Prezes PiS Jarosław Kaczyński komentuje najważniejsze wydarzenia polityczne ostatnich dni w „Rozmowach niedokończonych”, programie emitowanym na antenie Radia Maryja i Telewizji Trwam, mediów kierowanych przez o. Tadeusza Rydzyka.
23:35. Wywiad zakończył Jarosław Kaczyński, dziękując Radiu Maryja za spokojną i merytoryczną rozmowę i podkreślił najważniejsze wątki polityczne:
Ta władza jest pierwszą stabilną władzą próbującą przebudować Rzeczypospolitą. Ci, którzy się temu przeciwstawiają, wpisują się w bardzo niedobrą listę. Nie wpisujcie się na tę listę tych, których przyszłe pokolenia będą wspominały jako tych, którzy sprzeniewierzyli się własnej przynależności narodowej, polskości, czemuś, co nadaje sens życiu normalnego uczciwego Polaka, Europejczyka, człowieka
— mówił.
23:30. Podsumowanie prezesa PiS:
Polska musi się zmienić: by była sprawiedliwa, by mogła się szybko i sprawiedliwie rozwijać, by była państwem uznanym trwale za podmiotowe, samodzielne w UE i świecie. Musi się zmienić, by jej obywatele mogli czuć się we własnym kraju dobrze, by mogli czuć się dobrze także w innych krajach. Chodzi mi nie tylko o sytuację materialną, ale i o godność. Musimy być w stanie przeciwstawić się kampanii przeciw Polsce: i w wymiarze historycznym, i obecnym.
Nie możemy zejść z tej drogi. Nie możemy przykrych, niespodziewanych, zaskakujących incydentów traktować jako przeszkody. Musimy dążyć do jedności, ale nie może to oznaczać, że nie mówimy sobie prawdy; bo to do niczego nie prowadzi. Działanie musi być spójne. (…) Sądy są ostatnią barykadą pańśtwa - instytucją, która rozstrzyga w wypadku sporu, decyduje w całym życiu społecznym. Chore sądy to chore życie społeczne. W Polsce sądy są chore i żadne leczenie objawowe nie pomoże. Trzeba głębokiej ingerencji chirurgicznej. Żadne wpływy środowiskowe, zwłaszcza prawnicze, nie mogą się temu przeciwstawić. Ale takie próby miały miejsce, mają i będą mieć. Musimy nastawić się, że musimy nad tym przejść do porządku dziennego. My tym środowiskom nie chcemy uczynić krzywdy, ale zlikwidować patologie
— powiedział szef PiS.
Ten system (w sądownictwie - dop. wP) ma się zawalić, bo to leży w interesie ogromnej większości Polaków, ale i uczciwych prawników, sędziów adwokatów. (…) Zwracam się do prawników właśnie: pełnicie pewną misję. To zawód zaufania społecznego. Pamiętajcie o tym: nie interes korporacji, środowiska, grupy towarzyskiej, ale całego narodu jest tym, do czego powinniście się odnosić. Czymś, co w ostatecznym rozrachunku powinno decydować o Waszych decyzjach. Może gdybyście się zastanowili, to poddacie weryfikacji to, co czynicie. Nie wszyscy, ale wielu spośród Was
— dodawał.
23:25. Pytanie o relacje Polski z Ukrainą, a także wydarzenia na Majdanie.
Jarosław Kaczyński odpowiada:
Było to zjawisko mające wiele źródeł. Przypomnę, że prezydent Janukowycz był człowiekiem, który uczestniczył w dużym rabunku Ukrainy. Żadnych analogii z tym, co dzieje się dziś w Polsce - nie ma. Majdan był wspierany na różne sposoby, ale był też autentyczny - kiedy byłem tam na ogromnym wiecu, największym, jaki widziałem w życiu, to nie miałem najmniejszych wątpliwości, że są to zwykli Ukraińcy. Kiedy szedłem między nimi, to witali nas niezmiernie serdecznie. To są przede wszystkim zwykli ludzie - to oni się zbuntowali. Stworzono im nadzieję, nie do końca realistyczną, ale ważną - na wejście do UE, poprawę ciężkiego losu. I tę nadzieję odebrano. (…) W Polsce mamy też ingerencję zewnętrzną, operacja, jaką prowadzono ostatnio ws. reformy sądów była w jakiejś mierze międzynarodowa. Nie jestem w stanie powiedzieć, kto ją organizował, ale nie można tu wykluczyć niczego
— powiedział prezes PiS.
