Przyszłości Unii Europejskiej, postawie Polski i relacjom Warszawy z Brukselą poświęcone jest środowe posiedzenie komisji do spraw Unii Europejskiej.
12:30. Krótka dyskusja o sprawach bieżących kończy debatę na sejmowej komisji.
12:20. Konrad Szymański:
Jesteśmy gotowi do obrony własnych interesów, nawet kosztem pewnych napięć, z czym da się żyć
— mówi.
12:15. Marek Jurek apeluje, by zwrócić uwagę na pozbawione podstaw prawnych działania KE wobec Polski.
Zachęcam, by w sprawach jak przyzwolenie pana przewodniczącego Timmermansa na rozwojowe i zakończone wprowadzeniem instytucji cenzorskich we Francji. (…) Polska powinna mówić, że UE jest wspólnotą losu. Gdy mówimy, że UE nie jest wspólnotą wartości, trzeba pokazać, co my uważamy za uniwersalizm, za wartości. To sprawozdanie jest okazją, by podjąć działanie
— mówi były marszałek Sejmu.
12:10. Sejmowa komisja przyjęła do wiadomości informacje Rady Ministrów. Dyskusja o rocznym sprawozdaniu z działalności Komisji Europejskiej. Szymon Szynkowski vel Sęk (PiS) podkreśla, że jest to dowód na dobrą współpracę Warszawy z KE (Polska wspiera - zdaniem polityka PiS - ok. 90% inicjatyw unijnych).
12:00. Piąty punkt posiedzenia komisji - dotyczy obrad Rady Europejskiej (22-23 czerwca). Jedno z zagadnień poruszonych na szczycie będzie dotyczyć polityki migracyjnej.
Głównym punktem dyskusji na temat migracji będzie realizacja uzgodnień z Malty. (…) Dotychczasowe prace nie przyniosły rozwiązań, które można uznać za duży krok w kierunku kompromisu ws. polityki azylowej
— tłumaczy Szymański.
W zakresie bezpieczeństwa Rada odniesie się do kwestii kontroli granic. Celem jest lepsze wyposażenie granic zewn. UE w środki - także prawne - pozwalające na lepszą kontrolę na granicy. To istotny czynnik warunkujący otwartość poszczególnych państw na kontynuację procesu bezwizowego
— dodaje.
11:57. Konrad Szymański mówi o tym, że Rada Europejska powinna odnieść się pozytywnie do wsparcia NATO w walce z tzw. Państwem Islamskim (Daesh).
Polska jest gotowa do przystąpienia do rady ds. stałej współpracy. Decyzja o powołaniu komórki planowania i dowodzenia unijnymi misjami będzie cieszyła się polskim poparciem. Druga sprawa to zewnęrzne efekty zwalczania terroryzmu - jedność i solidarność w walce z terroryzmem będzie potwierdzona w konkluzjach
— przekonuje Szymański.
Trzecia sprawa to współpraca NATO-UE - to kluczowy element. Ta współpraca powinna iść w kierunku zwalczania zagrożeń hybrydowych
— dodaje sekretarz stanu.
Rada Europejska zajmie się też sprawą Iraku i pomocy humanitarnej tam na miejscu.
Politycznie rzecz biorąc UE poprze działania na rzecz integralności Iraku, co jest warunkiem koniecznym do wyeliminowania Daesh ze wszystkich fragmentów terytorium tego kraju
— mówi Szymański.
11:55. Konrad Głębocki (PiS) pyta o to, czy jakieś państwa zgłosiły wolę przejęcia siedziby jednej z agencji, która miała siedzibę w Londynie. Okazuje się, że wszystkie kraje - poza Estonią - wyraziły taką wolę. Decyzja na posiedzeniu Rady.
11:52. Informacja Rady Ministrów o posiedzeniu Rady Europejskiej, które odbędzie się w dniach 22-23 czerwca 2017 r. Konrad Szymański mówi również o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych.
11:50. Szymański ubolewa, że w polskiej debacie unijnej jest wiele uproszczeń, które nie pomagają osiągnąć konsensusu w stanowisku Polski.
11:44. Konrad Szymański odpowiada na pytania i wątpliwości posłów.
Jeżeli chodzi o praktykę, to polskie stanowisko nie ogranicza się tylko do podważenia podstawy prawnej. Jesteśmy jednym z najbardziej aktywnych krajów, jeśli chodzi o propozycje kompromisu i ws. azylu, i klimatu. (…) UE w przeciwieństwie do państw, nie jest wieczna. UE trwa tak długo, jak państwa uznają, że chcą ją podtrzymywać. Dopiero co jeden z krajów odszedł z UE. Jeśli nie chcemy mieć kolejnych takich przypadków, to musimy unikać rozmów tylko o efektywności. Głosowanie większościowe to omijanie interesów państw narodowych: jednego, drugiego, trzeciego. Jeśli chcemy, by UE przetrwała, to musi dawać poczucie bezpieczeństwa państwom członkowskim, poczucie wzmocnienia interesów, a nie ich osłabienia
— przekonuje sekretarz stanu.
Jeśli chodzi o kwestie strefy euro, łatwo powołać kogoś, kto będzie miał wizytówkę „ministra finansów strefy euro”. Tak jak łatwo powołaliśmy ministra spraw zagranicznych UE. Dziś nikt tak go nie nazywa. Istotą jest treść funkcji. Obawiam się, że nie ma tutaj szans, bo oznaczałoby to upływ kompetencji fiskalnych z państw członkowskich - i wszystkie byłyby z tego niezadowolone
— tłumaczył Szymański.
Wiceszef MSZ mówi o łatwym kreśleniu teoretycznych modeli, ale trudno o gotowość do realizacji konkretu - na przykład w kwestii wyższych składek budżetowych.
