Za jak najszybszą budową w stolicy III linii metra opowiedzieli się w piątek warszawscy politycy PiS. Ich zdaniem plany budowy linii do stacji metra Gocław powinny zostać przyspieszone; ocenili też, że pozwalają na to środki, które ma do dyspozycji miasto.
Naszym zdaniem metro na Gocław powinno być szybciej, prace koncepcyjne czy projektowe powinny się wcześniej rozpocząć i to metro powinno być znacznie szybciej niż w 2030 roku
— podkreślił poseł PiS Paweł Lisiecki na wspólnej konferencji prasowej z radnymi Pragi-Południe Dariuszem Lasockim, Markiem Borkowskim i Mariolą Gac.
Naszym zdaniem pozwalają na to środki, które ma miasto stołeczne Warszawa, stąd nasze zdziwienie, że kandydat na prezydenta stolicy Rafał Trzaskowski w ten sposób podchodzi do tego tematu
— dodał.
Lisiecki symbolicznie przekreślił afisz z napisem „Metro Gocław 2030” i dopisał obok słowa: „Metro szybciej”.
Borkowski pytany przez PAP, skąd wzięła się ta data, wyjaśnił, że „rok 2030 przewijał się w doniesieniach medialnych związanych z hipotetycznymi planami budowy III linii metra”.
W środę kandydat PO i Nowoczesnej na prezydenta Rafał Trzaskowski zapowiedział m.in. rozbudowę I linii metra poprzez zbudowanie stacji na placu Konstytucji i Muranowie oraz dobudowanie za końcową stacją Młociny jednej lub dwóch stacji; dalsze prace budowlane na II linii metra i rozważenie przedłużenia jej z Targówka na Białołękę, a także prace nad budową III linii metra od obecnej stacji II linii metra Stadion, gdzie znajduje się dodatkowy peron, i pociągnięcie tej nitki na Gocław. Trzaskowski nie podał żadnych terminów.
W ocenie Lasockiego dla mieszkańców Gocławia metro jest to „paląca sprawa”. Jak zauważył, ta część miasta jest „jednym z największych placów budowy w Warszawie i w Polsce”, gdzie mieszka ok. 80 tys. osób, a wkrótce będzie 100 tys.
Mieszkańcy optują za tym, żeby odkorkować Gocław
— podkreślił poseł.
Jesteśmy za tym, aby wcześniejsze plany związane z budową tej odnogi do stacji metra Gocław zostały przyspieszone
— oświadczyła Gac.
Borkowski podkreślił, że piątkowy briefing prasowy zorganizowano nad „zbudowanym już peronem, który od trzech lat stoi nieużywany, a był przeznaczony na tę inwestycję”.
Wiemy, że metro jest „miastotwórczym” czynnikiem, wiemy jaki boom inwestycyjny miał miejsce na Kabatach, gdzie znajduje się I linia metra, a teraz podobnie rozwija się Wola, czy ta część Pragi (wokół stacji Stadion)
— zauważył radny.
Trzaskowski pytany przez PAP o słowa polityków PiS dot. III linii metra, odparł, że „mieszkańcy Gocławia potrzebują jak najszybciej dobrego połączenia transportem szynowym z centrum miasta”.
Komunikacyjne potrzeby tej dzielnicy są duże, dlatego już obecnie realizowany jest projekt tramwaju na Gocław
— zauważył poseł PO.
Jak zaznaczył „tramwaj nie wyklucza budowy III linii metra, która byłaby ważna dla całej Pragi Południe: tak samo dla Gocławia jak i dla Grochowa”.
Ta linia jest szczególnie istotna dla węzła transportowego Rondo Wiatraczna, obsługującego całą wschodnią aglomerację
— dodał.
W ocenie posła PO „podawanie konkretnej daty startu budowy III linii byłoby dziś nieodpowiedzialne”.
W tej chwili trwa przecież kolejny etap budowy II linii metra - i na niej koncentruje się wysiłek finansowy miasta
— podkreślił.
Trzaskowski zadeklarował, że „za kilka lat, gdy II linia będzie już gotowa, będziemy mogli rozpocząć przygotowania do budowy III linii”.
Wiele zależy od tego, ile funduszy europejskich - i na jakich warunkach - rządowi uda się wynegocjować w nowym budżecie unijnym
— mówił.
Tomasz Kunert z Urzędu Miasta Warszawa poinformował w piątek PAP, że budowa III linii jest w planach strategicznych miasta, natomiast nie jest określone, kiedy będzie realizowana.
Nie ma żadnych dokumentów, które by określały, kiedy będziemy budowali ten fragment metra, nazywany III linią
— podkreślił.
Mamy studium wykonalności, które jest potrzebne do rozpoczęcia budowy III linii metra. Ta inwestycja jest w planach strategicznych, bo umieszczamy ją w planach miejscowych i jest w studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego miasta
— dodał.
W jego ocenie przyszłość inwestycji zależy przede wszystkim „od finansów miasta i ewentualnego dofinansowania ze środków europejskich”.
PZ/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/393894-wkrotce-ruszy-budowa-iii-linii-metra-w-warszawie-politycy-pis-powinna-powstac-jak-najszybciej
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.