23:05. Jeden ze słuchaczy nazywa weta prezydenta mianem „przykrego działania”, ale namawia gości w studiu, by prawica nie dała się podzielić. Jest też apel o to, by wzmocnić prawnie ochronę życia nienarodzonych.
W odpowiedzi mówi Joachim Brudziński:
Ma Pan rację - nasza konkurencja tylko czyha na to, by wykorzystać każdą naszą słabość, by odsunąć nas od władzy. A cała ta walka idzie o to, by tak naprawdę po raz pierwszy - nie licząc krótkiego okresu premiera Olszewskiego o lat 2005-07 - polski rząd nie kłania się możnym tego świata
— mówi wicemarszałek Sejmu, wskazując również na duże osiągnięcia w polityce energetycznej.
Joachim Brudziński mówi też:
Jesteśmy politykami i musimy brać odpowiedzialność. To nie ma nic wspólnego ze strachem czy obawą. To mądrość etapu. Nikt bardziej nie zaszkodził ochronie życia od ludzi z Ordo Iuris, którzy przygotowali ten projekt. (…) Dało to argumenty tym „czarnym paniom”, które wyległy na ulice. Nie było dobrego wyjścia w rozumieniu politycznym. Musimy brać na swoje ramiona odpowiedzialność za skutki polityczne. Można przeprowadzić szarżę, ale możemy zakończyć to piękną katastrofą… Proszę nam zaufać. Sprawa - szczególnie jeśli chodzi o eugenikę - jest do załatwienia, ale trzeba to zrobić mądrze
— powiedział polityk PiS.
23:00. Mianem „bzdurnego” Jarosław Kaczyński określił hasło „Precz z Kaczorem dyktatorem”.
Ten dyktator jest tak łagodny, że można mu oblegać dom i nie dać spokojnie żyć w mieszkaniu w skromnym skądinąd domu. (…) Atak odparł mój kot
— żartował prezes PiS.
22:55. Jarosław Kaczyński podkreśla, że premier Beacie Szydło i wszystkim ministrom należą się słowa podziękowania i wdzięczności.
Jeśli chodzi o kwestie informacyjne, to jest lepiej niż było, choć zdarzały się błędy. Wydawało się, że sprawy tego typu [sądownictwo - dop. wP] nie są tak atrakcyjne dla społeczeństwa jak społeczne i stąd operacja medialna była zbyt słaba. Nadrobimy to
— powiedział prezes PiS na uwagę słuchaczki, że obóz rządowy zbyt słabo wyjaśnia obywatelom istoty zmian przeprowadzanych w naszym kraju,
22:48. Pytanie o to, czy Polska wróci w relacjach z Niemcami do sprawy rekompensaty za zniszczenia wojenne. W odpowiedzi Mariusz Błaszczak ocenił, że to kwestia, która „jest w zanadrzu”.
Szef PiS z kolei powiedział:
By przeprowadzić tak szeroką akcję, trzeba mieć sprawną i lojalną wobec państwa dyplomację. To długa droga. (…) Wiele trzeba zmienić. Jest gotowa ustawa, która ma doprowadzić do tych zmian; miejmy nadzieję, że na jesieni będzie uchwalona. Póki mamy aparat szczególnego rodzaju jak w tej chwili, to będzie to trudne. To wielkie przedsięwzięcie obarczone pewnością ogromnego przeciwdziałania
— stwierdził Kaczyński.
Mianem „daru Donalda Tuska dla Angeli Merkel” prezes PiS określił Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
22:45. Jarosław Kaczyński odnosi się do sytuacji w polskim szkolnictwie:
Nie używam słowa „układ”, bo jest często atakowane, ale to układy hamują rozwój i tworzą negatywne mechanizmy selekcyjne. Ludzi ambitnych, kwestionujących autorytety, którzy są w stanie myśleć samodzielnie, spycha się na margines. Wiele przed nami, ale droga zmian Rzeczypospolitej została rozpoczęta. Mam nadzieję, że to, co się stało ostatnio to drobny incydent i pójdziemy drogą aż do ostatecznego przeprowadzenia tego wielkiego projektu
— ubolewa prezes PiS.
22:30. Słuchacz z Kanady zwraca uwagę na problem lustracji w środowisku sędziowskim, a także kar dla parlamentarzystów opozycji za chuligańskie - w jego ocenie - zachowania w Sejmie.
Odpowiada Mariusz Błaszczak, nawiązując do ustaw zmieniających sądownictwo:
Czekamy na inicjatywę prezydenta Dudy, która będzie odpowiadać jego obietnicom z kampanii i będzie głęboko reformować wymiar sprawiedliwości
— mówi szef MSWiA.
