Komisja śledcza ds. Amber Gold przesłuchuje dziś Tomasza Kloskowskiego, prezesa zarządu Portu Lotniczego w Gdańsku Sp. z o.o. Z poprzednich zenań świadków wynika, że to własnie Kloskowski wporwadził Marcina P. na lotnicze salony. Prezes współpracował też z Michałem Tuskiem, stał też za słynnym ciągnięciem samolotu OLT Express po płycie lotniska w Gdańsku, w którym uczestniczyła wierchuszka pomorskiej PO oraz Lech Wałęsa.
Przewodnicząca komisji Małgorzata Wassermann (PiS) w poniedziałkowej rozmowie z PAP wskazała, że podczas przesłuchania Kloskowskiego komisja będzie poruszała kwestię m.in. nawiązania współpracy pomiędzy OLT a portem w Gdańsku.
Podczas dotychczasowych przesłuchań członkowie komisji wielokrotnie pytali świadków o rolę Kloskowskiego w sprawie OLT Express. W połowie maja b. dyrektor zarządzający OLT Express Jarosław Frankowski mówił przed komisją, że podczas jednego ze spotkań prezes gdańskiego lotniska opowiedział mu o planach rozwoju ówczesnej linii lotniczej OLT Jet Air oraz zaproponował spotkanie z nowym właścicielem tych linii Marcinem P.
14.41 Komisja zakończyła posiedzenie.
14.39 Małgorzata Wasserman informuje, że Sąd Okręgowy w Gdańsku (wydz. cywilny) poprosił o plan śledztwa dla potrzeb rozprawy.
To sąd nie ma tego planu? To kompromitacja. Oczywiście rpzekażemy.
– skomentował poseł Suski.
14.36 Kloskowski nie chciał odpowiedzieć wprost w jakich godzinach pracują jego pracownicy.
14.33 Poseł Krajewski pyta o kulisy zatrudnienia Michała Tuska w porcie lotniczym. Kloskowski odpowiada: To była moja decyzja.
14.30 Poseł Krajewski dopytuje ilu dziennikarzy zatrudnił świadek na lotnisku.Kloskowski odpowiada, że tylko jednego: Michała Tuska.
14.28 Poseł Brejza pyta o osobę mec. Dubienieckiego i powiązane z jego znajomymi formy.
14.27W zeszłym roku Michał Tusk wypowiedział umowę z portem lotniczym, ale jest właścicielem linii autobusowej Bydgoszcz - Gdańsk, która dowozi pasażerów do naszego lotniska.
14.17 Poseł Suski:Dlaczego Michał Tusk przekazywał dane pod zmienionym nazwiskiem? Skoro to było jawne, to dlaczego się ukrywał?
Kloskowski: Proszę o to pytać Michała Tuska.
14.10 Marius Olech zwrócił się do portu lotniczego, by rozwiązać z nami umowę.
14.06 Kloskowski: Na spotkaniach naciskaliśmy na Marcina P., by spłacił zaległości.
Poseł Suski: To chyba nieskutecznie, bo nie spłacił.
14.02 Kloskowski: OLT powstała w zaledwie kilka miesięcy. to duża sztuka tych w spółce, którzy znali się na rynku lotniczym. Nie chodzi mi o Marcina P.
13.55 Kloskowski mówi o aresztowaniu samolotu OLT.
13.52 Z Michałem Tuskiem widziałem się dwa miesiące temu.
13.48 Wassermann pyta czy dumpingowe ceny biletów OLT miały uzasadnienie ekonomiczne.
To normalne, że przewoźnik oferuje tanie błędy, a gdy przejmie kawałek rynku to je podnosi.
– odpowiada Kloskowski.
13.46 Poseł Rzymkowski: Czy Michał Tusk miał wykształcenie ekonomiczne?
Kloskowski: Nie posiadał takiego wykształcenia.
Rzymkowski: Nie matuura, lecz chęc szczera?
13.41 Rzymkowski pyta, czy świadek wiedział, że Michał Tusk posiadał firmę, która podpisała umowę z OLT.
Nie wiedziałem o tym. z OLT.
– przyznaje Kloskowski
13.39 Kloskowski: Pośredniczyłem w tym, że Michał Tusk został zatrudniony w OLT.
13.36 Poseł Rzymkowski przypomina kulisy rozpoczęcia pracy dla OLT. Chodzi o wahania Michała Tusk przed rozpoczęciem pracy dla OLT. Przywołuje zeznania Jarosława Frankowskiego (OLT), w których dyrektor z OLT miał powiedzieć, że Tusk „nie odejdzie z „Gazety Wyborczej”.
