Blisko 150 naukowców, pracowników instytucji naukowych i wykładowców akademickich podpisało apel o zmiany w planie reformy nauki ministra Jarosława Gowina.
Osoby, które chcą podpisać się pod apelem, mogą to zrobić do niedzieli wieczorem pisząc do prof. Marka Kornata, na email: [email protected].
CZYTAJ RÓWNIEŻ: NASZ WYWIAD. Aleksander Temkin: Przygotowana reforma szkolnictwa wyższego to maskarada i brudny deal Gowina z establishmentem i rektorami
CZYTAJ RÓWNIEŻ: NASZ WYWIAD. Wiceminister Müller (MNiSW) odpowiada na zarzuty: „Przygotowaliśmy na niespotykaną dotąd skalę pakiet dla uczelni regionalnych”
PEŁNA TREŚĆ LISTU:
Z wielkim niepokojem obserwujemy plany wicepremiera Jarosława Gowina w sprawie reformy nauki i szkolnictwa wyższego.
Niewątpliwie, poprawiony projekt ustawy zawiera pozytywne ustępstwa w stosunku do pierwotnych założeń. Trzeba je odnotować z uznaniem. Między innymi wycofano się z pomysłu tajnych recenzji w przewodach habilitacyjnych i wnioskach profesorskich. Mowa jest o poszerzeniu możliwości zrzeszania się uczelni. Występuje pomysł tworzenia „szkół doktorskich”. Ustawa otwiera możliwość wprowadzenia egzaminów wstępnych, bez których nigdy nie będzie możliwe podniesienie poziomu studiów.
Przedłożony Radzie Ministrów i kierowany do Sejmu projekt ustawy zawiera jednak w dalszym ciągu niezmiernie groźne rozwiązania, których wejście w życie spowoduje olbrzymi, niekorzystny przewrót w szkolnictwie akademickim. Przewrót ten może uruchomić lawinę gwałtownych, niekontrolowanych zmian. Nie będzie można ich powstrzymać.
Mamy przekonanie, że absolutnie konieczne wprowadzenie do ustawy określonych poprawek, które uczynią ją aktem prawnym możliwym do przyjęcia. Byłoby ich dziesięć: Po pierwsze, należy zaniechać planu tworzenia rad uczelni złożonych z osób wprowadzonych z zewnątrz w ponad połowie ich członków.
Po drugie, niezbędne jest dodanie postanowienia, iż obok rektora i senatu również wydziały na czele z dziekanami są organami uczelni.
Po trzecie, kategorycznie domagamy się porzucenia planu powoływania „profesorów dydaktycznych”.
Po czwarte, stanowczo sprzeciwiamy się faktycznemu zniesieniu habilitacji poprzez uchylenie obowiązku jej uzyskania.
Po piąte, niezbędna pozostaje rezygnacja z projektu udzielania habilitacji na podstawie grantu europejskiego.
Po szóste, nie do przyjęcia jest zamysł ewaluacji uczelni jako całości, a nie poszczególnych wydziałów, jak ma to miejsce obecnie.
Po siódme, niezbędne jest przywrócenie kolokwium habilitacyjnego, przynajmniej w naukach humanistycznych i społecznych.
Po ósme, jako nie do przyjęcia wydaje się pomysł, aby rektor sam ustanawiał kierunki studiów i je znosił bez jakiejkolwiek kontroli Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Po dziewiąte, konieczne jest utrzymanie a zarazem zreformowanie Centralnej Komisji jako organu działającego w postępowaniach habilitacyjnych i przewodach profesorskich, gdyż tylko dzięki temu organowi można utrzymać rzetelność doboru recenzentów.
Po dziesiąte, nie można nie wyrazić sprzeciwu wobec zaproponowanego systemu punktacji czasopism. Prowadzi on do degradacji setek z nich poprzez umieszczenie ich na „liście B”, stanowiącej swoistą „poczekalnię”, w której wszystkie byłyby punktowane „po równo”.
