Polska wnioskowała o spotkanie z Komisją Europejska w sprawie Mierzei Wiślanej. Ma to być spotkanie techniczne – poinformowało PAP źródło unijne. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przekazało, że unijni urzędnicy nie kwestionują samego projektu budowy kanału.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Wytną wszystkie drzewa na Mierzei Wiślanej? Bzdura. Ministerstwo: To tylko 0,5 proc. drzewostanu na tym terenie
MGMiŻŚ podało w środę, że Komisja Europejska poprosiła o spotkanie na szczeblu eksperckim i technicznym, by omówić kwestię raportu oddziaływania na środowisko kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną; unijni urzędnicy nie kwestionują samego projektu budowy kanału.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Co tam interes narodowy. Sikorski jątrzy ws. przekopu Mierzei Wiślanej: „Powtarzam, lepiej rozdać ten miliard Elblążanom”
Z nieoficjalnych informacji wynika, że w ostatnim czasie trwała wymiana pism miedzy Polską a KE w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Źródło unijne powiedziało PAP, że spotkanie ma się odbyć z inicjatywy polskiej.
Polska prosiła o to spotkanie
— powiedziało źródło.
Ma się ono odbyć na poziomie technicznym.
Polska chce porozmawiać o szczegółach technicznych dotyczących przekopu Mierzei Wiślanej. Spotkanie jest z inicjatyw Polski
— podało źródło unijne.
RMF FM przekazało w środę na swoich stronach internetowych, że Komisja Europejska wysłała list do przedstawicieli polskich władz z prośbą o pilne spotkanie w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej.
Jak podaje radio, list w tej sprawie został wysłany przez KE do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
W liście zaznaczono, że sprawa jest „pilna” w związku z tym, że w Polsce rozpoczęły się już prace związane z budową przyszłego kanału żeglugowego. Chodzi m.in. o rozpoczętą wycinkę drzew. Bruksela ma wiele wątpliwości co do tej inwestycji i argumentacji polskich władz przedstawionej w pakiecie odpowiedzi z 14 stycznia
— podało RMF FM.
Po analizie listu, będzie odpowiedź na odpowiednim szczeblu
— powiedział w rozmowie z RMF FM minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk.
Gróbarczyk – jak przekazuje RMF FM - przede wszystkim zwrócił uwagę na fakt, że nie on jest adresatem listu i że listu nie napisał komisarz ds. ochrony środowiska i gospodarki morskiej Karmenu Vella, który jest jego odpowiednikiem.
Komisja Europejska utrzymuje regularne kontakty z polskimi władzami ws. projektu przekopu Mierze Wiślanej i planowane jest spotkanie techniczne w celu rozwiązania kwestii technicznych związanych z projektem
— poinformował PAP w środę rzecznik KE Enrico Brivio.
Przekazał, że 20 grudnia służby Komisji wysłały do władz polskich pismo dotyczące budowy kanału żeglugowego od Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany.
Aby zapewnić zgodność z prawodawstwem UE w zakresie ochrony przyrody, służby Komisji w tym piśmie poprosiły o wyjaśnienia i o wstrzymanie prac do czasu, aż zostaną rozwiązane obawy dotyczące właściwej oceny oddziaływania na środowisko
— stwierdził.
Jak dodał, od tego czasu odbywa się regularna wymiana korespondencji z polskimi władzami, „które przesłały KE obszerną dokumentację dotyczącą projektu, który obecnie analizujemy w świetle obowiązujących przepisów UE w zakresie ochrony środowiska”.
Na pytanie, czy Komisja wysłała we wtorek list z prośbą o pilne spotkanie w sprawie Mierzei Wiślanej, Brivio odpowiedział, że „Komisja utrzymuje regularne kontakty z polskimi władzami i planowane jest spotkanie techniczne w celu rozwiązania kwestii technicznych związanych z projektem”.
Komisja Europejska poprosiła o spotkanie na szczeblu eksperckim i technicznym, by omówić kwestię raportu oddziaływania na środowisko kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Unijni urzędnicy nie kwestionują samego projektu budowy kanału
— podało w środę Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Jak podał PAP w środę dyrektor biura prasowego resortu Michał Kania, pismo ws. spotkania dotyczącego realizacji tzw. Przekopu przez Mierzeję Wiślaną ministerstwo otrzymało drogą mailową.
