Zachęcam do lektury do raportów Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, bo bywają tam wiadomości ciekawe.
Ot na przykład takie “Sprawozdanie specjalne nr 10/2016: Aby skutecznie wdrożyć procedurę nadmiernego deficytu, konieczne są dalsze usprawnienia” a w nim interesująca opowieść o nadmiernym zadłużeniu Francji, Włoch i Niemiec oraz o równie nadmiernej pobłażliwości Komisji Europejskiej dla tego zadłużenia. W tle unijne zasady, że deficyt budżetowy państwa UE nie może przekroczyć 3 procent, a dług publiczny - 60 procent PKB, a zasady jak wiadomo święta rzecz.
Zmagania Komisji Europejskiej o te zasady najlepiej ilustruje przykład postępowania wobec Francji - cytuję fragmenty sprawozdania 10/2016:
…Relacja długu do PKB we Francji w 2008 r. wynosiła 68,1 %. W latach 2009–2015 Francja doświadczyła mniej poważnego spowolnienia gospodarczego niż Włochy, przy rocznej stopie wzrostu nominalnego wynoszącej +1,3 % i średniej luce produktowej na poziomie -1,6 %. Pomimo niższego początkowego poziomu zadłużenia i lepszych warunków koniunkturalnych we Francji wystąpił podobny wzrost relacji długu do PKB (28,3 punktu procentowego) w tym okresie. Był on spowodowany przede wszystkim (w ok. 2/3) brakiem dyscypliny budżetowej: roczny deficyt pierwotny Francji w tym okresie wynosił 2,7 %. Pozostałą 1/3 wzrostu można wytłumaczyć efektem kuli śnieżnej…
…Trybunał uznał, że analiza uzasadniająca przedłużenie PND dla Francji w marcu 2015 r., opierająca się na prognozie z zimy 2015 r., nie była w pełni przejrzysta. W szczególności zmienione zalecenie było oparte na ocenie oddolnej, która głosiła, że „w ujęciu ogólnym na podstawie dostępnych dowodów nie można stwierdzić, iż zalecany wysiłek nie został osiągnięty w latach 2013–2014”. Stwierdzono tak, mimo iż w wyliczeniach wysiłku strukturalnego uwzględniono skutki działania dyskrecjonalnego po stronie dochodów, które, jako działanie tymczasowe nie powinno być brane pod uwagę…
…ocena odgórna przeprowadzona przez Komisję wykazała, że we Francji (przedłużony termin PND ustalony na koniec 2015 r.) wysiłek strukturalny w latach 2013 i 2014 był niewystarczający, ale skorygowany wysiłek strukturalny został osiągnięty. Zgodnie z zasadami przeprowadzono również analizę oddolną w celu potwierdzenia, czy państwo członkowskie podjęło skuteczne działania. Ta druga analiza wykazała jednak, że w obydwu latach wysiłek strukturalny nie spełniał wymogów określonych w zaleceniach Rady (tj. wpływ na budżet nowych działań dyskrecjonalnych był niewystarczający). W odniesieniu do 2015 r., tj. ostatniego roku obowiązywania PND, Komisja ostrzegła, że „wymagane będą liczne działania oprócz tych już określonych, tak aby zapewnić osiągnięcie celu na 2015 r.”. W istocie Francja nie osiągnęła tego celu…
Mimo, że dług Francji wynosił już 96 procent PKB, Komisja Europejska zachowywała wyrozumiałość. Trybunał rekomendował, że Komisja powinna w takich wypadkach inicjować sankcje. Komisja odpowiedziała, że nie przyjmuje tego zalecenia. Prawda, że warto czytać raporty Trybunału?
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/354898-jak-francja-zmagala-sie-z-nadmiernym-dlugiem-a-komisja-europejska-z-francja