Złożone z osób zewnętrznych Rady uczelni pogłębią proces gwałtownej komercjalizacji uczelni i nie rozwiążą żadnego z problemów, z jakimi boryka się dzisiaj szkolnictwo wyższe. Likwidacja wydziałów w najlepszym razie wywoła olbrzymi bałagan. „Profesura dydaktyczna” to wskrzeszenie żałosnej funkcji „starszego wykładowcy”, znanej z doby PRL. Wykładać na uniwersytecie może tylko ktoś, kto sam prowadzi pracę badawczą.
Zachowanie autonomii wydziałów (nielikwidowanie rad) stanowi oczywistą gwarancję samorządności uczelni i partycypacji grona profesorskiego w rządzeniu, a przede wszystkim w sprawowaniu kontroli nad procesem awansów.
Przydzielanie kategorii ewaluacyjnych nie wydziałom, ale uczelniom jako całości doprowadzi do niesprawiedliwości. Każda (lub niemal każda) z nich ma wydziały bardzo dobre, dobre, słabe i bardzo słabe. Wprowadzenie tego rozwiązania doprowadzi do upadku licznych uczelni regionalnych i przyczyni się do pogłębienia podziału na „Polskę A” i „Polskę B”. Dodatkowe pieniądze powinny trafić tylko do wydziałów najlepszych, na wszystkich uczelniach.
Zniesienie habilitacji poprzez uchylenie jej obowiązku oznaczać będzie krach humanistyki i totalną dewaluację tytułu profesora nadawanego przez uczelnię, gdyż zostanie nim właściwie każdy, kto ma doktorat. Jest wielce niestosowne i drastycznie godzące w powagę nauki przyznawanie habilitacji komuś, kogo Rada Wydziału nie może wezwać na kolokwium, tylko musi procedować zaocznie. Tak, niestety, wygląda to obecnie.
Oprócz tych fundamentalnych kwestii, mamy przed polską nauką wiele spraw, które należałoby swobodnie przedyskutować przy okazji nowej legislacji. Do takich zaliczyć trzeba chociażby pięć z nich:
(1) Mamy duże wątpliwości, czy system grantowy – oparty o całkowitą uznaniowość i „punktozę” – jest rozwiązaniem właściwym. Potrzebne jest raczej poszukiwanie równowagi między trzema strumieniami finansowania nauki, a są to: pensje pracowników naukowych, środki na badania statutowe kierowane do jednostek oraz granty, czyli środki na konkretny projekt.
(2) Najwyższy czas przemyśleć na nowo bilans działania tzw. systemu bolońskiego. Jego silny wpływ na obniżenie poziomu studiów humanistycznych jest od dawna widoczny. Postulat przyznania senatom uczelni prawa do organizowania jednolitych pięcioletnich studiów magisterskich w humanistyce wydaje się niepozbawiony mocnych racji.
(3) Za co najmniej wątpliwą, i wymagającą zastanowienia się, uznajemy koncepcję przyznania prawa do habilitowania tylko uczelniom mającym kategorie A+, A i B+. Pozostałym groziłby nieuchronny upadek.
(4) System punktowy w obecnym kształcie jest niemożliwy do utrzymania dla nauk humanistycznych i społecznych. Ich specyfika nie została w żaden sposób uwzględniona. Całościowe przemyślenie tej sprawy raz jeszcze i porzucenie tego, co jest jawnym absurdem pozostaje niezbędne.
(5) Wyjątkowo wątpliwe jest proponowane uzależnianie możliwości ubiegania się o doktorat i habilitację od publikacji w czasopismach zagranicznych. To samo trzeba powiedzieć o pomyśle przyznawania punktów za książki wydawane tylko w wydawnictwach certyfikowanych, których specjalną listę planuje ułożyć Ministerstwo.
*
Niezbędne byłoby powołanie specjalnej podkomisji przy sejmowej Komisji właściwej ds. Nauki i Szkolnictwa Wyższego w celu przemyślenia tych wszystkich problemów na obecnym etapie postępowania legislacyjnego. Z całą odpowiedzialnością popieramy ten zgłoszony już publicznie pomysł. Gremium takie powinno przynajmniej wysłuchać opinii krytyków obecnego projektu ustawy. Ustawodawcy nie wolno zadowolić się deklaracjami rektorów, którzy są „za”, gdyż otrzymają olbrzymią władzę.