13.32 Kloskowski po twardych pytaniach Wassermann: Była możliwość, by Tusk wyniósł chronione dane.
13.30 Wassermann: Oczywiście, że doszło do konfliktu interesów. Pytanie, czy Michał Tusk wynosił dane, czy tez nie.
Nie ma gwarancji.
– odpowiada Kloskowski.
13.29 Kloskowski nareszcie przyznaje, że mogło dojść do konfliktu interesów. Teoretycznie. Chodzzi o Michała Tuska i jego podwójną rolę w porcie lotniczym i OLT.
13.25 Wassermann: Czy Michał Tusk przyszedł do swojego drugiego pracownika i sugerował, by negocjował z lotniskiem zniżki? Czy to zbieżne z interesami lotniska?
Kloskowski: Interesem lotniska jest rozwój linii lotniczych. Każda linia lotnicza wie, że jak przyjdzie do lotniska, to uzyska lepszą lub gorszą ofertę.
Wassermann: A te oferty się negocjuje?
Kloskowski: Tak, wszystko można negocjować.
13.21 Kloskowski wiedział o złej sytuacji LOTu w 2012 roku: „to była powszechna wiedza”
13.18 Michał Tusk miał dostęp do danych, które gdyby ujawnił, to bym go ścigał. To są dane ekonomiczne, wrażliwe.
13.13 Świadek: Nie rozmawialiśmy o zatrudnieniu Michała Tuska. Rozmowa dotyczyła sieci połączeń OLT.
Czy rozmawiał pan z Marcinem P. lub Frankowskim, że pan nie ma pan nic przeciwko, by Michał Tusk pracował dla OLT i portu lotniczego?
– pyta poseł Krajewski.
Wiedziałem, ze Michał Tusk pracuje dla OLT.
– odpowiada Kloskowski.
13.10 Kloskowski zaprzecza, by spotkał się ze Sławomirem Frankowskim, Michałem Tuskiem i Marcinem P. Spotkanie odbyło się w marcu 2012 roku.
To jest nieprawda, takiego spotkania nie było. Doszło do potkania Frankowskiego, Marcina P. , mnie i mojego szefa marketingu. Michał Tusk nie uczestniczył w tym spotkaniu. Fankowski zeznał nieprawdę.
– zeznaje Kloskowski.
Któryś z panów składa fałszywe zeznania.
– dodaje poseł Suski.
13.07 Kloskowski nadal nie zauważa konfliktu interesów w sytuacji, gdy pracownik pracuje dla lotniska i przewoźnika jednocześnie. Posłanka Wassermann przypomina na czym polega tajemnica przedsiębiorstwa, a czym informacje poufne.
13.01 Poseł Krajewski prezentuje Kloskowskiemu umowę o pracę między Donaldem Tuskiem, a portem lotniczym.
Czy ktoś zwolnił Michała Tuska z tajemnicy służbowej?
– pyta Krajewski.
Nie ma takiego dokumentu
– odpowiada Kloskowski.
Poseł Krajewski pyta, czy świadek nie widział potrzeby, by pracownicy byli lojalni wobec lotniska.
12.58Świadek zeznaje, że jego kontakty ze Sławomirem Nowakiem i premierem Donaldem Tuskiem były tyko służbowe.
Ani z Donaldem Tuskiem, ani ze Sławomirem Nowakiem nie rozmawiałem o Amber Gold i zatrudnieniu Michała Tuska w porcie lotniczym
– stwierdził Kloskowski.
12.54 Poseł Krajewski dopytuje, czy Kloskowski nie zauważa konfliktu interesów w sytuacji, w której pracownik pracuje jednocześnie w porcie lotniczym i u przewoźnika.
Zawsze istnieje ryzyko wyniesienia tajnych informacji. Nikt w mojej karierze tego nie zrobił
– odpowiada Kloskowski.
12.53 Kloskowski przyznaje, że nie wie, czym zajmują się jego pracownicy po godzinach pracy i nie wie, czy pracują dla innych pracodawców.
12.49 Kloskowski przyznaje, że port lotniczy organizował imprezy dla OLT
Nie przypomina sobie, by port otrzymał od OLT jakieś wynagrodzenie.
