16.41. Słowo końcowe Krzysztofa Skowrońskiego.
Bardzo dziękuję, że mogę przedstawić fragment swojej wizji. (…) Mam świadomość, że zawsze jest potrzebna pewna kontynuacja tego, co dzieje się w telewizji publicznej. Jest tak, że jeśli miałbym zacząć pracować w TVP, to pierwsze dni i momenty… Szczerze mówiąc to bym zrezygnował z tych 10 minut podsumowania, tak improwizuję….
— powiedział Skowroński, po czym zakończono przesłuchanie.
16:40 Pytanie Komisji: Czy płaci pan abonament?
Gospodarstwo domowe, w którym mieszkam ma opłacany abonament
— mówi Kurski.
16:38. Pytanie Juliusza Brauna: Czy jak pan czasem obejrzy „z odwinięcia” program „24 minuty” (program autorski Krzysztofa Skowrońskiego), to jest pan zadowolony?
Nie obejrzałem ani razu „z odwinięcia” programu „24 minuty”
— odparł Skowroński, po czym dodał że zawsze można mieć lepszego dziennikarza i lepszych gości, ale format jest jak najbardziej dobry.
16.37. Krzysztof Czabański zwraca uwagę na twórczy aspekt osobowości Krzysztofa Skowrońskiego. Pytanie: Czy pan ogląda telewizję publiczną? Po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej, zapytał ot o, co chciałby oglądać dalej, a czego na pewno nie.
Najbardziej lubię zwycięskie mecze reprezentacji Polski w piłce nożnej
— odparł Skowroński. Następnie nastąpiła długa cisza i odpowiedź:
Nie dojrzałem do odpowiedzi na takie pytanie. Ale na przykład, „Rolnik szuka żony”.
Dopytywany dalej jakie programy przeszłyby przez jego sito profesjonalizmu, jako prezesa, Krzysztof Skowroński, opowiedział:
Rok ma 8 700 godzin i myślę, że nad każdą z tych godzin prezes TVP powinien poświęcić czas czy dany program…. Oglądam telewizję publiczną…. Przez wiele lat telewizji nie oglądałem…. Nie mam w domu telewizora…. Zacząłem oglądać telewizję i się trochę zdziwiłem tym, że wydaje mi się, że zupełnie to popłynęło w takim kierunku, że ciężko mi odnaleźć swoją poetykę, swój świat
— mówił Skowroński.
Powiedziałem „Rolnik szuka żony”, bo każdy prezes powinien delikatnie postępować, a telewizja to nie tylko jego gust. „RsŻ” nie jest programem dla mnie, o tym się przekonałem, ale popatrzyłem w tabelkę i widzę, że jest programem najbardziej oglądanym w TVP1. to mnie zdumiało
— dodał. innych tytułów wymienić nie potrafi.
16:35. Krzysztof Skowroński odpowiada na pytanie, jak zamierza zapewnić równy dostęp ludzi o różnych poglądach do anten TVP.
Jedna rzecz to pomysł, druga to jego realizacja. Pomysł na audycję „świat według…”. Jeśli weźmiemy dziennikarzy, którzy mają rozmaite myśli na temat świata, to nastąpi zrównoważenie pod względem antenowym
— mówi Skowroński.
Na pewno bym chciał, żeby tak było. Że każdy może zakomunikować rzeczy, które niekoniecznie…. tak sobie wyobrażam…
— dodał.
16.30. Pytanie Komisji: Czy zamierza pan walczyć z warszawocentryzmem obecnym w TVP, oczywiście poza koncepcją „Polska na żywo”, którą pan przedstawił, ponieważ wydaje się ona bardziej koncepcją jednej audycji, niż koncepcją całej TVP.
Skowroński upiera się, że to koncepcja na całość telewizji.
Gdybyśmy dodali do tego „Wiadomości”, które są z jakiegoś miejsca, niekoniecznie ze studia w Warszawie. Bo mamy Polskę, ale jeszcze mamy Londyn, mamy Dublin
— wylicza Skowroński, na co jeden z członków komisji odpowiada, że takie rzeczy mają cały czas miejsce, zwłaszcza gdy ma miejsce rocznica lub tragedia.
Słuchanie ludi to jedna z podstawowych zasad dziennikarskich
— dodał.
16:25. Pytanie o system zatrudnienia w TVP.
W pierwszej kolejności mówiłem o tym, że jest dysproporcja pomiędzy urzędem a siłami twórczymi. W urzędzie pracuje bardzo dużo ludzi, a w systemie twórczym mniej. Zrównoważenie układu to pierwsza rzecz. Druga to odbudowa redakcji, życia w telewizji
— tłumaczył
Odpowiedzialność prezesa TVP to odpowiedzialność za płynność finansową spółki. Tu jest twarda matematyka i od niej oczywiście żaden rozsądny człowiek nie ucieknie
16:22. Podżorny dopytuje o koncepcję na ośrodki regionalne.
Podstawowy problem to niedoinwestowanie, choć są one siłą TVP
— mówi Skowroński, dodając że należny tu uruchomić koncepcję jarmarku, wyjazdu do środowisk lokalnych.
Celem działania jest danie jak największych możliwości ośrodkom regionalnym. Jakie będziemy mieli narzędzia?
— mówi Skowroński.
16:18. Pytanie Podżornego: Czy TVP może być wzorem dla stacji komercyjnych?