22:20. Pytania od słuchacza z Niemiec: o zadłużenie Polski wobec zagranicznych krajów oraz o szanse na to, czy możemy starać się o broń atomową.
Odpowiada prezes PiS:
Jeżeli chodzi o długi, to mamy zadłużenie na średnim, niżej niż średnim poziomie i nie jest to duże zagrożenie dla gospodarki, ale gorzej jest ze strukturą długu. Są kraje dużo bardziej zadłużone niż Polska, ale z inną strukturą. Na pewno nie jest tak, że zadłużenie jest przeszkodą do realizacji naszych planów. Nie stwarza to przesłanek, by Polskę „terroryzować”. (…) Polska na tle innych krajów europejskich jest stosunkowo mało zadłużona
— ocenia Kaczyński.
Były premier odniósł się też do pytania o broń atomową:
Starać się możemy, ale czy uzyskalibyśmy odpowiedź pozytywną? Nie ryzykowałbym tutaj odpowiedzi w tym momencie. Jest też pytanie, czy to podwyższyłoby poziom naszego bezpieczeństwa. (…) Nie ma w tej chwili starań o ten program ani zamysłów do budowy broni atomowej w Polsce
— stwierdził.
22:18. Jarosław Kaczyński zapewnia, że rząd robi wiele, by w kwestii polityki historycznej Polska przeszła do kontrofensywy.
22:15. Pytania i komentarze od słuchaczy. Jak mówi Kaczyński, dziękując za głos wsparcia od jednego z nich:
Gigantyczna demoralizacja elit to jest coś, czego się łatwo nie przemieni. Możemy to tylko zrobić wtedy, duża część narodu będzie nas wspierała. (…) Wczoraj byłem na spotkaniu z Bohdanem Urbankowskim - było też coś w rodzaju audycji, w której recytowano jego wiersze o obozach koncentracyjnych. Mam swoje lata, nie tak długo 70-tka, a nigdy niczego równie wstrząsającego nie słyszałem. Trzeba coś zrobić, by usłyszano to w Europie, by zrozumiano, co się działo w Polsce
— powiedział szef PiS.
22:04. Minister Mariusz Błaszczak ocenia, że część polityków opozycji swoją postawą chce odebrać innym prawo do manifestacji.
To bojówka totalnej opozycji, która chce atakować rząd przez ulicę i zagranicę. (…) Mieliśmy ostatnio święto policji - dziękowałem funkcjonariuszom za przestrzeganie prawa i za to, że każdy może dziś w Polsce gromadzić się i protestować. Za to, że nie ma prowokacji
— mówi szef MSWiA, nawiązując do nagranej rozmowy Pawła Wojtunika z Elżbietą Bieńkowską i sprawie „spalonej budki” podczas Marszu Niepodległości.
22:00. Joachim Brudziński wskazuje na wysoki poziom chamstwa i grubiaństwa polityków opozycji w Sejmie wobec Jarosława Kaczyńskiego.
Jestem spokojny, że damy radę. Dawaliśmy radę w trudnych czasach opozycji. Proszę zwrócić uwagę, że nawet przez myśl nam nie przeszło, by zachowywać się jak opozycja dziś
— tłumaczy wicemarszałek Sejmu.
21:55. Jarosław Kaczyński po raz kolejny pytany o to, co dalej z reformą wymiaru sprawiedliwości po podwójnym wecie prezydenta Andrzeja Dudy.
To kryzys, który może mieć daleko idące konsekwencje. Ale uczynimy wszystko i jestem przekonany, że uczyni to też pan prezydent, by nie pogłębiać kryzysu i cofnąć jego skutki
— mówi szef PiS, podkreślając, że politycy opozycji mają dziś „wymarzoną sytuację”.
Musimy być razem, zapomnieć o przeszłości. Błąd to nie wina. Musimy przejść do nowego etapu i współpracy, której efektem będzie radykalna, rzeczywista wymiaru sprawiedliwości
— dodaje.
21:50. Fragment rozmowy poświęcony ogólnym refleksjom na temat kondycji duchowej Europy.
21:45. Prezes Prawa i Sprawiedliwości mówi o tym, że rządy w Polsce traktuje jako misję.
