Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego stwierdził w rozmowie z „Rzeczpospolitą”, że pod uwagę nie jest brane rozbudowanie Lotniska Chopina.
Tutaj trzeba to niestety powiedzieć z całą stanowczością - nie ma możliwości rozbudowy Lotniska Chopina a nawet gdyby była, to Warszawa nie powinna na to pozwolić, kierując się interesami swoich niemal 300 tys. mieszkańców, którzy mieszkają w obszarze ograniczonego użytkowania. Warszawa nie powinna godzić się na to, aby mieć lotnisko, które będzie działać 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, przy dwukrotnie większym ruchu, niż to jest obecnie. Bo to oznacza dwa razy większe korki na ul. Żwirki i Wigury, to oznacza całkowite zablokowanie dojazdu do tego słynnego „Mordoru”, to oznacza zablokowanie tras
—powiedział minister Mikołaj Wild.
Jego zdaniem, gdybyśmy chcieli rozbudować ten port do parametrów, których potrzebujemy, to musielibyśmy wywłaszczyć połowę Ursynowa.
Wtedy właściwie powinniśmy podjąć decyzję: czy chcemy wywłaszczyć połowę Ursynowa, czy powinniśmy iść w stronę Ochoty i wywłaszczyć, zatrzymać się gdzieś w okolicach prawie Pałacu Kultury. Nie ma takiej możliwości, abyśmy osiągnęli na Porcie Chopina porównywalną ofertę, co na Porcie Centralnym
—zauważył.
Minister podkreślił, że jeżeli nie wybudujemy Centralnego Portu Komunikacyjnego, to możemy zapomnieć o rozwoju LOT-u i to też powinniśmy mieć na uwadze.
W koncepcji, którą rząd przyjął, kierując się zresztą ustaleniami z wcześniejszych ekspertyz zlecanych jeszcze przez Platformę Obywatelską, przyjęliśmy, że najlepszym rozwiązaniem - także najlepszym rozwiązaniem dla warszawiaków - jest przeniesienie całości ruchu cywilnego z Warszawy do Portu „Solidarność”
—stwierdził pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Dodał, że jego zdaniem jest to najlepsze rozwiązanie.
Natomiast nie jesteśmy dogmatykami. Jeśli wskazany zostanie taki scenariusz, który zapewni warszawiakom komfortowe korzystanie z lotniska i pozostawienie tutaj w Warszawie, możemy o tym rozmawiać. Natomiast na dzisiaj to może być temat do debaty
—zauważył.
Wild mówi wprost, że strona polska nie oczekuje na wsparcie UE przy budowie CPK.
Unia Europejska wychodzi z założenia, że lotniska powinny na siebie zarabiać. Podzielamy ten punkt widzenia i my jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że inwestorów, którzy chcieliby budować z nami Port „Solidarność” nie brakuje
—powiedział minister.
Według niego budowa portu w Baranowie musi być połączona z jego odpowiednim skomunikowaniem z Warszawą.
To musi być zrobione w jednym czasie. Dlatego potrzebna była specustawa, aby te wszystkie inwestycje mogły zostać skoordynowane. Natomiast tę deklarację mogę złożyć też z całą stanowczością - nie ma mowy o ruszeniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, jeżeli dojazd do niego nie będzie porównywalnie komfortowy, lepszy, niż dojazd do Portu Chopina
—podkreślił Wild.
Minister poinformował, że warszawiacy będą mieli trzy możliwości dotarcia do Portu „Solidarność”. Pierwszy - to szybka kolej, którą na Porcie „Solidarność” znajdą się w 15 minut. Druga możliwość, to poszerzoną autostradą A2, zasilaną też przez kilka ringów obwodnic. I wreszcie trzecia możliwość to są podmiejskie koleje, które umożliwią dojazd do portu w 30 minut.
To są trzy możliwości, które mieszkańcy uzyskają. Uważam, że przy wzrastającym tłoku na warszawskich drogach i przy wzrastającej nieprzewidywalności ruchu, to jest naprawdę dobre
—stwierdził minister.
Dodał, że otwarcie nowego portu planowane jest na 31 października 2027 roku, czyli początek zimowego sezonu lotniczego.
To jest data, którą wskazaliśmy, do której dążymy
—zauważył.
W rozmowie pojawił się również wątek lotniska w Berlinie, o którym niedawno mówił Rafał Trzaskowski, torpedując sens powstania CPK.
To należy powiedzieć wprost - dzisiaj czasy się zmieniły. Upadła linia lotnicza, która miała mieć główną bazę w Berlinie, więc nie będzie to hub na Europę Środkowo-Wschodnią, prezes Lufthansy mówi publicznie - to lotnisko należy zburzyć i wybudować od nowa. Wreszcie, lotnisko w Berlinie będzie portem regionalnym, będzie portem, który będzie zapewniał obsługę Berlinowi
—skwitował minister.
pc/”Rz”
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/397295-co-dalej-z-okeciem-minister-wild-nie-ma-mozliwosci-rozbudowy-lotniska-chopina-a-nawet-gdyby-byla-to-warszawa-nie-powinna-na-to-pozwolic
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.