11:42. Marcin Święcicki (PO) zwraca uwagę na zapowiadającą się ścisłą integrację fiskalną i polityczną wokół strefy euro.
Co do polityki azylowej - czy jest do utrzymania strefa Schengen, jeśli Polska nie przystąpi do polityki azylowej i migracyjnej?
— pyta polityk Platformy.
11:40. Marek Krząkała z Platformy Obywatelskiej pyta o polskie propozycje w sprawie reform UE.
To, co najbardziej nam przeszkadza to epatowanie pojęciem „elastyczna solidarność”, pod którym kryje się narodowy egoizm. Nijak to się ma do naszych propozycji reform
— przekonuje.
11:37. Marek Jurek (europoseł):
Punktem centralnym dyskusji jest to, co zrobić ze strefą euro, czy tworzyć „małą Europę”. Woebc tej sprawy powinniśmy zająć jasne stanowisko, stwierdzające, że Polska nie widzi perspektywy w budowaniu wokół unii walutowej nowych instytucji
— powiedział szef Prawicy RP.
11:35. Konrad Głębocki (PiS) zastanawia się nad tym, jak państwa członkowskie i UE miałaby odnieść się do polityki socjalnej.
11:30. Rafał Trzaskowski (Platforma Obywatelska) podkreśla, że dwa scenariusze sygnalizowane przez KE - federalny i „nic się nie stało” powinny być odrzucone. Zgodził się też z Konradem Szymańskim w sprawie nieortodoksyjnego podejścia do Brukseli.
Mam kilka pytań. Jak polski rząd chce realizować swoje cele? Wiadomo, że UE będzie chciała pogłębiać współpracę w polityce azylowej i klimatycznej. Chodzi o to, jaki tutaj będzie pomysł, by brać udział w dyskusji. Rząd, a zwłaszcza Jarosław Kaczyński, mówił o zmianach traktatowych: czy my dowiemy się jakie będą tutaj propozycje rządu? Kto nad tym pracuje?
Druga kwestia - budżet. Tutaj następuje przyspieszenie. Jakie jest stanowisko w tej sprawie polskiego rządu? UE stawia na efektywność - ale najważniejsza jest antycypacja, a ta musi polegać na dobrych relacjach z KE. Bez tego nie da się antycypowaćtego, co się dzieje
— powiedział były wiceszef MSZ.
11:25. Szymon Szynkowski vel Sęk (PiS) zwraca uwagę na to, że odpowiedzi państw członkowskich na kryzys UE muszą dotyczyć większej liczby zagadnień i obszarów niż te zasygnalizowane w białej księdze proponowanej przez KE.
Polityk PiS dodawał:
Oczekiwałoby się też pewnej diagnozy problemu, przyczyn stanu rzeczy. Ta diagnoza, niestety, jest ogólnikowa. Trudno oczekiwać efektywnych odpowiedzi na te problemy. Trudno też odnosić się do możliwych scenariuszy, ale z polskiego punktu widzenia najbardziej niebezpieczny jest scenariusz Unii wielu prędkości, ale to tylko sygnalne zaznaczenie, ponieważ każdy z tych scenariuszy jest zarysowany w sposób niedoskonały
— przekonywał Szynkowski.
11:20. Zdaniem polityka PiS trudno dziś mówić o „skokach integracyjnych”, o czym czytamy w propozycjach i analizach Komisji Europejskiej.
Co do polskiego stanowiska, to oprócz przekonania o potrzebie rozmowy o reformy UE, oprócz zwrócenia uwagi na wewnętrzne sprzeczności (m.in. fiskalne), chcę zwrócić uwagę, że istotą polskiego stanowiska jest pragmatyczny i nieortodoksyjny stosunek do integracji. Wyobrażamy sobie scenariusz, w którym może się ona rozwinąć: to obszar całego wspólnego rynku, ochrona granic zewnętrznych, polityka i bezpieczeństwo zewn. i wewn., polityka obrony. A są dziedziny, w których oczekiwalibyśmy ograniczenia integracji: mam na myśli politykę azylową czy też politykę klimatyczną.
W całej tej dyskusji, która przed nami - z polskiego punktu widzenia stosunek będzie pragmatyczny i nieortodoksyjny
— zaznaczył Szymański.
11:05. Jak mówił Konrad Szymański, sekretarz stanu ds. europejskich:
Praktyka odbiega od myślenia modelowego. Praktyka jest o wiele bardziej złożona, często ze zdarzeń, które mają miejsce w państwach członkowskich, zwrotach w opinii publicznej, etc. To daje nam efekt w postaci realnej integracji europejskiej, która jest często oddalona od modelowych rozważań, o których mówiła na przykład Komisja Europejska. Z punktu widzenia intelektualnego i dyskusji, to bardzo ciekawe. Polska stoi na stanowisku, że UE jest w sytuacji kryzysowej i potrzebuje reformy; nie tylko kosmetycznej, ale poważnej
Wiceszef MSZ przypomniał, że KE przewiduje pięć możliwych scenariuszy dla UE.
To cenny dokument, by rozmawiać poważnie na temat reformy UE
— podkreślił Szymański.
Od małej Europy do federalizmu. Komisja Europejska przedstawi propozycje zmian w Unii Europejskiej
My nie bardzo widzimy możliwości, by w polityce azylowej można mówić o skoku integracyjnym. Modelowe myślenie bardzo łatwo zderza się ze stanowiskiem państw członkowskich
— powiedział Szymański.
maf
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/343188-sejm-goraca-debata-trzaskowski-szymanski-o-przyszlosci-ue-antycypacja-musi-polegac-na-dobrych-relacjach-z-ke
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.