Przybliżona przepustowość Lotniska Chopina po realizacji planu inwestycyjnego nie wystarczy do obsługi całego ruchu lotniczego na Mazowszu
— wynika z analizy firmy doradczej Arup wykonanej dla PPL. W 2028 r. poza portem trzeba będzie obsłużyć ok. 6-15 mln pasażerów .
Przybliżona przepustowość Lotniska Chopina po realizacji planu inwestycyjnego nie wystarczy do obsługi całego ruchu lotniczego na Mazowszu. W roku 2028 poza Lotniskiem Chopina obsłużone będzie musiało zostać około 6-15 mln pasażerów, w zależności od scenariusza rozwoju ruchu
— wynika z analizy Arup, którą zaprezentowano w środę dziennikarzom.
Dodano, że w scenariuszu bazowym poza Lotniskiem Chopina konieczna będzie obsługa około 9,5 mln pasażerów w roku 2028.
„Analizy strategiczne zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK” firma Arup przygotowała na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze, które zarządza Lotniskiem Chopina.
Wszystkie kroki podejmowane przez PPL muszą się wpisywać w program Centralny Port Komunikacyjny, czyli uwzględniać sytuację, że w roku 2027 powstanie CPK”
— powiedział podczas konferencji prasowej prezes PPL Mariusz Szpikowski.
Jak mówił, „celem i nadrzędną zasadą Lotniska Chopina w strategii CPK jest stworzenie maksymalnego ruchu tranzytowego, przesiadkowego, w tym okresie, w którym zostanie on przeniesiony na CPK, nie koncentrując się na ruchu niskokosztowym i czarterowym”.
Dlatego, że z zasady dla tego ruchu powinniśmy przeznaczyć drugie komplementarne lotnisko na terenie Mazowsza, gdzie ten ruch docelowo pozostanie
— dodał.
Ireneusz Kołodziej z firmy doradczej Arup przekazał, że w efekcie rozbudowy portu poprzez m.in. rozbudowę terminalu, czy dróg postojowych, maksymalna liczba operacji lotniczych na Lotnisku Chopina miałaby się zwiększyć z ok. 40 do ponad 50 na godzinę, co znacząco zwiększy przepustowość portu.
Dodał, że dopuszczona „przepustowość środowiskowa” to 600 operacji dobowo, limit ten w sezonie letnim jest na skraju wykorzystania.
Istnieje niewielki zapas przepustowości pasażerskiej rocznej, ale prawdopodobnie zostanie skonsumowany do roku 2020. Przepustowość części procesów terminalowych została już wyczerpana
— wynika z analizy Arup.
Większość ruchu realizowanego na Lotnisku Chopina generowana jest przez przewoźników tradycyjnych - w szczególności LOT. A udział przewoźników niskokosztowych i czarterowych w całości ruchu wynosi około 20-30 proc.
— powiedział Kołodziej.
Jak dodał, według prognoz w roku 2028 przewoźnicy czarterowi i niskokosztowi obsługiwać będą 6,5-9 mln pasażerów rocznie.
Lotnisko Chopina w 2017 r. obsłużyło 15,75 mln pasażerów - o 23 proc. więcej niż w 2016 r., kiedy było to 12,8 mln podróżnych. Arup oszacował, że w tym roku port może obsłużyć 18 mln pasażerów.
Arup to globalna firma zatrudniająca 13 tys. planistów, projektantów, inżynierów i konsultantów w ponad 91 biurach na świecie.
Rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, na przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy - wynika z analizy firmy doradczej Arup wykonanej dla PPL.
Analizy strategiczne zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK” firma Arup przygotowała na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, które zarządza Lotniskiem Chopina.
Inwestycja w Modlin jest inwestycją znacznie trudniejszą, droższą i dłuższą, niż inwestycja w Radom
— powiedział podczas konferencji prasowej prezes PPL Mariusz Szpikowski.
PLL na podstawie tej analizy zdecydowało, że lotniskiem komplementarnym dla Lotniska Chopina do czasu uruchomienia CPK będzie port w Radomiu. Arup w swojej analizie pod uwagę wziął m.in. parametry lotniska w Radomiu oraz w Modlinie, czyli zarówno infrastrukturę lotniskową, jak drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, a także przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne w rozbudowę portów, czy też strukturę właścicielską.
Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (30,39 proc. udziałów), które zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina, oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).
Jak czytamy w analizie, obecnie droga startowa lotniska w Modlinie ma 2 500 m, a przepustowość portu to 3-3,5 mln pasażerów. Na lotnisku operuje irlandzki Ryanair. Z informacji zawartych na stronie lotniska w Modlinie wynika, że od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. w porcie obsłużono 2 932 639 pasażerów.
W pierwszej fazie rozbudowy droga startowa zostałaby wydłużona do 2 800 m, przepustowość portu zwiększono by do 8-10 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjne to 1 045 mln zł, czas do przeniesienia ruchu - 45 miesięcy
— napisano w analizie.
Druga faza rozbudowy zakładałaby zwiększenie przepustowości lotniska do 13-15 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjne wyniosłyby 202 mln zł.
Port Lotniczy Warszawa-Modlin osiąga najniższe przychody na pasażera wśród polskich portów regionalnych, w których liczba pasażerów przekracza 1 mln pasażerów
— czytamy.
W przypadku lotniska w Radomiu - jak wykazała analiza Arup - w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jego przepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, budując 2 500 metrów drogi startowej. Koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Droga startowa uzyskałaby wtedy 2 800 metrów.
W przypadku Modlina nie jesteśmy w stanie - poza analizą techniczną - zrobić due diligence tego portu, czyli takiej pełnej wyceny. Nie mamy możliwości zobaczenia umowy z Ryanairem, jako wspólnicy, czy też firma wykonująca taki due diligence. Bez tego ocena sytuacji możliwości portu jest niemożliwa, bo my nie wiemy, poza tym, co powiadają nam wspólnicy, co w tej umowie się kryje. Na razie cennik Modlina pokazuje 6 zł za pasażera
— powiedział Szpikowski.
Centralny Port Komunikacyjny ma przyjmować samoloty w 2027 r., a Lotnisko Chopina ma być wówczas zamknięte.
as/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/388869-raport-lotniska-chopina-nie-wystarczy-do-obslugi-calego-ruchu-lotniczego-na-mazowszu-uratowac-sytuacje-ma-lotnisko-w-radomiu
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.