– stwierdza Kloskowski
Ciągnięcie samolotu nie było imprezą OLT. Pożyczyliśmy samolot od OLT.
– dodaje Kloskowski.
12.41 Zembaczyński przypomina zeznania Jarosława Frankowskiego (OLT) o słowach Kloskowskiego o Marcinie P.
Fajny facet, agresywny, zarobił na złocie
– czyta Zembaczyński.
To nie jest mój język. Ja takiego nie używam. Nie mówiłem w ten sposób.
– odpowiada Kloskowski.
12.40 Poseł Zembaczyński wylicza spotkania Kloskowskiego z Marcinem P.
Zembaczyński: Jakie to były relacje?
Kloskowski: Żadne, biznesowe
12.32 Posłanka Możdżanowska przypomina zeznania Marcina P., z których wynika, że Michał Tusk miał dostęp do tajnych dla OLT danych i przekazywał je na zewnątrz.
12.31 Kloskowski wychwala umiejętności Michała Tuska.
12.28 Możdżanowska przypomina zeznania Marcina P., z których wynika, że Kloskowski zatrudnił Michała Tuska i działali oni na szkodę lotniska. Marcin P. miał nie wiedzieć, że Michał Tusk pracuje dla lotniska.
Kloskowski: To kłamstwa
12.27 Kloskowski przypomina, że wygrał sprawę z „Newsweekiem” o ochronę dóbr osobistych.
12.25 Posłanka Możdżanowska: Czy w firmie funkcjonuje kodeks etyki?
Kloskowski: Nie obowiązuje kodeks etyki.
12.24 Kloskowski na pytanie posłanki Możdżanowskiej: Zatrudniamy kogo chcemy.
12.21 Kloskowski: Znam Michała Tuska na zasadzie służbowej. Ja ustalałem pensję.
Posłanka Możdżanowska: Odbył się konkurs?
Kloskowski: Nie organizowaliśmy konkursu, bo chciałem zatrudnić Michała Tuska! Chciałem tę konkretną osobę!
12.20 Co roku składam życzenia LEchowi Wałęsie z okazji urodzin. Byłem na dwóch lub trzech takich imprezach.
12.17 Poseł Pięta pyta o pozyskiwanie pieniędzy Marcina P. na film A. Wajdy o Lechu Wałęsie i o słynny event z przeciąganiem samolotu OLT na płycie lotniska w Gdańsku.
Kloskowski: To nie byli politycy, ale moi właściciele. Premier Szydło i Morawiecki tez otwierają fabryki z racji pełnienia urzedu. To nie była impreza OLT, ale zakończenie ważnych inwestycji.
12.14 Wassermann pyta o przetargi w sprawie działalności gospodarczej na lotnisku.
12.13 Poseł pięta pyta o znajomość świadka z Mariusem Olechem.
Kloskowski: Znam Mariusa Olecha, prowadził działalność gospodarczą na lotnisku.
12.11 Brejza sugeruje, że w prokuraturze Marcin P. miał kłamać, by celowo uwikłać Tuska i świadka.
Kloskowski: Wiele padło kłamstw.
12.09 Suski: Pana pobłażliwość doprowadziła do 4 milionów złotych strat. Pan pomagał oszustowi!.
12.08 Brejza sugeruje, że Michał Tusk miał być rzekomo uwikłany przez kogoś w sprawę OLT, by uderzyć na PO.
Kloskowski W swojej naiwności wyszliśmy na tym, jak Zabłocki na mydle.
12.08 Świadek i poseł Brejza przyznają, że Kloskowski był przesłuchiwany w sprawie umorzonych śledztw w sprawie Michała Tuska.
Kloskowski: To było 3 tygodnie temu.
12.03 Brejza pokazuje prezentacje [przygotowywane przez Tuska dla przewoźników.
12.02 Kloskowski: Dokonałem świetnego wyboru, zatrudniając Tuska. Rozwój lotniska to także jego zasługa. Przekazywanie informacje, dane, Tusk wykonywał swoje obowiązki. Michał Tusk przekazywał informacje wszystkim przewoźnikom.
Suski: Ale to są tajne dane!
11.59 Poseł Brejza zaczyna obronę Michała Tuska. Chce udowodnić, że praca Tuska dla OLT i portu lotniczego nie uderzała w interesy portu lotniczego.
Dlaczego Marcin P. pomawiał Michała Tuska i pana w prokuraturze?
