Współczesny świat - zdominowany, jeżeli chodzi o procesy komunikacyjne wymogiem czy pewnym terrorem wizualizacji - stawia muzealnikom specjalnie wysokie wymagania - powiedział minister kultury Piotr Gliński podczas gali konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2017.
W poniedziałek w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyła się gala konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2017. W gali uczestniczyli m.in. wicepremier, minister kultury prof. Piotr Gliński, dyrektor Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów dr hab. Piotr Majewski oraz zastępca dyrektora ds. naukowych Muzeum Narodowego w Warszawie dr Piotr Rypson.
Wicepremier Gliński zauważył, że „współczesny świat jest zdominowany, jeżeli chodzi o procesy komunikacyjne - wymogiem czy dominacją, czy pewnym terrorem wizualizacji. To muzealnikom stawia specjalnie wysokie wymagania. Państwo musicie swoją pracę dostosowywać do tych wyzwań - one są związane także z pewnym ubożeniem przekazu komunikacyjnego, ze skrótem, który dominuje, z problemami, które są związane właśnie z procesami zmian technologicznych, ze zmianami kulturowymi, z globalizacją”.
To wszystko stawia, jak powiedziałem, bardzo wysokie wymagania, bo żeby utrzymywać kontakt z publicznością - a on na szczęście jest i tu w Polsce. Nie tylko Noc Muzeów dowodzi, że ten kontakt jest i z tego się bardzo cieszymy. Po prostu tym wyzwaniom, o których mówiłem trzeba sprostać. I państwo potraficie im sprostać
— podkreślił Gliński.
W ocenie zastępcy dyrektora ds. naukowych Muzeum Narodowego w Warszawie ubiegły rok był „bardzo udany dla muzealnictwa”.
Wydarzyło się bardzo wiele wydarzeń, wystaw, inicjatyw instytucjonalnych, wydawnictw, opracowań monograficznych artystów
— zwrócił uwagę.
Druga refleksja, którą chciałem się podzielić dotyczy (…) prawdopodobnie najważniejszego wydarzenia muzealnego, moim przynajmniej zdaniem, ale nie tylko moim, zeszłego roku. Mianowicie rzeczy, która wzbudziła wielką kontrowersję publiczną - przejęcie przez państwo polskie i przez Muzeum Narodowe w Krakowie - kolekcji Czartoryskich.
Jego zdaniem środowisko muzealników „nie dość wyraźnie wypowiedziało się wobec tej kwestii, oceniając ją tak, jak muzealnicy i historycy ją powinni ocenić - z perspektywy czasu”. Rypson podkreślił, że to, co się wydarzyło wymagało „decyzji i śmiałości”. Jego zdaniem środowisko muzealników powinno za ten czyn podziękować ministrowi kultury i ministerstwu.
Nagrody przyznano w 11 kategoriach; Grand Prix 38. Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2017 otrzymało Muzeum Sztuki w Łodzi za „100 lat Awangardy w Polsce” - cykl wystawienniczy Muzeum Sztuki w Łodzi w 2017 r.
Myślę, że to będzie nagroda, o której będziemy długo pamiętać, bo to też był dla nas wyjątkowy rok - 6 wystaw w Polsce, 12 publikacji, konferencje, działania edukacyjne. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy powiedzieć tyle o znaczeniu awangardy dla kształtowania kultury
— powiedziała dziennikarzom po gali Maja Wójcik, zastępca dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi ds. upowszechniania i edukacji.
W kategorii „wystawa sztuki” nagrodę Sybilla otrzymało Muzeum Sztuki w Łodzi za „100 lat Awangardy w Polsce” - cykl wystawienniczy Muzeum Sztuki w Łodzi w 2017 r. Wyróżnienia otrzymały: Muzeum Narodowe w Poznaniu za wystawę „A-geometria. Hans Arp i Polska”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu za wystawę „Moda na Cranacha”, Muzeum Lubelskie w Lublinie za wystawę „Złotnictwo lubelskie ze zbiorów muzealnych i kolekcji prywatnych”.
Statuetkę Sybilli - zaprojektowaną przez Annę Bujak - za „wystawy historyczne i archeologiczne” otrzymało Muzeum Narodowe w Krakowie za wystawę „Twarzą w Twarz. Sztuka w Auschwitz” - w 70. rocznicę utworzenia muzeum na terenie byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady. (współorganizatorem było Państwowe Muzeum Auschwitz-Brikenau). Trzy wyróżnienia przyznano: Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie za wystawę „Wikingowie w Polsce? Zabytki skandynawskie z ziem polskich” (współorganizatorem było Ośrodek Archeologii Średniowiecza Krajów Nadbałtyckich Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Szczecinie), Muzeum Regionalnemu w Stalowej Woli za wystawę „Pierścionek z orłem w koronie”, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku za wystawę „Podróż w czasie. Historia pewnej rodziny (1939-1945)”.