Nauka jest dziedziną o wyjątkowej wrażliwości. Rewolucja, którą przygotowali twórcy tzw. Konstytucji dla Nauki, grozi nieobliczalnymi konsekwencjami. Nie skorzysta na niej ani środowisko naukowe, ani obecnie rządzący. Obyśmy nie utracili szansy, jaką jest możliwość wypracowania rzeczywistej, odważnej i rozważnej reformy.
26 lutego 2018 r.
- Prof. dr hab. Jacek Bartyzel, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Dr Michał Białkowski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Dr hab. Marek Białokur, Uniwersytet Opolski
- Prof. dr hab. Jan Błeszyński, Uniwersytet Warszawski
- Dr hab. Sabina Bober, Katolicki Uniwersytet Lubelski
- Prof. dr hab. Adam Bosiacki, Uniwersytet Warszawski, dyrektor Instytutu Nauk o Państwie i Prawie
- Dr hab. Jarosław Cabaj, prof. nadzw., Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
- Dr hab. Piotr Chlebowski, Katolicki Uniwersytet Lubelski
- Prof. dr hab. Aleksander Chłopecki, Uniwersytet Warszawski
- Dr hab. Piotr Cichoracki, Uniwersytet Wrocławski
- Dr hab. Arkadiusz Czwołek, prof. nadzw., Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Prof. dr hab. Małgorzata Dąbrowska, Uniwersytet Łódzki
- Dr Rafał Drabik, Instytut Pamięci Narodowej
- Prof. dr hab. Jan Draus, Rzeszów, przewodniczący Kolegium IPN
- Dr Sylwia Galij-Skarbińska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Dr hab. Małgorzata Gmurczyk-Wrońska, prof. nadzw., Instytut Historii PAN
- Prof. dr hab. Mirosław Golon, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Pamięci Narodowej
- Dr hab. Artur Górak prof. nadzw., Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- Prof. dr hab. Bogusław Górka, Uniwersytet Gdański
- Prof. dr hab. Janusz Gruchała, Uniwersytet Jagielloński
- Dr hab. Piotr Gryglewski, prof. nadzw., Uniwersytet Łódzki
- Dr hab. Dariusz Grzybek, Uniwersytet Jagielloński
- Dr Dariusz Fabisz, Uniwersytet Zielonogórski
- Prof. dr hab. Igor Hałagida, Uniwersytet Gdański, IPN
- Dr hab. Waldemar Handke, prof. nadzw., Politechnika Koszalińska
- Dr hab. Marek Herma, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
- Prof. dr hab. Marek Jabłonowski, Uniwersytet Warszawski, prodziekan Wydziału Informacji, Informacji i Bibliologii
- Prof. dr hab. Wiesław Jamrożek, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Dr hab. Danuta Jastrzębska-Golonka, prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz
- Dr hab. Katarzyna Jedynakiewicz-Mróz, prof. nadzw., Uniwersytet Łódzki
- Dr Agata Jeziorna, Politechnika Łódzka
- Dr hab. Dariusz Jeziorny prof. nadzw., Uniwersytet Łódzki, dyrektor Instytutu Historii
- Dr hab. Krzysztof Kaczmarski, Instytut Pamięci Narodowej
- Dr Bartosz Kaczorowski, Uniwersytet Łódzki
- Dr hab. Paweł Kaczorowski, prof. nadzw., Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- Dr hab. Krzysztof Kania, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń
- Dr hab. Andrzej M. Kaniowski, prof. Uniwersytetu Łódzkiego
- Prof. dr hab. Marcin Karas, Uniwersytet Jagielloński
- Dr hab. Piotr Kardela, Instytut Pamięci Narodowej
- Prof. dr hab. Józef Kargul, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, Warszawa
- Dr hab. Zbigniew Karpus, prof. nadzw. UMK, dziekan Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych
- Prof. dr hab. Norbert Kasparek, Uniwersytet Warmińsko- Mazurski
- Prof. dr hab. Krzysztof Kawalec, Uniwersytet Wrocławski
- Dr hab. Robert Kłaczyński, prof. nadzw., Uniwersytet Pedagogiczny
- Prof. dr hab. Michał Klimecki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Prof. dr hab. Maciej Kokoszko, Uniwersytet Łódzki
- Prof. dr hab. Marek Kornat, Instytut Historii PAN, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- Dr hab. Tomasz Kozłowski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Dr hab. Marcin Krajewski, Uniwersytet Warszawski