Jeżeli spojrzeć na dzisiejszą Europę, (…) to jest to obraz upadku cywilizacji. Można to cofnąć. Polska może i musi odegrać zupełnie niezwykłą rolę, o której kiedyś mówili poeci, a która wydawała się nierealna. Ona dziś staje na naszych oczach. Polska wchodzi w rolę, o której pisali Mickiewicz, Słowacki…
21:40. Jak mówi Kaczyński, odnosząc się do wcześniejszych słów o. Tadeusza Rydzyka:
Jeśli chodzi o te wszystkie ataki, to, ojcze dyrektorze, nie jest to właściwa postawa, ale jeżeli to się powtarza i jest nasilone, to jest pewien dystans. Dystans, który pozwala na przechodzenie nad tym do porządku dziennego i nietraktowanie tych, którzy atakują jako partnerów. My zawsze uważaliśmy, że każdy obywatel jest partnerem i trzeba rozmawiać, ale jeśli ktoś tak często łamie reguły kultury i cywilizacji, to przynajmniej ja nie traktuję tego poważnie. Na pewno wytrzymam
— powiedział szef PiS.
21:35. Rozpoczęła się druga część audycji - na antenie Radia Maryja. Jarosławowi Kaczyńskiemu towarzyszą Joachim Brudziński i Mariusz Błaszczak. W studiu jest również o. Tadeusz Rydzyk.
Dyrektor Radia Maryja:
Życzymy Panu, by Pan wytrzymał. To, co z Panem robią jest niegodne człowieka. To jest, myślę, że w narodach o opóźnionej cywilizacji, tego nie robią. To mi przypomina rzeczy tylko z książek - o komunizmie, rewolucji paździenirkowej, tę pogardę i poniżanie człowieka. Modlimy się, by Pan wytrzymał. Za innych modlimy się: opamiętajcie się. Jesteśmy wszyscy Polakami
— powiedział o. Rydzyk.
19:25. „Znałem Lecha Wałęsę i wiedziałem, z kim mam do czynienia, ale twierdzenia, że doprowadziłem do śmierci mojego brata (…) to rzeczy zupełnie niedopuszczalne. Gdybym wiedział, że jest niebezpieczeństwo, to bym błagał brata, robił wszystko, żeby nie doszło do tragedii. (…) Rozmawiałem z bratem przez telefon satelitarny o stanie zdrowia mojej mamy. (…) Postanowiłem zareagować. (…) Z przykrością, bo nie zależy mi na takim procesie, ale musiałem ten proces wytoczyć” - powiedział prezes Prawa i Sprawiedliwości.
19:22. „Kiedy mówię o błędzie, to nie mówię o winie. To dwa inne pojęcia. Chcielibyśmy przejść nad tym do porządku dziennego. Teraz przyszłość” - wyjaśnił Jarosław Kaczyński odnosząc się do swoich wcześniejszych słów o reformie sądownictwa.
19:20. „Nam nie zależy na zaostrzaniu sporów w Polsce, nam zależy, żeby te spory były ograniczane” - podkreślił prezes PiS. „Od 2005 roku PO odrzuciła wszelkie reguły i ten spór się zaostrza. (…) To najazd barbarzyńców na polskie życie publiczne, musimy go odeprzeć i sprawić, by polskie życie publiczne wróciło do normy” - zaznaczył lider PiS.
19:17. „Trzeba odróżnić kibiców lubiących piłkę nożną czy inne dyscypliny sportu, przeżywają to. (…) Mam do tego ruchu jak najbardziej pozytywny stosunek, miewa on jednak również inną twarz, a my jesteśmy za przestrzeganiem prawa” - powiedział Jarosław Kaczyński zapytany o stosunek PiS do kibiców.
19:16. „Nie zauważyłem, żeby Ruch Narodowy miał tendencje do porozumiewania się z nami, raczej padały słowa krytyki” - stwierdził Jarosław Kaczyński odpowiadając na pytanie dotyczących relacji z narodowcami.
19:14. „Jeśli chodzi o Kresowian, to oczywiście popieramy (…), podjęliśmy odpowiednie uchwały ws. zbrodni dokonanych na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej, zbrodni popełnianych przez Ukraińców. (…) Mam nadzieję, że uda się poczynić pierwsze kroki, by stworzyć Muzeum Ziem Wschodnich” - powiedział prezes PiS.
19:13. „Nam zależy na dogłębnej zmianie. Do mojego biura również docierają listy ludzi skarżących się na to, że wymiar sprawiedliwości działa źle. (…) Konieczność zmiany wymiaru sprawiedliwości jest niepodważalna” - zaznaczył minister Mariusz Błaszczak.
