Przemysł stoczniowy jest priorytetowy, odbudowa tego przemysłu stała się nadrzędnym celem naszych działań
— podkreślił w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Minister przypomniał podczas konferencji podsumowującej dwa lata pracy jego resortu, że odbudowie polskiego przemysłu stoczniowego ma pomóc uchwalona jeszcze w ubiegłym roku tzw. ustawa stoczniowa.
Dodał, że zakłada ona m.in. zerową stawkę VAT na produkcję, import i wyposażenie dla statków morskich czy mniejsze obciążenia podatkowe w miejscach, strefach gdzie buduje się stawki.
Będziemy robili ocenę, jak oddziaływuje (ustawa stoczniowa - PAP) na przemysł
— zapowiedział.
Jak mówił, innym równie ważnym dla przemysłu stoczniowego działaniem jest konsolidacja tego przemysłu.
To dzisiaj staje się jedynym racjonalnym rozwiązaniem przede wszystkim w świetle konkurencyjności, jak również odbudowy (…) potencjału w zakresie przemysłu stoczniowego
— dodał.
Gróbarczyk zwrócił uwagę, że produkcja stoczniowa kiedyś sięgała 500 tys. ton stali liczonych w ciężarze statku, a w 2014 r. było to już ledwie 25 tys. ton.
Naszym celem jest powrót do możliwości odbudowy tego przemysłu. Przede wszystkim ma to być budowa statków w sposób rynkowy
— zaznaczył.
Podkreślił, że pierwszym elementem odbudowy przemysłu stoczniowego będzie zlecenie Polskiej Żegludze Bałtyckiej budowy promu dla operatora w stoczni szczecińskiej.
To w stu procentach zlecenie komercyjne, które jest naturalnym kierunkiem, jeśli chodzi o odbudowę przemysłu stoczniowego
— dodał.
Przypomniał, że do tej pory statki były kupowane w obcych stoczniach.
Dzisiaj przekierowujemy ten trend
— dodał.
Jak mówił, rząd stara się, by wszystkie zlecenia, w tym Skarbu Państwa były realizowane przez nasze stocznie.
Podkreślił, że w efekcie nastąpił wzrost „wolumenu zamówień w obszarze stoczniowym, nie tylko państwowym, ale również prywatnym”.
Przypomniał, że w tym celu powstał Morski Fundusz Inwestycyjny, którego wstępne założenia zostały już zaprezentowane, a kształt programu ma być zaprezentowany na koniec roku. Powiedział, że MFI jest skierowany do polskich stoczni i ma pomóc w uzyskiwaniu środków oraz zapewnić ciągłość finansową podczas realizacji inwestycji.
Zapowiedział, że „na przyszły rok przygotowujemy trzy niezwykle ważne programy dla przemysłu stoczniowego”.
To - jak tłumaczył - program unijny tzw. zielona stocznia, czyli program recyklingu statków.
Włączyliśmy polskie stocznie w proces recyklingu. To jest szansa na aktywizowanie przemysłu stoczniowego
— ocenił.
Kolejny program dotyczy nowoczesnych platform offshore.
Już w przyszłym roku przemysł offshore powinien wyjść z kryzysu i wrócić do stałego inwestowania
— mówił minister.
Ostatnim projektem są inteligentne technologie okrętowe.
To projekt przygotowany ze stoczniami w ramach NCBR i odpowiednich środków, na badania, rozwój innowacyjną gospodarkę
— tłumaczył.
Minister podkreślił, że „to wszystko musi być wsparte przez Marynarkę Wojenną, Ministerstwo Obrony Narodowej i proces odbudowy polskiej floty wojennej jest integralną częścią projektu”.
W tym roku zostanie podpisany pierwszy kontrakt na budowę statku, okrętu dla Marynarki Wojennej
— podsumował.
Gróbarczyk wskazał, że rozwój przemysłu stoczniowego ma duże znaczenie dla rynku pracy i dlatego dla resortu ważna jest także edukacja - szkolnictwo morskie i śródlądowe.
Jak mówił, w Polsce są „dwie niezwykle utytułowane i ważne akademie: Akademia Morska w Gdyni i w Szczecinie”.
Są fenomenem na skalę europejską
— podkreślił.
W Europie zniknęło szkolnictwo morskie. Dla nas to ogromne wyzwanie, aby stworzyć platformę - i to jest też cel - międzynarodowego szkolnictwa morskiego nie tylko kształcącego marynarzy w Europie, ale również na całym świecie
— powiedział.
Jak mówił, „jest to też przyczynek do tego, żeby odbudować szkolnictwo średnie”. Pierwszym krokiem uczynionym tym kierunku - jak wskazał - jest odbudowa Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
W przyszłym roku chcemy zorganizować pierwszy nabór
— poinformował.
