Dla ponad 377 tys. uczniów VIII klas szkół podstawowych z 12,7 tys. szkół w kraju we wtorek o godzinie 9.00 rozpoczął się egzamin z matematyki. W poniedziałek uczniowie pisali egzamin z języka polskiego, w środę czeka ich egzamin z języka obcego.
Egzamin ósmoklasisty przeprowadzany jest po raz pierwszy. Jego wprowadzenie jest konsekwencją reformy edukacji – wydłużenia nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat.
CZYTAJ TAKŻE: Maturzyści zakładnikami?! ZNP i FZZ grożą blokadą egzaminów i ”żółtymi kamizelkami”. Plany rządu nazywają… psuciem prawa
Drugi dzień egzaminu ósmoklasistów jest jednocześnie kolejnym – dziewiątym dniem strajku nauczycieli, który rozpoczął się 8 kwietnia.
Mam potwierdzenie od dyrektorów wszystkich ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych, że nie mieli żadnych zgłoszeń o jakiś nieprawidłowościach. Wychodzimy więc z założenia z założenia, ze egzamin przebiegnie spokojnie
—powiedział PAP we wtorek przed rozpoczęciem egzaminu dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.
Egzamin ósmoklasisty z matematyki potrwa 100 minut. Dla uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu, np. dla uczniów z dysleksją, może być przedłużony do 150 minut.
W informatorze CKE na temat egzaminu z matematyki można m.in. przeczytać, że w arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź.
Przedstawione przez ucznia rozwiązanie zadania musi obrazować tok rozumowania, zawierać niezbędne rachunki, przekształcenia czy wnioski
—zaznaczono.
Podano także, że wśród zadań otwartych znajdą się zarówno takie, które będzie można rozwiązać typowym sposobem, jak i takie, które będą wymagały zastosowania niestandardowych metod rozwiązywania.
Uczeń będzie musiał, wykorzystując posiadane wiadomości i umiejętności, wymyślić i zrealizować własny plan rozwiązania zadania, który pozwoli mu wykonać polecenie lub udzielić odpowiedzi na pytanie postawione w zadaniu. W niektórych zadaniach uczeń będzie musiał przedstawić uzasadnienie wskazanych zależności
—poinformowano.
Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie przystąpił do egzaminu w poniedziałek, wtorek i w środę, to będzie go pisał w drugim terminie – 3, 4 i 5 czerwca.
Wynik egzaminu – uczniowie poznają go 14 czerwca – wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Zaświadczenia o wynikach wraz ze świadectwem szkolnym otrzymają w dniu zakończenia roku szkolnego, czyli 21 czerwca.
W poniedziałek po egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego minister edukacji narodowej Anna Zalewska poinformowała, że wszystkie egzaminy we wszystkich szkołach odbyły się zgodnie z procedurami i zgodnie z prawem, bez jakichkolwiek zakłóceń.
Chcemy pogratulować uczniom i podziękować dyrektorom oraz tym nauczycielom, którzy są przy swoich uczniach, także wolontariuszom, kuratorom i wojewodom
—dodała szefowa MEN.
Na początku kwietnia minister edukacji narodowej Anna Zalewska podpisała nowelizacje rozporządzeń w sprawie organizacji egzaminów zewnętrznych (egzaminu gimnazjalnego, ósmoklasisty i matur). Zgodnie z nim w skład komisji egzaminacyjnych i nadzorujących przebieg egzaminów w szkołach wejść mogą nauczyciele z innych szkół, a także każda osoba mająca kwalifikacje pedagogiczne. Według MEN to odpowiedź na prośby dyrektorów szkół.
W piątek Zalewska podała, że w bazach kuratoriów znajduje się ponad 10 tys. takich osób chętny do pomocy przy egzaminach.
Mimo strajku w Szkole Podstawowej nr 104 im. Macieja Rataja w Wilanowie egzamin ósmoklasistów z matematyki rozpoczął się zgodnie z planem. Uczniowie, z którymi rozmawiała PAP, cieszyli się, że egzamin odbędzie się w terminie.
Na płocie ogradzającym szkołę wisi duży napis: „W strajku trwamy, kciuki za was trzymamy! Strajkujący pracownicy”.
Ten napis odzwierciedla naszą postawę. Musimy strajkować, ale uczniów nie zostawiliśmy, oni o tym wiedzą. Komisja egzaminacyjna jest w komplecie. Wspierają nas księża i zakonnice
—powiedziała PAP nauczycielka wchodząca do szkoły, która strajkuje.
Osoby przeprowadzające egzamin, w tym siostra zakonna twierdziły, że atmosfera jest dobra, a uczniowie nie denerwują się z powodu strajku. Potwierdziły to uczennice, które przyszły na egzamin.
Może ten egzamin jest dlatego taki łatwy, że nauczyciele strajkują Próbne egzaminy były trudniejsze. Niczego się nie obawiamy, wiedzieliśmy, że strajk będzie i egzaminy będą. Rodzice i my byliśmy poinformowani, że egzamin w tym roku może tak wyglądać
—powiedziały PAP.
Rodzice, którzy przyprowadzili dzieci na egzamin, byli mniej entuzjastycznie nastawieni. Twierdzili, że zostali poinformowani na zebraniu o takiej formie przeprowadzenia egzaminów, ale obawiają się o dzieci. Niektórzy z nich mówili, że chcą, żeby to było już na nimi, bo sytuacja strajku nie sprzyja ani nauce, ani egzaminom.
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/442821-osmoklasisci-rozpoczeli-drugi-dzien-egzaminow