Polska firma z branży spożywczej - FoodCare - wykupiła w dzisiejszym wydaniu amerykańskiego dziennika „The New York Times” całostronicową reklamę poświęconą Powstaniu Warszawskiemu!
„1 sierpnia 1944 roku ludzkość zapamięta jako dzień jednego z najbardziej heroicznych aktów odwagi, które kiedykolwiek miały miejsce. Była to walka o wolność od opresji ze strony najczystszego zła.”
„Pamiętamy, że dokładnie 74 lata temu wybuchło Powstanie Warszawskie, drugie po powstaniu w Getcie w kwietniu 1943 roku powstanie przeciwko nazistowskiej, niemieckiej okupacji w polskiej stolicy”.
W artykule przedstawiono podstawowe informacje na temat Powstania: walczyła Armia Krajowa w sile 50 tys. mężczyzn, kobiet i dzieci, dowodzona przez gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego, a celem walki było pokonanie Niemców i oswobodzenie Warszawy.
Artykuł opublikowany w formie reklamy przypomina także wojenne losy całej Polski:
„Od chwili napaści na Polskę w 1939 roku, niemieccy naziści wymordowali 6 milionów obywateli polskich, w tym 3 miliony Żydów i 3 miliony Polaków. Polska poniosła największe procentowo straty ludności spośród wszystkich narodów europejskich.”
Nie zabrakło przywołania jednej z najstraszniejszych zbrodni niemieckich - Rzezi Woli:
Tylko w jednym przypadku masowego mordu, w ciągu jednego tygodnia rozpoczętego 5 sierpnia 1944 roku, 60 tys. Polaków zostało eksterminowanych w dzielnicy Wola. W czasie Rzezi Woli mordowano, obok polskich partyzantów, także kobiety i dzieci. Była to jednak z największych i najokrutniejszych masowych egzekucji w czasie II wojny światowej. Jej celem było złamanie woli oporu polskich powstańców, i tym samym pokonanie powstania.
Niemcy potrzebowali jednak dwóch miesięcy ciągłej walki zanim odzyskali kontrolę nad miastem.
Czytelnicy dowiadują się także, że powstańcy przejęli kontrolę nad większością Warszawy, a Niemcy zostali zmuszeni do przysłania posiłków, które zepchnęły Polaków na pozycje defensywne.
W ciągu kolejnych 63 dni Niemcy bezlitośnie mordowali cywilów i jeńców wojennych, bombardowali z powietrza i ostrzeliwali artylerią polskie pozycje. Ta wyjątkowa bitwa była największym powstaniem przeciwko Niemców w całej okupowanej Europie.
Artykuł przypomina także, że Armia Czerwona stała bezczynnie i nie udzieliła powstańcom pomocy. Rząd sowiecki nie zgodził się na użyczenie swoich lotnisk aliantom niosącym materialną pomoc z powietrza.
Po upadku Powstania „dziesiątki tysięcy polskich żołnierzy i cywilów, także tych, którzy nie brali udziału w walce, zostało zesłanych do nazistowskich obozów koncentracyjnych, takich jak Auschwitz i Mauthausen”.
W ciągu następnych tygodni, nazistowska maszyna systematycznie zniszczyła 95 procent Warszawy, wysadzając w powietrze i paląc budynek po budynku, blok bloku, ulicę po ulicy, zanim miasto zostało zrównane z ziemią.
Nie możemy nigdy zapomnieć odwagi i poświęcania polskich bojowników o wolność w czasie Powstania Warszawskiego.
W sumie - piękna inicjatywa! Można tylko dziękować, i mieć nadzieję, że inne polskie firmy pójdą w ślady FoodCare.
Sil
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/405706-polska-firma-wykupila-w-nyt-duza-reklame-o-powstaniu