– pyta Brejza.
Tak działają oszuści.
– odpowiada Kloskowski.
11.58Suski: Ile zarabiał Michał Tusk?
Kloskowski: Nie pamiętam.
11.57 Obowiązkiem Tuska było pomaganie wszystkim liniom lotniczym. Nie przekazywał informacji konkurencji.
11.55 Suski: Michał Tusk pracował w dziale analiz, a nie poinformował pana o tym, że MArcin P. jest wielokrotnie skazany?
Kloskowski: Co miałbym wtedy zrobić?
Suski: Pobierać przedpłaty
Kloskowski: Nie płacili za usługi
11.41 Posłanka Wassermann przedstawia Kloskowskiemu faktury i dokumenty, z których wynika, że OLT nie płaciło lotnisku, a port lotniczy nie walczył zbyt twardo o odzyskanie pieniędzy.
Robiliśmy co tylko było można, prosiliśmy. Potem aresztowaliśmy samolot.
11.39 Przewodnicząca Wassermann: Jakie podjął Pan działanie służące ściągnięciu wierzytelności OLT?
Świadek: Do lipca OLT zapłacił 1 mln. zł. Powinien był zapłacić 5 mln. zł.
11.37 Wassermann: Po JET AIR został dług w wysokości 400 tys. złotych?
Kloskowski potwierdza.
11.32 Wassermann dopytuje Kloskowskiego dlaczego nie wprowadził przedpłat dla OLT, by uchronić się od strat.
Przewodnicząca Wassermann: Dlaczego nie chciał Pan, by OLT realizowało przedpłaty w obliczu rosnących długów? Inne porty w taki sposób reagowały wobec OLT Express.
Świadek: Tylko Szczecin tak reagował. Robiliśmy wszystko, by odzyskać pieniądze. Wszyscy mają długi.
Wassermann: Prosze mówić na temat.
11.29 Posłanka Wassermann udowadnia, że gdańskie lotnisko podejrzanie wspierało OLT Express i Regional mimo, że inne lotniska w Polsce nie wchodziły w układy z oszustem Marcinem P. i jego spółkami.
11.23 Wassermann: Z dokumentacji w sposób jasny wynika, że dokumenty księgowe pozostają w sprzeczności do pana zeznań. Faktury nie były płacone od kwietnia 2012. Od kiedy zaczęła się działalność operacyjna OLT? Od kiedy samoloty OLT latały z lotniska w Gdańsku?
Kloskowski: Od kwietnia 2012.
Wassermann: Z maili i zestawień wynika, że zaległe faktury są od kwietnia, czyli od początku działalności lotniczej OLT. Dlaczego pozwalaliście, by ten przewoźnik miał takie zaległości?
Kloskowski kluczy i mówi o sztuczkach nieuczciwego kontrahenta.
Kloskowski: Udało się wyegzekwować milion złotych.
11.20 Wassermann pyta o kontrolę gospodarności w spółce. Wylicza zobowiązania OLT wobec lotniska. To ponad 4 miliony złotych!
11.19 Poseł Suski: Świadek uchyla się od odpowiedzi.
11.16 Poseł Suski udowadnia, że firma OLT Marcina P. była traktowana w sposób szczególny przez Kloskowskiego.
Kloskowski: Rynek lotniczy jest rynkiem przewoźnika. To portom lotniczym zależy na zainteresowaniu linii lotniczych.
11.14 Kloskowski: Pierwsze długi OLT pojawiły się w czerwcu 2012. W końcówce czerwca moja księgowa spotkała się z jednym z dyrektorów OLT, który obiecał spłacić długi. Spłacili milion złotych. Aresztowaliśmy samolot OLT.
11.09 Poseł Suski: Świadek wypowiadał się o OLT, że to była działalność bujania w obłokach. Jednocześnie sponsorował pan tę firmę, a to skończyło się stratą 4,5 mln. złotych .
Kloskowski: Na czym miał polegać ten sponsoring?
Suski: Na tym, że lotnisko nie ściągało należności od OLT. A to spowodowało straty. Marcin P. obiecywał wam złote góry i tylko w oparciu o te obietnice doszło do sponsoringu OLT. Czy w stosunku do innych firm też był pan taki pobłażliwy?
Kloskowski: Nie byłem pobłażliwy.
