Lobbystyczne ugrupowanie Igitim-Is zabiegające o świeckie programy nauczania zgłosiło zastrzeżenia do nowych programów, argumentując, że zmiany zmniejszają znaczenie reform Mustafy Kemala Ataturka, który położył podwaliny nowoczesnej laickiej Turcji.
Według tureckiego ministerstwa edukacji narodowej w bieżącym roku działało 4185 szkół typu „Imam Hatip” z ponad 1,291 mln uczniów. W 2003 roku w 500 takich szkołach uczyło się blisko 85 tys. uczniów.
W Kościele katolickim kwestię ewolucjonizmu podjął w 1950 roku papież Pius XII, ogłaszając encyklikę „Humani Generis” (Rodzaj ludzki), w której odrzucona została teza o ewolucyjnym pochodzeniu ludzkiej duszy. Sama teoria ewolucji według tej encykliki należy do zagadnień, „które, choć należą do zakresu tzw. nauk pozytywnych, jednak mają pewien związek z prawdami wiary”. „Humani Generis” mówi, że „Magisterium Kościoła nie zakazuje, żeby nauka ewolucjonizmu, o ile bada powstanie ciała ludzkiego z jakiejś już istniejącej żywej materii, była dyskutowana według obecnego stanu nauk i świętej teologii przez fachowców z obu stron; co do dusz bowiem, wiara katolicka każe nam przyjąć, że one bezpośrednio stwarzane są przez Boga”.
as/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Lobbystyczne ugrupowanie Igitim-Is zabiegające o świeckie programy nauczania zgłosiło zastrzeżenia do nowych programów, argumentując, że zmiany zmniejszają znaczenie reform Mustafy Kemala Ataturka, który położył podwaliny nowoczesnej laickiej Turcji.
Według tureckiego ministerstwa edukacji narodowej w bieżącym roku działało 4185 szkół typu „Imam Hatip” z ponad 1,291 mln uczniów. W 2003 roku w 500 takich szkołach uczyło się blisko 85 tys. uczniów.
W Kościele katolickim kwestię ewolucjonizmu podjął w 1950 roku papież Pius XII, ogłaszając encyklikę „Humani Generis” (Rodzaj ludzki), w której odrzucona została teza o ewolucyjnym pochodzeniu ludzkiej duszy. Sama teoria ewolucji według tej encykliki należy do zagadnień, „które, choć należą do zakresu tzw. nauk pozytywnych, jednak mają pewien związek z prawdami wiary”. „Humani Generis” mówi, że „Magisterium Kościoła nie zakazuje, żeby nauka ewolucjonizmu, o ile bada powstanie ciała ludzkiego z jakiejś już istniejącej żywej materii, była dyskutowana według obecnego stanu nauk i świętej teologii przez fachowców z obu stron; co do dusz bowiem, wiara katolicka każe nam przyjąć, że one bezpośrednio stwarzane są przez Boga”.
as/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/345728-w-tureckich-szkolach-przestaja-nauczac-teorii-ewolucji-poniewaz-jest-rzekomo-za-trudna-dla-uczniow?strona=2