W historii Polski rzeczy wielkie zaczynały się zawsze od reformy szeroko pojętej edukacji czy nauki - powiedział w piątek podczas inauguracji nowego roku akademickiego na Politechnice Gdańskiej wicepremier, minister nauki Jarosław Gowin.
Minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin przypomniał w czasie inauguracji, że w historii Polski „złożyło się tak, że rzeczy wielkie zaczynały się zawsze od reformy szeroko pojętej edukacji czy nauki”. Jako przykład wymienił m.in. działania, jakie podejmowano po 1918 roku.
To szkoły i uniwersytety, elity akademickie na światowym poziomie, w ogromnej mierze przyłożyły się do rozwoju i sukcesu II Rzeczypospolitej
— mówił Gowin.
Podobny mechanizm miał miejsce po 1989 roku, choć wielu naukowców może mieć „poczucie niedosytu:, że te lata można było wykorzystać lepiej” - dodał.
Teraz stoimy przed wielką cywilizacyjną szansą, jaką jest strategia odpowiedzialnego rozwoju, ale ta szansa może być zrealizowana tylko wtedy, jeżeli impuls do głębokich reform wyjdzie właśnie ze środowiska akademickiego - tak, jak było to w I Rzeczypospolitej i jak było to w II Rzeczypospolitej
— mówił Gowin.
Przypomniał też, że za rok Polacy będą obchodzić rocznicę 100-lecia odzyskania niepodległości.
Ja jestem dumny z tego, że polskie uczelnie, świat polskiej nauki, uczci ten jubileusz w swoim najlepszym stylu - wprowadzając głęboką reformę, która jest wielką szansą nie tylko dla uczelni, nie tylko dla świata nauki, ale jest wielką szansą na cywilizacyjny rozwój Polskie
— powiedział wicepremier.
Chodzi o reformę nauki i szkolnictwa wyższego, przygotowaną przez resort nauki. Projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym Gowin przedstawił we wrześniu w Krakowie. Podczas piątkowej uroczystości w Gdańsku przypomniał, że przygotowanie projektu ustawy poprzedziły „bezprecedensowo szerokie konsultacje ze środowiskiem akademickim”, trwające już 600 dni, w których wzięło udział 7000 naukowców, studentów i kadry administracyjnej uczelni.
Nawet Komisja Europejska wskazuje na ten nasz wspólny dialog jako wzór do naśladowania dla wszystkich krajów Unii Europejskiej przy wszelkiego typu systemowych zmianach
— podkreślił.
Dziękując środowisku akademickiemu za wkład w wypracowanie projektu wicepremier zaznaczył, że ustawa da uczelniom większą autonomię.
Na poziomie ustawy i rozporządzenia rozstrzygnięte będą tylko pewne kierunkowe zasady. Zdecydowanie szerszy niż obecnie zakres spraw regulowany zatem będzie na poziomie wewnętrznym uczelni, przede wszystkim - statutu
— przypominał Gowin.
Obecnie działalność uczelni regulują cztery różne ustawy. Teraz „będzie jedna ustawa, w sumie o połowę mniejsza niż cztery obecne. Dziś jest 80 rozporządzeń, a będzie ich co najmniej dwukrotnie mniej, a nawet chciałbym żeby było ich trzykrotnie mniej” - mówił.
Wicepremier podkreślił, że projekt da dużo większą władzę rektorowi, który ma odpowiadać za politykę finansową, wskazywać osoby na kluczowe stanowiska i przygotowywać projekt statutu czy strategii uczelni.
Na czele uczelni musi stać prawdziwy przywódca
— mówił minister.
Dalszy ciąg na następnej stronie
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
W historii Polski rzeczy wielkie zaczynały się zawsze od reformy szeroko pojętej edukacji czy nauki - powiedział w piątek podczas inauguracji nowego roku akademickiego na Politechnice Gdańskiej wicepremier, minister nauki Jarosław Gowin.
Minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin przypomniał w czasie inauguracji, że w historii Polski „złożyło się tak, że rzeczy wielkie zaczynały się zawsze od reformy szeroko pojętej edukacji czy nauki”. Jako przykład wymienił m.in. działania, jakie podejmowano po 1918 roku.
To szkoły i uniwersytety, elity akademickie na światowym poziomie, w ogromnej mierze przyłożyły się do rozwoju i sukcesu II Rzeczypospolitej
— mówił Gowin.
Podobny mechanizm miał miejsce po 1989 roku, choć wielu naukowców może mieć „poczucie niedosytu:, że te lata można było wykorzystać lepiej” - dodał.
Teraz stoimy przed wielką cywilizacyjną szansą, jaką jest strategia odpowiedzialnego rozwoju, ale ta szansa może być zrealizowana tylko wtedy, jeżeli impuls do głębokich reform wyjdzie właśnie ze środowiska akademickiego - tak, jak było to w I Rzeczypospolitej i jak było to w II Rzeczypospolitej
— mówił Gowin.
Przypomniał też, że za rok Polacy będą obchodzić rocznicę 100-lecia odzyskania niepodległości.
Ja jestem dumny z tego, że polskie uczelnie, świat polskiej nauki, uczci ten jubileusz w swoim najlepszym stylu - wprowadzając głęboką reformę, która jest wielką szansą nie tylko dla uczelni, nie tylko dla świata nauki, ale jest wielką szansą na cywilizacyjny rozwój Polskie
— powiedział wicepremier.
Chodzi o reformę nauki i szkolnictwa wyższego, przygotowaną przez resort nauki. Projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym Gowin przedstawił we wrześniu w Krakowie. Podczas piątkowej uroczystości w Gdańsku przypomniał, że przygotowanie projektu ustawy poprzedziły „bezprecedensowo szerokie konsultacje ze środowiskiem akademickim”, trwające już 600 dni, w których wzięło udział 7000 naukowców, studentów i kadry administracyjnej uczelni.
Nawet Komisja Europejska wskazuje na ten nasz wspólny dialog jako wzór do naśladowania dla wszystkich krajów Unii Europejskiej przy wszelkiego typu systemowych zmianach
— podkreślił.
Dziękując środowisku akademickiemu za wkład w wypracowanie projektu wicepremier zaznaczył, że ustawa da uczelniom większą autonomię.
Na poziomie ustawy i rozporządzenia rozstrzygnięte będą tylko pewne kierunkowe zasady. Zdecydowanie szerszy niż obecnie zakres spraw regulowany zatem będzie na poziomie wewnętrznym uczelni, przede wszystkim - statutu
— przypominał Gowin.
Obecnie działalność uczelni regulują cztery różne ustawy. Teraz „będzie jedna ustawa, w sumie o połowę mniejsza niż cztery obecne. Dziś jest 80 rozporządzeń, a będzie ich co najmniej dwukrotnie mniej, a nawet chciałbym żeby było ich trzykrotnie mniej” - mówił.
Wicepremier podkreślił, że projekt da dużo większą władzę rektorowi, który ma odpowiadać za politykę finansową, wskazywać osoby na kluczowe stanowiska i przygotowywać projekt statutu czy strategii uczelni.
Na czele uczelni musi stać prawdziwy przywódca
— mówił minister.
Dalszy ciąg na następnej stronie
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/361166-gowin-podczas-inauguracji-roku-akademickiego-na-pg-rzeczy-wielkie-zaczynaly-sie-zawsze-od-reformy-szeroko-pojetej-edukacji-czy-nauki