11.06 Poseł Zembaczyński pyta o sponsoring drużyn sportowych przez lotnisko w Gdańsku. Okazuje się, że port lotniczy przeznacza na sport 1,5 mln.złotych rocznie, przy zysku na poziomie 20 mln. złotych.
11.03 Zembaczyński: Dlaczego zatrudniacie zawodowych piłkarzy?
Kloskowski: Zatrudniamy ludzi o różnych pasjach. W magazynie trzeba mieć krzepę.
11.00 Zembaczyński: A innym liniom lotniczym też tak pan pomagał?
Kloskowski: Nie przypominam sobie.
10.59 Poseł Zembaczyński dopytuje dlaczego Kloskowski szukał pracowników dla OLT.?
Kloskowski: To mój obowiązek! Moje pomaganie polega na tym, że wiedziałem kogo polecić. To nic złego.
10.54 Kloskowski: Marcin P. oszukał nas na 4,5 miliona
10.51 Zembaczyński:Prokuratura umorzyła śledztwo w pana sprawie.
Co pan zrobił, by pieniądze odzyskać od OLT.?
– Zembaczyński.
Wszystkie zarzuty były nieprawdziwe. Udowodniłem, że to bzdura.
– Kloskowski.
Nie jest przestępstwem, że lotnisko wynajmuje halę.
– Kloskowski
10.49 Powiedziałem Frankowskiemu, że muszą zadbać o marketing, a Frankowski stwierdził, że nikogo nie ma. Z trójki dziennikarzy zajmujących się w Gdańsku tą materią, najlepszy jest Michał Tusk.
Kopcińska: Skąd ta troska o formę, w której pracował Frankowski?
Kloskowski: Jeśli pojawia się przewoźnik OLT i obiecuje, że założy bazę w Gdańsku, to to jest wielka szansa dla tego lotniska i trzeba temu przewoźnikowi pomóc.
10.47 Poleciłem Michała Tuska Jarosławowi Frankowskiemu (OLT - red.)
10.45 Michał Tusk został zatrudniony u nas w kwietniu 2012, a znałem go kilka lat wcześniej. Sam go zatrudniłem. Był fachowcem w sprawach transportowych. Ok. roku 2012 Michał Tusk dał sygnał, że jest zainteresowany.
10.44 To ja poleciłem Jarosława Frankowskiego Marcinowi P. Projekt OLT był szansą dla naszego lotniska. Taki mały port regionalny nie miał szans na przewoźnika habowego. Było hasło: wszystkie ręce na pokład. Wyjkonałem telefon do MArcina P. i powiedziałem, że Frankowski hest do zagospodarowania. MArcin P. powiedział, że pan Frankowski może przyjść.
10.42 O przeszłości Marcina P. dowiedziałem się z mediów w czerwcu - lipcu 2012 roku
10.41 Kloskowski na pytania posłanki Kopcińskiej, która pyta dlaczego nie sprawdzał on informacji o Marcinie P. : To jest jak stacja paliw. Podjeżdża kierowca, to się go obsługuje.
10.39Nie sprawdzałem kim jest MArcin P. Nie jest rpzyjęte, że się sprawdza kim jest inwestor.
10.37 Świadek: Marcina P. poznałem w 2011 roku. Marcin P. przedstawił się jako inwestor, który inwestuje w JET AIR. Zaprosił mnie mój kierownik marketingu. Nie wiedziałem kim jest Marcin P. Kierownik marketingu poinformował mnie, ze to biznesmen.
10.36 Świadek zeznaje, że z prezydentem Gdańska Adamowiczem łączy go tylko działalność biznesowa.
10.35 Posłanka Kopcińska pyta kto jest największym udziałowcem lotniska w Gdańsku. Najważniejszym z nich to gmina Gdańsk.
10.34 Kloskowski stwierdza, że całe swoje życie zawodowe związał z lotniskiem w Gdańsku.
10.33 Świadek zrezygnował ze swobodnej wypowiedzi.
10.30 M. Wassermann informuje, że Prokuratura Okręgowa w Warszawie wystąpiła do komisji o przekazanie stenogramu z przesłuchania MArka Belki.
10.28 Komisja śledcza rozpoczęła przesłuchanie Tomasza Kloskowskiego, prezesa zarządu Portu Lotniczego w Gdańsku.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/344960-kloskowski-przed-komisja-amber-gold-michal-tusk-mial-dostep-do-wrazliwych-informacji-ekonomicznych-portu-lotniczego-byla-mozliwosc-by-te-dane-wyniesc