu podczas okrągłego stołu: „Chcemy wypracować najlepsze rozwiązania, słuchając wszystkich stron”
Pana prezydenta Andrzeja Dudę poproszę, żeby objął patronatem te nasze bardzo owocne obrady, gdzie przez ponad 5h dyskutowaliśmy o różnych aspektach funkcjonowania szkoły. Podmiotem jest oczywiście uczeń
— podkreślił premier.
Jakość pracy w szkołach jest zróżnicowana. Musimy wypracować nowy, praktyczny wymiar szkolnictwa
— powiedział w piątek premier Mateusz Morawiecki, podsumowując pierwszą część obrad okrągłego stołu na temat oświaty.
Zakończyła się pierwsza część obrad okrągłego stołu na PGE Narodowym. Po 20-minutowej przerwie rozmowy zostaną kontynuowane.
Premier, podsumowując dotychczasową debatę, podziękował wszystkim, którzy wzięli w niej udział.
To był bardzo wysoki poziom dyskusji i wbrew pozorom i powierzchownym spostrzeżeniom, nie sądzę, żeby większość tych głosów stała ze sobą w sprzeczności. Dostrzegam tutaj wiele wspólnych mianowników, które są dla mnie bardzo ważnym drogowskazem w kierunku zmiany systemu edukacji
-– powiedział premier.
Podkreślił, że piątkowa debata jest bardzo ważna i budująca.
W rozmowach o podstolikach mamy szeroki konsensus, że będą mogły one wyglądać tak, jak zaproponowaliśmy
— dodał.
Premier zwrócił uwagę, że kilka głosów dotyczyło racjonalności wydatków w oświacie.
Z jednej strony marnowanie środków, z drugiej strony racjonalne ich wydawanie, a z trzeciej strony przewijały się głosy, by jeszcze więcej środków zaangażować. Będziemy się starali w tym kierunku iść
— zapowiedział.
Premier podkreślił, że jakość pracy w szkołach jest zróżnicowana.
Są nauczyciele pasjonaci,(…) ale są też i tacy nauczyciele, którzy przyznają, że poświęcają mniej godzin pracy niż te łączne 40 godzin pensum
— dodał szef rządu.
Wskazał także na potrzebę wypracowania mechanizmów oceny jakości pracy nauczycieli.
W ślad za tym mogłoby pójść odpowiednie wypracowanie motywacyjnego systemu oceny nauczyciela, i, co za tym idzie – lepsze wynagradzanie nauczycieli
— dodał Mateusz Morawiecki.
Szef rządu wskazał, że wiele razy pojawiał się także temat dotyczący postawy uczniów i wzorców do naśladowania.
W ramach reformy chcemy doprowadzić do tego, że kształcenie młodego człowiek do życia, do patriotycznej postawy, było obecne
— powiedział.
Podkreślił, że „mamy do czynienia z rozwarstwieniem szkół i przewijały się głosy o szkołach wiejskich”.
To dla nas dylemat, dlatego podczas debaty jeszcze ze związkami proponowaliśmy zwiększenie pensum
— powiedział premier.
Premier zwrócił uwagę, że wyzwaniem są także przeładowane szkoły.
To wielkie zróżnicowanie w polskich szkołach i musimy wypracować tutaj nowy, praktyczny wymiar szkolnictwa
— zadeklarował.
Podzielam tę metaforę, która tutaj padła, że jesteśmy jak żeglarze, którzy muszą przebudować okręt na wzburzonym oceanie. Temu niech służy ta debata i obrady w podstolikach
— podkreślił premier.
Konkretne propozycje wypracowane podczas obrad tzw. okrągłego stołu edukacyjnego będą dla rządu wytycznymi i fundamentem kolejnych reform
— powiedziała w piątek wicepremier Beata Szydło.
Wicepremier podczas konferencji prasowej w przerwie obrad okrągłego stołu edukacyjnego oceniła, że piątkowe obrady były bardzo dobrym spotkaniem.
To było bardzo dobre spotkanie, merytoryczne, konkretne. To była też rozmowa, w której padały nie tylko pozytywne dla rządu głosy, ale także głosy krytyczne. Głosy te zawierały w sobie troskę o przyszłość szkoły i pokazywały, w którym kierunku możemy pójść
— zaznaczyła Szydło.
Jak dodała, wszyscy uczestnicy piątkowych obrad podkreślili, że „teraz jest taki moment, że musimy być razem. Musimy się zjednoczyć w dyskusji o polskiej szkole”.
Potrzebna jest nam jedność i dlatego jeszcze raz prosimy wszystkich, którym leży na sercu dobro polskiej oświaty, (…) żebyście z nami usiedli do stołu. Jest miejsce i to miejsce będzie czekało na was cały czas podczas rozmów
— oświadczyła wicepremier.
Szydło zwróciła też uwagę, że „podczas piątkowych rozmów padło wiele konkretnych propozycji, które zostaną przełożone w czasie roboczych spotkań w podstolikach na propozycje, które będą dla rządu wytycznymi i fundamentem kolejnych reform”.
Jej zdaniem należy pokazać młodzieży, że dorośli są w stanie zjednoczyć się ponad podziałami w fundamentalnych sprawach, które dotyczą przyszłości młodych ludzi.
Wicepremier zaznaczyła, że okrągły stół edukacyjny ma do spełnienia bardzo ważną rolę.
Trzeba w tej chwili, żebyście państwo pedagodzy pozostawili za drzwiami wszystkie podziały, które gdzieś były i razem podejmowali wyzwanie edukacji i wychowani młodego człowieka i żebyście dołączyli do naszego stołu
— zaapelowała.
as/Twitter
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/444266-premier-i-wicepremier-podsumowuja-okragly-stol