19:12. „Jest dobrze” - tak działanie rządu ocenił był premier.
19:11. „Rekonstrukcja? To pytanie do pani premier. To ona zdecyduje, czy ona będzie, czy też nie. Wielka prośba do o. dyrektora i tych, którzy nas oglądają, proszę nie wierzyć w różnego rodzaju wieści prasowe, to często fake newsy, a często jest tak, że jakaś tam prawda jest, ale to kwestia dywagacji, a nie jakichś wydarzeń” - powiedział prezes PiS.
19:08. Lider partii rządzącej podkreślił, że istotne dla gospodarki jest nastawienie protechnologiczne i otwarcie się na innowacje.
19:05. Prezes PiS zwrócił uwagę na znaczenie praw pracowników, by „podnosiła się również jakość klasy właścicielskiej, bo jej historia nie jest najlepsza”.”Wielu pracodawców traktuje swoje firmy jak folwark pańszczyźniany. To szkodliwe dla gospodarki, pracowników i ogranicza nasze możliwości rozwojowe” - zaznaczył.
19:03. „Sytuacja była skandaliczna, co nie oznacza, że wszyscy sędziowie tacy byli. (…) Ktoś, kto chce zatrzymać reformy, źle czyni i uderza w elementarne interesy Polaków”- zaznaczył Jarosław Kaczyński.
19:02. Telefon od słuchaczki. „Dziękuję za reformę sądownictwa, bo to, co się działo, było nie do wytrzymania. To było półpaństwo!” - mówi wzruszona kobieta. „To dla nas ważne wsparcie, bo występujemy w interesie ogromnej części społeczeństwa, a wmawia się, że występujemy przeciwko społeczeństwu” - odpowiedział prezes PiS.
19:01. „Nie ma pisowskich sędziów, my szukamy sędziów uczciwych” - podkreślił Jarosław Kaczyński. „Takich sędziów poszukujemy, a wmawia się ludziom, że sfałszujemy wybory. Są ludzie, którzy wierzą w to, co usłyszą w telewizji” - dodał.
19:00. Nie możemy się zgodzić na to, że wobec Polski można wszystko - zaznaczył lider PiS.
18:58. „W polityce zagranicznej są też wydarzenia mające charakter zabawny. (…) Jak wiadomo, w Rosji demokracja i praworządność „kwitną”. Musimy mówić naszym partnerom, jak jest naprawdę i wykazywać hipokryzję” - tak apel Rosji o sankcje wobec Polski skomentował Jarosław Kaczyński.
18:55. „Ktoś, kto działa w imieniu PiS (…) musi być uczciwy, musi wiedzieć, co wolno, a czego nie wolno” - powiedział lider partii rządzącej.
18:54. „Jest na nas atak furiacki. (…) Ale jest też atak, że jesteśmy jak PO. W tym Kukiz się specjalizuje. To też ochrona starego systemu” - zauważył prezes PiS.
18:53. „Jest jeszcze dużo do zrobienia - od spraw personalnych po sprawy bardzo duże. (…) Nie wszędzie dzieje się dobrze. (…) Potrzebna jest naprawa, tu jest ogromna odpowiedzialność rządu i pani premier. (…) Trzeba bardzo twardo reagować, bo to jest potrzebne ze względu na porządek moralny i żeby społeczeństwo wiedziało, że warto nas poprzeć” - stwierdził prezes PiS.
18:49. „Nie, nie, nie. Nie możemy się na to zgadzać. (…) Nie możemy się bać. ‘Nie lękajcie się’” - trzeba odwołać się do św. Jana Pawła II” - powiedział Jarosław Kaczyński kontynuując wątek nacisków zagranicznych na polskie władze.
18:48. „Półpaństwo było im na rękę. (…) Odbudowujemy Polskę jako państwo podmiotowe” - zaznaczył lider partii rządzącej odnosząc się do polityki państw zachodnich.
18:46. „To próby nacisku psychologicznego. Polska z takim wymiarem sprawiedliwości była Polską eksploatowaną od wewnątrz i od zewnątrz” - powiedział o naciskach ze strony KE na polski rząd prezes PiS.
18:45. „Policja reaguje, kiedy dochodzi do łamania prawa i to nie podoba się wielu przestępcom - drobnym i tym w białych kołnierzykach” - podkreślił Mariusz Błaszczak.
18:43. Szef MSWiA przypomniał o zwijaniu państwa, na przykładzie mniejszych ośrodków, przez koalicję PO-PSL. „PSL działał na szkodę Polski lokalnej” - zaznaczył.