Sybilla za „wystawy etnograficzne” trafiła do Muzeum Miejskiego w Żorach za wystawę „Nasza tożsamość. Pretekst do rozmowy”. Wyróżnieniem nagrodzone zostały: Muzeum - Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich za wystawę „Muzeum do zabawy?”, Muzeum Narodowe w Poznaniu za wystawę „Romowie?Cyganie”, Muzeum Narodowe w Warszawie za wystawę „Relacja Warszawa-Zakopane” (współorganizatorem było Muzeum Tatrzańskie im. dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem).
W kategorii „wystawy przyrodnicze i techniczne” Sybillę wręczono Muzeum Regionalnemu w Stalowej Woli za wystawę „COP i miasto - nowoczesność i dziedzictwo”. Wyróżnienie otrzymało Muzeum Miasta Gdyni za wystawę „Szkło, metal, detal. Architektura Gdyni w szczegółach”.
W dziedzinie „przedsięwzięcia o tematyce martyrologicznej” Sybillę 2017 przyznano Muzeum Niepodległości w Warszawie za przedsięwzięcie „Modernizacja części wystawy stałej - sekwencji +Pawiacki Dzień 1939-1944+”. Wyróżnienie otrzymało Państwowe Muzeum na Majdanku za wystawę „Dzielnice Zagłady. Niemieckie getta dla Żydów w okupowanym Lublinie”.
Sybille w kategorii „edukacja” wręczono Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie za ekspozycję „My(d)lenie oczu”. Wyróżnienie otrzymały: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku za przedsięwzięcie „Szafa. Międzypokoleniowe warsztaty twórcze”, Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej za projekt edukacyjny „Świat Sprawiedliwych” (współorganizatorem był Okręgowy Inspektorat Służb Więziennych w Rzeszowie), Muzeum Regionalne w Stalowej Woli za wystawę „Miasto i las”.
W kategorii „konserwacja i ochrona dziedzictwa kultury” jury przyznało Sybillę Muzeum Gdańska za przedsięwzięcie „Od Komory Palowej do Galerii Palowa. Badania, konserwacja, adaptacja”. Wyróżnienia przyznano Muzeum Narodowemu w Krakowie za „Konserwację XVI-wiecznego kobierca z motywami czintamani”, Muzeum Górnośląskiemu w Bytomiu za „Konserwację i ochronę Domu Modlitwy Kongregacji Wyznania Mojżeszowego w Bytomiu przed całkowitym zniszczeniem”, Muzeum Witrażu za projekt „Apollo w budowie”.
W dziedzinie „digitalizacja i nowe technologie” Sybilli nie przyznano. Wyróżnienie otrzymały: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie za projekt „Rzemiosło 2.0”, Muzeum Miasta Łodzi za projekt „Digitalizacja i upowszechnienie fotografii z zasobu Muzeum Miasta Łodzi #dzielimy się Łodzią” (współorganizatorami były Stowarzyszenie Wikimedia Polska oraz Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich Topografie).
Sybillę w kategorii naukowo-badawczej otrzymało Muzeum Narodowe w Warszawie za przedsięwzięcie „Rysunki i podrysowania obrazów w warsztatach artystów wczesno-niderlandzkich, holenderskich i flamandzkich”. Wyróżnienia wręczono Centralnemu Muzeum Jeńców Wojennych za „Przeszłość dla przyszłości. Pamięć rodzinna w integracji społecznej - studium przypadku lokalnej społeczności Łambinowic”, Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu za „Patronackie osiedla robotnicze w Zabrzu: Borsgiwerk, Zandka i kolonia Ballestrema w Rokitnicy 1863-2016”, Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej za „Dziedzictwo kulinarne mieszkańców dawnej Puszczy Sandomierskiej”.
W dziedzinie „publikacje” Sybilla trafiła do Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie za publikację „Osobliwe”. Wyróżnienia otrzymały: Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum Rezydencji Królów i Rzeczypospolitej za „Ogrody Zamku Królewskiego w Warszawie”, Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy za „Radzim. Gród i wieś nad Wartą” oraz Muzeum w Gliwicach za ”Żeliwo. Odlewnictwo artystyczne w dawnych Gliwicach (1796-1945). Wystawa ze zbiorów Muzeum w Gliwicach”.
Sybillę w kategorii „inwestycje” przyznano Muzeum Historycznemu Miasta Krakowa za projekt inwestycyjny „Thesaurus Cracoviensis - Centrum Interpretacji Artefaktów”. Jury wyróżniło Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie za projekt inwestycyjny „Muzeum nad Wisłą” (współorganizatorem było Biuro Kultury Miasta Warszawy).
Wydarzenia konkursowe zostały poddane ocenie jury w składzie: prof. dr hab. Wojciech Włodarczyk (przewodniczący), prof. dr hab. Juliusz Chrościcki, Przemysław Głowacki, mgr inż. Marcin Krawczyk, dr hab. Piotr Kwiatkowski, Hanna Nowak-Radziejowska, Alicja de Rosset, dr Beata Skrzydlewska, dr hab. inż. Krzysztof Wisłocki, Dorota Ząbkowska, Szymon Zdziebłowski.
ak/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/395339-wreczenie-nagrod-podczas-gali-sybilla-2017-wicepremier-glinski-swiat-stawia-muzealnikom-wysokie-wymagania-zdjecia