- Dr hab. Marcin Kruszyński, prof. nadzw., Instytut Pamięci Narodowej, Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych
- Prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk, Instytut Historii PAN
- Dr hab. Dariusz Kupisz prof. nadzw., Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- Dr hab. Piotr Kwiatkiewicz, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego
- Dr hab. Jan Lenczarowicz, Uniwersytet Jagielloński
- Dr hab. Krzysztof Lesiakowski, prof. Uniwersytetu Łódzkiego
- Dr hab. Rafał Leszczyński, prof. Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
- Dr Paweł Libera, Instytut Historii PAN, Instytut Pamięci Narodowej
- Dr Rafał Łatka, Instytut Pamięci Narodowej
- Dr hab. Rafał Łętocha, prof. nadzw., PWSZ w Oświęcimiu, Uniwersytet Jagielloński
- Prof. dr hab. Janusz Łosowski, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
- Dr hab. Dariusz Magier, prof. nadzw., Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
- Dr Andrzej Marzec, Uniwersytet Jagielloński
- Dr hab. Robert Majzner, prof. nadzw., Akademia Jana Długosza w Częstochowie, dyrektor Instytutu Historii
- Dr hab. Katarzyna Maksymiuk, prof. nadzw., Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
- Dr Wojciech Marciniak, Uniwersytet Łódzki
- Dr hab. Maciej Marszał, prof. nadzw., Uniwersytet Wrocławski
- Dr hab. Iwona Massaka, prof. nadzw., Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Prof. dr hab. Wojciech Materski, Instytut Studiów Politycznych PAN
- Dr hab. Dorota Michaluk, prof. nadzw., Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Dr hab. Janusz Mierzwa, Uniwersytet Jagielloński
- Prof. dr hab. Krzysztof Mikulski, UMK, Toruń
- Prof. dr hab. Eugeniusz Mironowicz, Uniwersytet w Białymstoku
- Dr Wojciech Jerzy Muszyński, Instytut Pamięci Narodowej
- Prof. dr hab. Aleksander Nalaskowski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Prof. dr hab. Andrzej Nowak, Instytut Historii PAN, Uniwersytet Jagielloński
- Prof. dr hab. Janusz Odziemkowski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- Dr hab. Tomasz Olchanowski, Uniwersytet w Białymstoku
- Prof. dra hab. Edward Opaliński, Instytut Historii PAN, Uniwersytet Jana Kochanowskiego (Filia w Piotrkowie Trybunalskim)
- Dr hab. Zbigniew Osiński, prof. nadzw., Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- Prof. dr hab. Waldemar Paruch, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- Prof. dr hab. Tomasz Pawelec, Uniwersytet Śląski
- Dr hab. Jacek Pietrzak, prof. Uniwersytetu Łódzkiego
- Dr hab. Robert Piętek, prof. nadzw., Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
- Prof. dr hab. Tadeusz Pilch, Uniwersytet Warszawski
- Dr hab. Mateusz Pilich, Uniwersytet Warszawski
- Prof. dr hab. Krzysztof Pilarczyk, Uniwersytet Jagielloński
- Dr hab. Ryszard Piotrowski, prof. Uniwersytetu Warszawskiego
- Dr hab. Danuta Plecka, prof. nadzw. UMK, Toruń; Uniwersytet Zielonogórski
- Dr hab. Jan Pisuliński, prof. nadzw., Uniwersytet Rzeszowski
- Dr hab. Jacek Piszczek, prof. nadzw., Instytut Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy
- Prof. dr hab. Jerzy Poczobut, Uniwersytet Warszawski
- Prof. dr hab. Bogusław Polak, Politechnika Koszalińska
- Dr hab. Michał Polak, prof. nadzw., Politechnika Koszalińska
- Dr hab. Ryszard Polak, prof. nadzw., Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa
- Prof. dr hab. Wojciech Polak, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Dr hab. Zdzisław Polcikiewicz, prof. nadzw., Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Dr hab. prof. nadzw. Robert Ptaszek, Katolicki Uniwersytet Lubelski
- Dr Małgorzata Ptasińska, Uniwersytet Warszawski, Instytut Pamięci Narodowej
- Dr hab. Jarosław Rabiński, Katolicki Uniwersytet Lubelski
