Zgodnie z projektem, Rada miasta stołecznego Warszawy składać się będzie z 50 radnych wybieranych w okręgach jednomandatowych. Radni mają być wybierani po jednym z każdej dzielnicy gminy Warszawa oraz po jednym z pozostałych gmin wchodzących w skład miasta stołecznego Warszawy.
Uchwały Rady zapadać będą, według projektu, „podwójną większością głosów”. Za uchwałą będzie musiała opowiedzieć się większość radnych, którzy dodatkowo muszą reprezentować większość ludności zamieszkałej na obszarze jednostki metropolitalnej.
Rada miasta stołecznego Warszawy ma m.in. kontrolować prezydenta i stołeczne jednostki organizacyjne przy pomocy utworzonej w tym celu komisji rewizyjnej, będzie udzielać absolutorium, uchwalać budżet, oraz rozstrzygać w sprawach majątkowych.
Z kolei organami gminy miejskiej Warszawa będą burmistrz (którym będzie prezydent miasta stołecznego Warszawy) oraz rada gminy Warszawa, która będzie liczyć 31 radnych. Utrzymany ma być podział gminy Warszawa na dzielnice.
Zachowanych zostanie dotychczasowych 18 dzielnic: Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga-Północ, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz. Zmniejszona zostanie liczebność zarządów dzielnic z maksymalnie 5 do 3 osób. Rada gminy Warszawa będzie zobligowana przekazywać każdej dzielnicy takie same zadania i kompetencje.
Rada dzielnicy przedstawiać będzie Radzie m.st. Warszawy projekt załącznika dzielnicowego do projektu uchwały budżetowej. Uchwalony przez radę dzielnicy projekt załącznika dzielnicowego do projektu uchwały budżetowej będzie włączany do projektu budżetu m.st. Warszawy.
Według projektu ustawy „do zakresu działania miasta stołecznego Warszawy należeć będą wszystkie ponadgminne sprawy publiczne o znaczeniu metropolitalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów”.
Miasto stołeczne Warszawa, zgodnie z projektem, będzie wykonywać zadania publiczne m.in. w zakresie: kształtowania ładu przestrzennego (uchwalanie studium metropolitalnego), koordynowania realizacji zadań publicznych przez gminy znajdujące się w obszarze miasta stołecznego Warszawy, rozwoju społecznego i gospodarczego obszaru miasta stołecznego Warszawy(opracowywanie, uchwalanie i realizacja strategii rozwoju), zadań gmin w zakresie publicznego transportu zbiorowego, zarządzania drogami publicznymi z wyjątkiem dróg gminnych, autostrad i dróg ekspresowych, promocji miasta stołecznego Warszawy i jego obszaru.
M.st. Warszawa będzie mogło - zakłada projekt - zawierać z jednostkami samorządu oraz organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych. Na podstawie tych porozumień m.st. Warszawa będzie mogło wykonywać zadania publiczne z zakresu właściwości gmin, powiatów oraz samorządu województwa.
Symetrycznie jednostki te będą również mogły wykonywać zadania m. st. Warszawy
— czytamy w uzasadnieniu projektu.
Miasto stołeczne Warszawa, jak zakłada projekt, będzie mogło koordynować wykonywanie zadań publicznych w gminach znajdujących się na jego obszarze. Uchwały podejmowane w tej sprawie będą aktami prawa miejscowego.
Koordynacja zadań gmin będzie mogła polegać m.in. na: ustalaniu w drodze uchwały programów i planów w zakresie realizacji zadań publicznych objętych koordynacją, opiniowaniu lub uzgadnianiu projektów uchwał rad gmin, dokonywaniu wraz z przedstawicielami gmin wspólnych ustaleń w sprawach będących przedmiotem koordynacji, ustaleniu w drodze uchwały wymagań, standardów i obowiązków sprawozdawczych gmin w zakresie przebiegu prac oraz zrealizowanych działań.
Nowa jednostka będzie realizować też zadania powiatowe. Projekt zakłada, że w związku z przejęciem wykonywania zadań powiatowych, z dniem wejścia w życie ustawy, zlikwidowane lub przekształcone zostaną powiaty na obszarze miasta stołecznego Warszawy. Zakłada się, że gminy wchodzące w skład powiatów, które nie znajdą się w obszarze m.st. Warszawy zostaną włączone do sąsiednich powiatów.
W związku z tym, że m.st. Warszawa będzie wykonywać na swoim obszarze kompetencje powiatu i zdania gmin w zakresie publicznego transportu zbiorowego funkcje organów powiatu oraz gmin pełnić będą: Prezydent m.st. Warszawy - organów wykonawczych a Rada m.st. Warszawy - organów stanowiących.
Termin oraz w tryb wejścia w życie przepisów zaproponowanych przez klub PiS ma określać odrębna ustawa Przepisy wprowadzające ustawę o ustroju miasta stołecznego Warszawy.
Do złożonego w Sejmie projektu odnosił się na konferencji prasowej marszałek Senatu Stanisław Karczewski. Pytany przez dziennikarzy o wpływ ewentualnych zmian na granice okręgów wyborczych powiedział, że niezbędne - jego zdaniem - zmiany „absolutnie” nie są związane z okręgami wyborczymi.
Jest to (natomiast) połączone z ilością radnych i z ilością rad
— uzupełnił.
Dodał, że jako mieszkaniec Warszawy doskonale wie, że „zmiany w tym zakresie są oczekiwane nie tylko przez warszawiaków”.
(PAP)/ems
Cały projekt można przeczytać tutaj
„Dziennik Gazeta Prawna”/”Wprost”/300polityka.pl/ems
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Zgodnie z projektem, Rada miasta stołecznego Warszawy składać się będzie z 50 radnych wybieranych w okręgach jednomandatowych. Radni mają być wybierani po jednym z każdej dzielnicy gminy Warszawa oraz po jednym z pozostałych gmin wchodzących w skład miasta stołecznego Warszawy.