Zostało ono skierowane przez jednego z dyrektorów departamentów Komisji zajmujących się środowiskiem i trafiło do podsekretarz stanu Anny Moskwy
— dodał.
Przypomniał, że w drugiej połowie grudnia do MGMiŻŚ trafiło pismo z Komisji Europejskiej, w którym zwrócono się m.in. o podanie argumentów z decyzji środowiskowej. KE powołała się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 i 2015 r., który zawnioskował do KE o opinię dot. inwestycji. Warto dodać, że ówczesny rząd nie miał obowiązku tego zrobić - wskazał.
Na zasadzie współpracy z KE, ministerstwo 14 stycznia odpisało Komisji Europejskiej. W odpowiedzi MGMiŻŚ przygotowało wnioski naukowe pochodzące m. in. z raportu środowiskowego oraz argumenty natury geopolitycznej. Komisja od tamtego czasu nie miała żadnych uwag co do przesłanych dokumentów.
Pod koniec grudnia został ogłoszony przetarg na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Otwarcie ofert początkowo miało nastąpić 7 marca, jednak ze względu na liczbę zapytań termin został przesunięty do 15 kwietnia.
15 lutego inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni otrzymał od wojewody pomorskiego zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” wraz z zatwierdzeniem projektu podziału nieruchomości. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Dokument obejmuje część inwestycji znajdującą się na terenie województwa pomorskiego (kanał, wyspa i część toru podejściowego na Zalewie Wiślanym).
Po decyzji wojewody pomorskiego Urząd Morski w Gdyni tego samego dnia podpisał porozumienie z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Elbląg i tym samym rozpoczęła się wycinka lasu na Mierzei. Jak wskazuje inwestor, z uwagi na rozpoczynający się za kilka tygodni sezon lęgowy ptaków, zgodnie z raportem oddziaływania na środowisko do prac przygotowawczych przystąpiono niezwłocznie.
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Gdańsku podała w środę podczas konferencji na Mierzei, że wycinka została właśnie zakończona. Prace musiały się zakończyć przed rozpoczęciem okresu lęgowego, tak aby nie ucierpiały żadne zwierzęta. Podobna procedura ma miejsce w przypadku wycinki drzew pod budowę nowych dróg- wskazał inwestor.
Urząd Morski w Gdyni posiada decyzję środowiskową na inwestycję wydaną przez Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Olsztynie. Jednak zaskarżyły ją do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne. Postępowanie jest w toku.
Na wycinkę lasu do Komisji Europejskiej skargę wysłała organizacja ekologiczna Eko Unia.
Jak wskazało stowarzyszenie „wojewoda pomorski wydał decyzję na realizację inwestycji z oczywistym naruszeniem polskiego prawa, ponieważ inwestor nie dysponuje ostateczną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach postępowania w sprawie jej wydania, toczy się przed organem II instancji”.
Argumentuje także, że „wojewoda nie informował społeczeństwa ani zainteresowanych organizacji ekologicznych o wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji w związku z tym organizacje ekologiczne zostały pozbawione możliwości skorzystania z przysługujących na mocy prawa krajowego uprawnienia do złożenia wniosku o dopuszczeniu do postępowania jako strony.
Według resortu gospodarki morskiej przekop to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego na Bałtyk z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.
Budowa kanału potrwa do 2022 roku, a jej koszt wyniesie ok. 880 milionów złotych i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.
ems/PAP
-
Zachęcamy do przeczytania!
„Czerwona trucizna. Mity przeciwko Polsce - Akt II” - Leszek Żebrowski.
Zbiór esejów historyczno-politycznych z ostatnich kilkunastu lat, traktujących o naszej sytuacji po 1989 roku, przypominających również o tym, co było wcześniej. Książka do kupienia „wSklepiku.pl” .
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/434757-to-polska-wnioskowala-o-spotkanie-z-ke-w-sprawie-mierzei
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.