- Prof. dr hab. Andrzej Rachuba, Instytut Historii PAN
- Prof. dr hab. Jerzy Rajman, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
- Dr hab. Elżbieta Rączy, prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego
- Dr hab. Marek Rewizorski, prof. nadzw., Uniwersytet Gdański
- Dr hab. Zbigniew B. Rudnicki, prof. nadzw., Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
- Dr hab. Tadeusz Rutkowski, Uniwersytet Warszawski
- Dr hab. Karol Sacewicz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, IPN
- Dr hab. Wiesława Sajdek, prof. Akademii Jana Długosza w Częstochowie
- Prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Prof. nadzwyczajny UMCS dr hab. Marek Sioma
- Dr hab. Tomasz Sikorski, prof. nadzw., Uniwersytet Szczeciński
- Dr hab. Paweł Skibiński, Uniwersytet Warszawski
- Dr hab. Henryk Słoczyński, Uniwersytet Jagielloński
- Dr hab. Maria Starnawska, prof. nadzw., Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
- Dr hab. Michał Strzelecki, prof. nadzw., Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Prof. dr hab. Włodzimierz Suleja, Uniwersytet Wrocławski, dyrektor Biura Badań Historycznych IPN
- Dr hab. Mirosław A. Supruniuk, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Dr hab. Krzysztof Sychowicz, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, IPN
- Prof. dr hab. Marek Szulakiewicz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Dr hab. Mirosław Szumiło, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- Dr hab. Jan Szumski, UKSW, Instytut Pamięci Narodowej
- Prof. dr hab. Maria Szyszkowska, Uniwersytet Warszawski
- Prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Uniwersytet Łódzki, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
- Dr hab. Cezary Taracha, prof. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
-
Prof. dr hab. Jacek Tebinka, Uniwersytet Gdański
-
Dr hab. Jacek Tylicki, prof. nadzw., Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Dr hab. Maciej Urbanowski, Uniwersytet Jagielloński
- Dr hab. Dominika Wajda, Uniwersytet Warszawski
- Prof. dr hab. Violetta Wasilewska-Krawczyk, Uniwersytet Łódzki
- Ks. dr Jarosław Wąsowicz SDB, Archiwum Salezjańskie Inspektorii Pilskiej, WSD Towarzystwa Salezjańskiego w Lądzie
- Dr hab. Dorota Wereda, prof. nadzw., Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
- Ks. dr hab. Zbigniew Werra, prof. nadzw., Politechnika Koszalińska
- Prof. dr hab. Adam Wielomski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- Dr hab. Elżbieta Wojcieszyk, Instytut Pamięci Narodowej
- Prof. dr hab. Tadeusz Wolsza, Instytut Historii PAN, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
- Dr hab. Marian Wolski, prof. nadzw., Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kraków
- Prof. dr hab. Wiesław J. Wysocki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- Dr hab. Grzegorz Zackiewicz, Uniwersytet w Białymstoku
- Ks. dr hab. Dominik Zamiatała, prof. nadzw., Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- Prof. dr hab. Marzenna Zaorska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
- Prof. dr hab. Zbigniew Zaporowski, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- Prof. dr hab. Radosław Zenderowski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- Ks. prof. dr hab. Zygmunt Zieliński, Katolicki Uniwersytet Lubelski, emeritus
- Prof. dr hab. Stanisław Żerko, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, Instytut Zachodni (Poznań)
- Dr hab. Radosław Żurawski vel Grajewski, prof. nadzw., Uniwersytet Łódzki
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/383320-wazny-list-prawie-150-naukowcow-do-ministra-gowina-rewolucja-ktora-przygotowali-tworcy-tzw-konstytucji-dla-nauki-grozi-nieobliczalnymi-konsekwencjami