Raport zachęca państwa członkowskie do przygotowania odpowiednich źródeł finansowania, by realizować inwestycje wykorzystując m.in. środki z programu Łącząc Europę czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.
Dziś PE przyjął moje argumenty, że dzięki Via Carpatia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii
— zaznaczył Poręba.
W dokumencie mowa jest też jednak o innych drogach, jak choćby o zakończeniu budowy włoskiej A27 z wjazdem do Austrii czy połączeniu węzła portowego w Wenecji z Europą Północno-Wschodnią. PE zwrócił też uwagę na potencjał drzemiący w międzynarodowych projektach infrastrukturalnych takich jak Nowy Jedwabny Szlak.
Dzięki korzystnemu położeniu geograficznemu Europa Środkowo-Wschodnia może stać się ważnym centrum logistycznym i węzłem komunikacyjnym między Europą a Azją
— zaznaczono w dokumencie.
Raport odnosi się także do budowy szlaku Rail Baltica (połączenia kolejowego od Berlina przez Warszawę do Helsinek), wskazując go jako pozytywny przykład współpracy między zainteresowanymi krajami.
Europosłowie zaznaczyli, że rozwój węzłów transportowych to jeden z kluczowych elementów służących powiązaniu transportu dalekobieżnego, regionalnego i miejskiego. Zaapelowali do KE, by udzieliła państwom członkowskim w Europie Środkowo-Wschodniej pomocy technicznej w sprawie wykorzystywania środków unijnych, a także angażowania do projektów inwestorów prywatnych czy partnerstw publiczno-prywatnych.
W raporcie zaznaczono, że dobrze rozwinięte transgraniczne połączenia transportowe mają duże znaczenie dla konkurencyjności regionów oraz dla dalszej ekspansji małych i średnich przedsiębiorstw na tych obszarach.
Raport mówi też o konieczności budowy i modernizacji linii kolejowych.
W wielu państwach członkowskich Europy Środkowo-Wschodniej wciąż brakuje dobrych połączeń transportowych, zwłaszcza międzynarodowych połączeń kolejowych
— podkreślono w dokumencie.
Raport Parlamentu Europejskiego nie jest wiążącym prawnie dokumentem, ale jest wskazówką polityczną, na podstawie której swoje decyzje może podejmować Komisja Europejska.
pc/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Raport zachęca państwa członkowskie do przygotowania odpowiednich źródeł finansowania, by realizować inwestycje wykorzystując m.in. środki z programu Łącząc Europę czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.
Dziś PE przyjął moje argumenty, że dzięki Via Carpatia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii
— zaznaczył Poręba.
W dokumencie mowa jest też jednak o innych drogach, jak choćby o zakończeniu budowy włoskiej A27 z wjazdem do Austrii czy połączeniu węzła portowego w Wenecji z Europą Północno-Wschodnią. PE zwrócił też uwagę na potencjał drzemiący w międzynarodowych projektach infrastrukturalnych takich jak Nowy Jedwabny Szlak.
Dzięki korzystnemu położeniu geograficznemu Europa Środkowo-Wschodnia może stać się ważnym centrum logistycznym i węzłem komunikacyjnym między Europą a Azją
— zaznaczono w dokumencie.
Raport odnosi się także do budowy szlaku Rail Baltica (połączenia kolejowego od Berlina przez Warszawę do Helsinek), wskazując go jako pozytywny przykład współpracy między zainteresowanymi krajami.
Europosłowie zaznaczyli, że rozwój węzłów transportowych to jeden z kluczowych elementów służących powiązaniu transportu dalekobieżnego, regionalnego i miejskiego. Zaapelowali do KE, by udzieliła państwom członkowskim w Europie Środkowo-Wschodniej pomocy technicznej w sprawie wykorzystywania środków unijnych, a także angażowania do projektów inwestorów prywatnych czy partnerstw publiczno-prywatnych.
W raporcie zaznaczono, że dobrze rozwinięte transgraniczne połączenia transportowe mają duże znaczenie dla konkurencyjności regionów oraz dla dalszej ekspansji małych i średnich przedsiębiorstw na tych obszarach.
Raport mówi też o konieczności budowy i modernizacji linii kolejowych.
W wielu państwach członkowskich Europy Środkowo-Wschodniej wciąż brakuje dobrych połączeń transportowych, zwłaszcza międzynarodowych połączeń kolejowych
— podkreślono w dokumencie.
Raport Parlamentu Europejskiego nie jest wiążącym prawnie dokumentem, ale jest wskazówką polityczną, na podstawie której swoje decyzje może podejmować Komisja Europejska.
pc/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/313159-via-carpatia-szansa-na-poprawe-polaczen-infrastrukturalnych-w-regionie-poreba-dzis-pe-przyjal-moje-argumenty?strona=2