Obowiązkiem konstytucyjnym władzy publicznej jest zapewnić obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia. Matury w związku z tym muszą się odbyć, uczniowie muszą mieć zagwarantowaną możliwość zdania egzaminów i podjęcia dalszego kształcenia na wyższych uczelniach - podkreśla w informacji przesłanej do portalu wPolityce.pl Barbara Nowak, Małopolska Kurator Oświaty.
Dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych mają obowiązek, zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, zwołać rady pedagogiczne w celu klasyfikacji uczniów i dopuszczenia ich do matury. Nie zwalnia ich z tego obowiązku okoliczność strajkowania przez część nauczycieli. Jakkolwiek zgodnie z art. 73 ust. 1 Prawa oświatowego uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, a podjęcie uchwały bez tego quorum jest niezgodne z tym przepisem, to należy mieć na uwadze następujące fakty
— podkreśla Barbara Nowak.
Małopolska Kurator Oświaty wskazuje, jak dyrektor szkoły podczas strajku ma ustalić quorum.
Po pierwsze, dyrektor szkoły musi prawidłowo ustalić, kto w czasie odbywania rady pedagogicznej jest jej członkiem i na tej podstawie ustalić liczbę będącą punktem odniesienia do obliczenia wymaganego quorum. Po drugie, nawet w razie podjęcia uchwały dotkniętej tego typu uchybieniem proceduralnym, ustawa Prawo oświatowe nie przewiduje procedury jej unieważnienia. Jedyną drogą, przewidzianą w Prawie oświatowym, w razie podjęcia uchwały rady pedagogicznej niezgodnie z prawem, jest możliwość jej uchylenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny (kuratora oświaty). W ewentualnym postępowaniu w sprawie uchylenia uchwały, której zarzuca się niezgodność z prawem, kurator bada każdą sprawę indywidualnie, waży doniosłość wskazywanych uchybień i ocenia, czy dana uchwała powinna być uchylona. Kurator oświaty stoi w tym zakresie na straży prawa oświatowego, które nie tylko reguluje szereg kwestii proceduralnych, ale przede wszystkim ma służyć realizacji konstytucyjnego prawa każdego Ucznia do nauki
— wyjaśnia.
Dodaje, że obowiązek ucznia do nauki wynika z Konstytucji.
Obowiązkiem konstytucyjnym władzy publicznej jest zapewnić obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia. Matury w związku z tym muszą się odbyć, uczniowie muszą mieć zagwarantowaną możliwość zdania egzaminów i podjęcia dalszego kształcenia na wyższych uczelniach. Czy nie o to nam chodzi? Jak długo można igrać z emocjami uczniów?! Dość tego! Namawiam do odważnej obrony praw Ucznia. Państwo Polskie i jego urzędnicy muszą wreszcie stanąć po stronie tych, dla których system oświaty istnieje – po stronie Uczniów
— dodaje.
Poniżej prezentujemy treść Instrukcji, którą Kurator Oświaty w Krakowie wysłała do wszystkich dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych w Małopolsce.
INSTRUKCJA DLA DYREKTORA W SPRAWIE KLASYFIKACJI KOŃCOWOROCZNEJ UCZNIÓW
Szanowni Państwo Dyrektorzy szkół województwa małopolskiego W związku z sytuacją strajkową w szkołach przypadającą się na ustawowy termin klasyfikacji końcoworocznej uczniów klas programowo najwyższych przypominam sposób postępowania tożsamy z sytuacją, w której nauczyciel nie może ustalić ocen klasyfikacyjnych w związku z usprawiedliwioną nieobecnością w pracy.
1. Ustalić oceny końcoworoczne. Za nieobecnych nauczycieli oceny ustala wskazany przez dyrektora nauczyciel obecny w pracy lub dyrektor szkoły. Nauczyciel czynnie uczestniczący w strajku posiada usprawiedliwioną nieobecność w pracy ( Art. 23 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych - tekst jednolity Dz. U. 2019, poz. 174). Wobec powyższego nauczyciele, którzy przystąpili do strajku nie powinni mieć dostępu do dziennika lekcyjnego, w tym elektronicznego, gdyż nie mogą świadczyć pracy. Uzupełnianie dziennika lekcyjnego jest czynnością związaną z pracą nauczyciela. Jeśli taka sytuacja miała miejsce podczas godzin strajkowych nauczyciela, to oznacza, że nauczyciel nie strajkował i winien podjąć pracę z uczniami.
Ustalenie ocen odbywa się zgodnie z zapisami art. 44f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)
2. Poinformować uczniów i ich rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły (art. 44g ustawy o systemie oświaty).
3. Zwołać zarządzeniem dyrektora szkoły roczne klasyfikacyjne zebranie rady pedagogicznej zgodnie z harmonogramem pracy szkoły.
Na zebranie klasyfikacyjnej rady pedagogicznej winni stawić się nauczyciele, którzy nie przystąpili do strajku. (Może być to także jeden dyrektor, który jest członkiem rady i jej przewodniczącym, wówczas protokół z posiedzenia winien sporządzić inny niestrajkujący pracownik szkoły, nawet niepedagogiczny). Zgodnie z Art. 21. 1. ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych „Kierownik zakładu pracy nie może być w czasie strajku ograniczony w pełnieniu obowiązków i w wykonywaniu uprawnień w odniesieniu do pracowników niebiorących udziału w strajku oraz w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony mienia zakładu i nieprzerwanej pracy tych obiektów, urządzeń i instalacji, których unieruchomienie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego lub przywrócenia normalnej działalności zakładu.”
4. Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków zgodnie z Art. 73. 1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe ((Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534). W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczycieli, quorum stanowią wszyscy obecni na zebraniu (w skrajnym przypadku, jeżeli jest to tylko dyrektor, to także ma on prawo podjąć tę uchwałę).
5. Uczniowie na podstawie tej uchwały otrzymują świadectwa.
TP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/442859-nowak-matury-musza-sie-odbyc-to-obowiazek-konstytucyjny