Związek Miast Polskich zwrócił się do prezydenta Andrzeja Dudy o „rozważenie kwestii, które budzą wątpliwości” przed złożeniem podpisu pod nowelą prawa wyborczego. ZMP wymienia m.in. ograniczenie kadencji wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, czy też sposób regulacji składu komisji wyborczych.
Prezes Związku Miast Polskich Zygmunt Frankiewicz w piśmie do prezydenta Dudy podkreślił, że ZMP uczestniczył w opiniowaniu poselskiego projektu ustawy, a także przyczynił się do zorganizowania na Uniwersytecie Warszawskim obywatelskiego wysłuchania publicznego, w którym udział wzięło wielu przedstawicieli różnych środowisk oraz przedstawiciel wnioskodawców, poseł Marcin Horała (PiS). Jak dodał reprezentanci Związku uczestniczyli też w posiedzeniach komisji parlamentarnych.
Frankiewicz dodał, że część zgłoszonych przez ZMP uwag „wzięto pod uwagę w trakcie prac w Sejmie (okręgi jednomandatowe w gminach do 20 tys. mieszkańców, ustalanie okręgów wyborczych, rezygnacja z możliwości kandydowania osób spoza gminy, status skarbnika gminy) oraz w Senacie (głosowanie korespondencyjne osób niepełnosprawnych)”.
Jednocześnie zwrócił się z prośbą do prezydenta, o „rozważenie kwestii, budzących wątpliwość ZMP”, które nie zostały uwzględnione przy pracach Sejmu i Senatu. Wśród takich kwestii wymienił m.in. ograniczenie liczby kadencji wójtów, burmistrzów i prezydentów. Jak zaznaczył, „ograniczenie biernego prawa wyborczego zostaje wprowadzone ustawą zwykłą”. „Co - naszym zdaniem - jest niezgodne z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym” - dodał.
Prosimy Pana Prezydenta o wnikliwe rozpatrzenie tej kwestii przed podjęciem decyzji w sprawie podpisania ustawy
— napisał.
Według ZMP „mimo wprowadzenia wielu poprawek, ustawa nadal zawiera mankamenty”. Jak zauważył Frankiewicz, m.in. wykreślenie zapisu w Kodeksie wyborczym, który mówi o „zapewnieniu obsługi i techniczno-materialnych warunków pracy organów wyborczych jest zadaniem zleconym” spowoduje, że znacznie wzrosną koszty obsługi i zostaną one przerzucone na samorządy.
Złym rozwiązaniem są też przepisy, który regulują skład komisji wyborczych (miejskich, obwodowych) - partie mają zagwarantowaną reprezentację, lokalne komitety obywatelskie nie, nawet jeśli wygrywają wybory samorządowe. Rozwiązanie to jest w istocie sprzeczne z tytułem ustawy, ogranicza bowiem, a nie zwiększa, udział obywateli w życiu publicznym
— zauważył Frankiewicz.
ZMP krytycznie ocenia też „zbędne usztywnienie przepisów dotyczących udziału obywateli w pracach nad budżetami miast na prawach powiatu - w formie tzw. budżetów obywatelskich (partycypacyjnych)” oraz „obniżenie granicy liczby mieszkańców gmin, w których obowiązuje ordynacja większościowa”. Zdaniem ZMP, to doprowadzi do „upartyjnienia lokalnego życia publicznego w miastach średnich”.
Poseł PiS Łukasz Schreiber, który uczestniczył w pracach komisji nad nowelizacją Kodeksu wyborczego powiedział, że zna argumenty ZMP, bo przedstawiciele Związku byli podczas prac komisji, a ich przewodniczący zabierał wielokrotnie głos.
W niektórych sprawach się zgodziliśmy z ich postulatami, ale w niektórych nie
— zaznaczył poseł.
Szanujemy zdanie ZMP, jednak nie zgadzamy się. To jest po prostu inny sposób myślenia i widzenia tego, jak powinien funkcjonować samorząd
— ocenił Schreiber.
Podkreślił też, że „jeżeli chodzi o dwukadencyjność, było to w programie wyborczym PiS, więc trudno mieć pretensje, że realizujemy coś, co obiecaliśmy”.
Mam nadzieję, że prezydent Andrzej Duda podpisze te ustawy; prezydent pewne rzeczy podnosił publicznie i my uwzględniliśmy jego uwagi w toku prac legislacyjnych, także byłbym pewnie nieco zaskoczony, gdyby ich nie podpisał
— podkreślił Schreiber.
Uchwalona przez parlament nowelizacja zmienia zapisy czterech ustaw: Kodeksu wyborczego oraz ustaw o samorządzie gminnym, powiatowym, wojewódzkim i o ustroju miasta stołecznego Warszawy.
Nowela wprowadza dwukadencyjność wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, która ma być liczona od wyborów samorządowych w 2018 roku. W noweli zapisano, że przepis ten „nie dotyczy wybrania na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy”.
Kadencja rad gmin i powiatów oraz sejmików wojewódzkich wynosić będzie pięć lat. Jednomandatowe okręgi wyborcze (JOW-y) będą obowiązywać tylko w gminach do 20 tys. mieszkańców. Do tej pory ordynacja większościowa dotyczyła wszystkich gmin z wyjątkiem miast na prawach powiatu.
Kadencja obecnej Państwowej Komisji Wyborczej wygaśnie po wyborach parlamentarnych w 2019 r. Zostanie ona obsadzona zgodnie z nowymi przepisami: siedmiu na dziewięciu jej członków ma być powoływanych przez Sejm, a nie - jak do tej pory - delegowanych przez Trybunał Konstytucyjny, Naczelny Sąd Administracyjny i Sąd Najwyższy.
W miastach na prawach powiatu budżet obywatelski będzie obowiązkowy. Wysokość budżetu obywatelskiego będzie wynosić co najmniej 0,5 proc. wydatków gminy będącej miastem na prawach powiatu zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. Sejm zaakceptował też poprawkę Senatu umożliwiającą głosowanie korespondencyjne osobom niepełnosprawnym. Nowela czeka teraz na podpis prezydenta.
mly/PAP
-
Polecamy nowy numer największego konserwatywnego tygodnika opinii w Polsce - „Sieci”, w sprzedaży od 15 stycznia br., także w formie e-wydania na http://www.wsieci.pl/prenumerata.html.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/376687-zwiazek-miast-polskich-apeluje-do-prezydenta-chodzi-o-nowelizacje-prawa-wyborczego
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.