Uchwały Rady zapadać będą, według projektu, „podwójną większością głosów”. Za uchwałą będzie musiała opowiedzieć się większość radnych, którzy dodatkowo muszą reprezentować większość ludności zamieszkałej na obszarze jednostki metropolitalnej.
Rada miasta stołecznego Warszawy ma m.in. kontrolować prezydenta i stołeczne jednostki organizacyjne przy pomocy utworzonej w tym celu komisji rewizyjnej, będzie udzielać absolutorium, uchwalać budżet, oraz rozstrzygać w sprawach majątkowych.
Z kolei organami gminy miejskiej Warszawa będą burmistrz (którym będzie prezydent miasta stołecznego Warszawy) oraz rada gminy Warszawa, która będzie liczyć 31 radnych. Utrzymany ma być podział gminy Warszawa na dzielnice.
Zachowanych zostanie dotychczasowych 18 dzielnic: Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga-Północ, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz. Zmniejszona zostanie liczebność zarządów dzielnic z maksymalnie 5 do 3 osób. Rada gminy Warszawa będzie zobligowana przekazywać każdej dzielnicy takie same zadania i kompetencje.
Rada dzielnicy przedstawiać będzie Radzie m.st. Warszawy projekt załącznika dzielnicowego do projektu uchwały budżetowej. Uchwalony przez radę dzielnicy projekt załącznika dzielnicowego do projektu uchwały budżetowej będzie włączany do projektu budżetu m.st. Warszawy.
Według projektu ustawy „do zakresu działania miasta stołecznego Warszawy należeć będą wszystkie ponadgminne sprawy publiczne o znaczeniu metropolitalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów”.
Miasto stołeczne Warszawa, zgodnie z projektem, będzie wykonywać zadania publiczne m.in. w zakresie: kształtowania ładu przestrzennego (uchwalanie studium metropolitalnego), koordynowania realizacji zadań publicznych przez gminy znajdujące się w obszarze miasta stołecznego Warszawy, rozwoju społecznego i gospodarczego obszaru miasta stołecznego Warszawy(opracowywanie, uchwalanie i realizacja strategii rozwoju), zadań gmin w zakresie publicznego transportu zbiorowego, zarządzania drogami publicznymi z wyjątkiem dróg gminnych, autostrad i dróg ekspresowych, promocji miasta stołecznego Warszawy i jego obszaru.
M.st. Warszawa będzie mogło - zakłada projekt - zawierać z jednostkami samorządu oraz organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych. Na podstawie tych porozumień m.st. Warszawa będzie mogło wykonywać zadania publiczne z zakresu właściwości gmin, powiatów oraz samorządu województwa.
Symetrycznie jednostki te będą również mogły wykonywać zadania m. st. Warszawy
— czytamy w uzasadnieniu projektu.
Miasto stołeczne Warszawa, jak zakłada projekt, będzie mogło koordynować wykonywanie zadań publicznych w gminach znajdujących się na jego obszarze. Uchwały podejmowane w tej sprawie będą aktami prawa miejscowego.
Koordynacja zadań gmin będzie mogła polegać m.in. na: ustalaniu w drodze uchwały programów i planów w zakresie realizacji zadań publicznych objętych koordynacją, opiniowaniu lub uzgadnianiu projektów uchwał rad gmin, dokonywaniu wraz z przedstawicielami gmin wspólnych ustaleń w sprawach będących przedmiotem koordynacji, ustaleniu w drodze uchwały wymagań, standardów i obowiązków sprawozdawczych gmin w zakresie przebiegu prac oraz zrealizowanych działań.
Nowa jednostka będzie realizować też zadania powiatowe. Projekt zakłada, że w związku z przejęciem wykonywania zadań powiatowych, z dniem wejścia w życie ustawy, zlikwidowane lub przekształcone zostaną powiaty na obszarze miasta stołecznego Warszawy. Zakłada się, że gminy wchodzące w skład powiatów, które nie znajdą się w obszarze m.st. Warszawy zostaną włączone do sąsiednich powiatów.
W związku z tym, że m.st. Warszawa będzie wykonywać na swoim obszarze kompetencje powiatu i zdania gmin w zakresie publicznego transportu zbiorowego funkcje organów powiatu oraz gmin pełnić będą: Prezydent m.st. Warszawy - organów wykonawczych a Rada m.st. Warszawy - organów stanowiących.
Termin oraz w tryb wejścia w życie przepisów zaproponowanych przez klub PiS ma określać odrębna ustawa Przepisy wprowadzające ustawę o ustroju miasta stołecznego Warszawy.
Do złożonego w Sejmie projektu odnosił się na konferencji prasowej marszałek Senatu Stanisław Karczewski. Pytany przez dziennikarzy o wpływ ewentualnych zmian na granice okręgów wyborczych powiedział, że niezbędne - jego zdaniem - zmiany „absolutnie” nie są związane z okręgami wyborczymi.
Jest to (natomiast) połączone z ilością radnych i z ilością rad
— uzupełnił.
Dodał, że jako mieszkaniec Warszawy doskonale wie, że „zmiany w tym zakresie są oczekiwane nie tylko przez warszawiaków”.
(PAP)/ems
Cały projekt można przeczytać tutaj
„Dziennik Gazeta Prawna”/”Wprost”/300polityka.pl/ems
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/325611-warszawa-z-wiekszymi-granicami-do-sejmu-trafil-projekt-ustawy-o-zmianie-ustroju-miasta-stolecznego?strona=2