18:42. „Ta reforma ma olbrzymie znaczenie z punktu widzenia moralnego i politycznego. (…) Ona może, ale nie musi doprowadzić od negatywnego przełomu, wręcz przeciwnie - może doprowadzić do pozytywnego przełomu, ale to wymaga aktywności prezydenta” - wyjaśnił Jarosław Kaczyński.
18:41. „Mam nadzieję, że problemu nie będzie, a jeśli chodzi o kontakty, to wszystko jest wolą prezydenta. (…) W tej chwili odpowiada za to prezydent. (…) Sądzę, że ma realne możliwości, bo przygotowanie takiej reformy to duży wysiłek legislacyjny” - zaznaczył prezes PiS.
18:40. „Pan prezydent powiedział, że chciałby przejąć inicjatywę, więc nie będziemy mu w tym przeszkadzać” - powiedział Jarosław Kaczyński odnosząc się ponownie do reformy sądownictwa.
18:39. „Ewa Kopacz złamała solidarność państw V4 narażając Polskę na niebezpieczeństwo” - przypomniał szef MSWiA.
18:36. „Jest próba podzielenia się problemem z innymi państwami” - tak o relokacji uchodźców mówił minister Mariusz Błaszczak.
18:35. „Można powiedzieć, że mamy pośmiertny triumf Goebbelsa” - zauważył gość „Rozmów niedokończonych” odnosząc się do krytyki ze strony przeciwników rządu.
18:34. „Kto tego broni, broni wielkiego zła” - powiedział o sytuacji wymiaru sprawiedliwości lider partii rządzącej.
18:32. „U nas nie ma czegoś takiego, co poważnie można nazwać wymiarem sprawiedliwości” - podkreślił prezes PiS.
18:31. „Mamy do czynienia ze zjawiskiem, które mamy do czynienia przy okazji protestów przeciwko reformie sądownictwa, (…) poczucia całkowitej bezkarności, być może dlatego, że sądy są jakie są - podzieliły Polaków na tych, którzy mają prawo i tych, którzy prawa nie mają” - zauważył Jarosław Kaczyński.
18:29. „Oni chcą nam zabrać prawo, byśmy mogli zorganizować własne zgromadzenia, oni mówią wprost, że będą łamać prawo” - tak o działaniach totalnej opozycji powiedział Mariusz Błaszczak.
18:28. Jesteśmy krajem gościnnym i bezpiecznym - podkreślił minister spraw wewnętrznych i administracji.
18:25. Szef MSWiA skomentował wypowiedzi Fransa Timmermansa nt. Polski. Nazwał je skandalicznymi. Mariusz Błaszczak przypomniał, co działo się w Polsce podczas wizyty Donalda Trumpa, a co w Niemczech.
18:24. „Idźmy do przodu, tak by kolejne ważne sprawy były załatwione” - apelował lider partii rządzącej i jako przykład wskazał kwestię dekoncentracji mediów, choć zaznaczył, że działania w tej sprawie mogą się spotkać z wielkim oporem.
18:23. „Nie szukamy winnych, ale błędy trzeba po prostu naprawić” - zaznaczył.
18:22. „Mam obowiązek powiedzieć, że decyzja pana prezydenta to był błąd, poważny błąd, ale idziemy do przodu” - powiedział prezes PiS.
18:16. „Wizyta Donalda Trumpa była wielkim sukcesem. Mieliśmy sytuacje, w której wydawało się, że opozycja poniosła klęskę. (…) Nagle wystąpienie p. prezydenta, w którym zażądał tych 3/5, myśmy się zgodzili sądząc, że to będzie podpisane. Później mieliśmy tę drugą niespodziankę i doszło do poważnego kryzysu dot. faktu fundamentalnego, że niezwykle ważna, dekomunizująca reforma państwa została zatrzymana. Jest też aspekt drugi odnoszący się do sytuacji ogólnej. Opozycja nie była sobie w stanie stworzyć sytuacji będącej zagrożeniem, z punktu widzenia negatywnego, przełomu. Teraz to niebezpieczeństwo powstało” - mówił Jarosław Kaczyński.
18:15. Początek audycji.
fim
-
Ponadczasowy wywiad - rzeka z Jarosławem Kaczyńskim:„Czas na zmiany”. Książka do kupienia „wSklepiku.pl”. Polecamy!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/350799-relacja-jaroslaw-kaczynski-w-rozmowach-niedokonczonych-decyzja-prezydenta-to-powazny-blad-idziemy-do-przodu