Czytaj dalej na następnej stronie ==>
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Przemysł stoczniowy jest priorytetowy, odbudowa tego przemysłu stała się nadrzędnym celem naszych działań
— podkreślił w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Minister przypomniał podczas konferencji podsumowującej dwa lata pracy jego resortu, że odbudowie polskiego przemysłu stoczniowego ma pomóc uchwalona jeszcze w ubiegłym roku tzw. ustawa stoczniowa.
Dodał, że zakłada ona m.in. zerową stawkę VAT na produkcję, import i wyposażenie dla statków morskich czy mniejsze obciążenia podatkowe w miejscach, strefach gdzie buduje się stawki.
Będziemy robili ocenę, jak oddziaływuje (ustawa stoczniowa - PAP) na przemysł
— zapowiedział.
Jak mówił, innym równie ważnym dla przemysłu stoczniowego działaniem jest konsolidacja tego przemysłu.
To dzisiaj staje się jedynym racjonalnym rozwiązaniem przede wszystkim w świetle konkurencyjności, jak również odbudowy (…) potencjału w zakresie przemysłu stoczniowego
— dodał.
Gróbarczyk zwrócił uwagę, że produkcja stoczniowa kiedyś sięgała 500 tys. ton stali liczonych w ciężarze statku, a w 2014 r. było to już ledwie 25 tys. ton.
Naszym celem jest powrót do możliwości odbudowy tego przemysłu. Przede wszystkim ma to być budowa statków w sposób rynkowy
— zaznaczył.
Podkreślił, że pierwszym elementem odbudowy przemysłu stoczniowego będzie zlecenie Polskiej Żegludze Bałtyckiej budowy promu dla operatora w stoczni szczecińskiej.
To w stu procentach zlecenie komercyjne, które jest naturalnym kierunkiem, jeśli chodzi o odbudowę przemysłu stoczniowego
— dodał.
Przypomniał, że do tej pory statki były kupowane w obcych stoczniach.
Dzisiaj przekierowujemy ten trend
— dodał.
Jak mówił, rząd stara się, by wszystkie zlecenia, w tym Skarbu Państwa były realizowane przez nasze stocznie.
Podkreślił, że w efekcie nastąpił wzrost „wolumenu zamówień w obszarze stoczniowym, nie tylko państwowym, ale również prywatnym”.
Przypomniał, że w tym celu powstał Morski Fundusz Inwestycyjny, którego wstępne założenia zostały już zaprezentowane, a kształt programu ma być zaprezentowany na koniec roku. Powiedział, że MFI jest skierowany do polskich stoczni i ma pomóc w uzyskiwaniu środków oraz zapewnić ciągłość finansową podczas realizacji inwestycji.
Zapowiedział, że „na przyszły rok przygotowujemy trzy niezwykle ważne programy dla przemysłu stoczniowego”.
To - jak tłumaczył - program unijny tzw. zielona stocznia, czyli program recyklingu statków.
Włączyliśmy polskie stocznie w proces recyklingu. To jest szansa na aktywizowanie przemysłu stoczniowego
— ocenił.
Kolejny program dotyczy nowoczesnych platform offshore.
Już w przyszłym roku przemysł offshore powinien wyjść z kryzysu i wrócić do stałego inwestowania
— mówił minister.
Ostatnim projektem są inteligentne technologie okrętowe.
To projekt przygotowany ze stoczniami w ramach NCBR i odpowiednich środków, na badania, rozwój innowacyjną gospodarkę
— tłumaczył.
Minister podkreślił, że „to wszystko musi być wsparte przez Marynarkę Wojenną, Ministerstwo Obrony Narodowej i proces odbudowy polskiej floty wojennej jest integralną częścią projektu”.
W tym roku zostanie podpisany pierwszy kontrakt na budowę statku, okrętu dla Marynarki Wojennej
— podsumował.
Gróbarczyk wskazał, że rozwój przemysłu stoczniowego ma duże znaczenie dla rynku pracy i dlatego dla resortu ważna jest także edukacja - szkolnictwo morskie i śródlądowe.
Jak mówił, w Polsce są „dwie niezwykle utytułowane i ważne akademie: Akademia Morska w Gdyni i w Szczecinie”.
Są fenomenem na skalę europejską
— podkreślił.
W Europie zniknęło szkolnictwo morskie. Dla nas to ogromne wyzwanie, aby stworzyć platformę - i to jest też cel - międzynarodowego szkolnictwa morskiego nie tylko kształcącego marynarzy w Europie, ale również na całym świecie
— powiedział.
Jak mówił, „jest to też przyczynek do tego, żeby odbudować szkolnictwo średnie”. Pierwszym krokiem uczynionym tym kierunku - jak wskazał - jest odbudowa Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
W przyszłym roku chcemy zorganizować pierwszy nabór
— poinformował.
Czytaj dalej na następnej stronie ==>
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/367148-minister-grobarczyk-podsumowuje-dwa-lata-pracy-przemysl-stoczniowy-jest-naszym-nadrzednym-celem