Powinna być. (…) To wymaga pracy, czasu, otwarcia, pokazania że TVP jest miejscem pracy twórczej i z tego wynikają rozmaite rzeczy, otwieramy drzwi dla rozmaitych środowisk
— odpowiada Skowroński, dodając że kondycja TVP nie jest dobra.
Co zrobić na bieżąco? Skok technologiczny TVP jest warunkiem przetrwania
— mówił.
16:17. Zapytany, czy jest za współpracą mediów publicznych, odpowiada twierdząco.
16:12. Elżbieta Kruk pyta: co jest takiego w pana osobowości, co zagwarantuje przeprowadzenie tych reform? Skowroński odpowiada:
Może powiem co mnie różni od innych kandydatów. Z największą przyjemnością, gdybym został prezesem, poprosiłbym o to, żeby ten czas podzielić na dwie części. 9 miesięcy i resztę. 9 miesięcy wystarczy, żeby wiedzieć czy moja myśl na temat TVP jest myślą właściwą i czy potrafię to zrobić.
Mówi, że jeśli jego sztandarowy program okaże się przestrzelony i nikt go nie ogląda, to wtedy po 9 miesiącach nastąpi weryfikacja.
Wtedy bez buntu i krytyki, jeśli nie będzie oglądalności, uznam że sztandar nie działa, a ktoś kto za nim stoi nie zdał egzaminu
— dodał.
16:10. Elżbieta Kruk pyta o to, skąd TVP powinna czerpać środki, jeśli nie z reklam
Nie umiem odpowiedzieć na to pytanie. Najprostszy sposób to umieszczenie opłaty abonamentowej w zeznaniu podatkowym. Zadanie prezesa TVP jest jedno: uznanie że to jest ich telewizja i że chcą na nią płacić
— odparł.
Telewizja ma ludzi cieszyć. Ma być źródłem radości. Potrzebny jest program, że człowiek sobie usiądzie w fotelu i się nim ucieszy
— dodał.
16:07. Skowroński zwraca uwagę na 100-rocznicę Bitwy Warszawskiej jako okazji do ogromnego przedsięwzięcia patriotycznego. Nawiązuje tutaj znowu do swojego programowego sztandaru: „Polska na żywo”.
16:02. Pytanie o reklamy w TVP. Juliusz Braun odnosząc się do krytycznej oceny roli reklamy w programowaniu przez Skowrońskiego, spytał o to, czy należałoby reklamę wyeliminować z finansowania telewizji
Dla zdrowia telewizji publicznej należałoby zachować możliwość emitowania reklam
— powiedział Skowroński.
Reklama zabija smak telewizji
— dodaje, wskazując że należałoby skrócić czas bloków reklamowych. Konieczne jest tu uszczelnienie abonamentu lub inne źródło finansowania.
16:00. Juliusz Braun zapytał Krzysztofa Skowrońskiego o ocenę wypowiedzi Jacka Kurskiego, który w rozmowie z portalem wPolityce.pl powiedział, że jego konkurencji świadczą na jego korzyść, ponieważ w nich zainwestował.
Z uwagi na to, że padły kolejne pytania, Skowroński na nie nie odpowiedział.
15:57. Skowroński przekonuje, że jego projekt „Polska na żywo” ma pomóc także ośrodkom regionalnym.
Po kolei poznając zaczynamy orientować się po tym, co dzieje się w regionie. Zaczynamy kontrolować system obiegu pieniądza, dlatego że ten program ma swój budżet
— mówi Skowroński, dodając że jeśli RMN wybierze go na prezesa TVP, to wyraża zgodę na jego sztandarowy pomysł.
15:50. Lichocka pyta o zmiany, które uważa za konieczne w pierwszej kolejności. Skowroński mówi o programie „Polska na żywo”, jako o swoim sztandarze.
To duży program, poważne zaangażowanie TVP i uznanie że to program misyjny
— mówi Skowroński, dodając że wszyscy w TVP mają pracować na rzecz tego programu. Ma być klinem, który przeformatuje całą telewizję, także pion producencki i reklamowy.
Dopytywany przez Joannę Lichocką jak ma to wyglądać w konkretach, czy ma to być codzienny, 45-cio minutowy program np. z Krotoszyna, który zaangażuje całą telewizję, Skowroński odpowiada:
To jest program raz w tygodniu. Konkluzją tego programu jest dwugodzinna transmisja na żywo z jakiegoś miejsca, gdzie dzieją się różne rzeczy.
Dodaje, że wszyscy mają pracować na ten program, co uruchomi nowy system organizacji. Mówił, że telewizja powinna wyjść do ludzi, by poczuli, że jest tam dla nich.
15:47. Skowroński podkreśla, że telewizja publiczna musi wyróżniać się jakością.
15:46. Skowroński przechodzi do punktu 4. - pieniędzy.
Pieniądze trzeba mieć
— mówi, wskazując na podniesienie ściągalności z abonamentu.
15:45. Krzysztof Skowroński przedstawia wizję telewizji, która jedzie do kolejnych powiatów i jest obecna wśród ludzi - w szkołach, w grupach społeczności lokalnej.
15:42. Do zmian konieczna jest wyobraźnia - mówi Skowroński
Żeby zmienić telewizję, trzeba mieć wyobrażenie tego, czym możemy ją zmienić
— powiedział, powołując się na doświadczenie Radia Wnet.
15:40. Krzysztof Skowroński zwraca uwagę na 4 elementy swojej wizji TVP: „odwaga, wyobraźnia, ludzie, pieniądze”.
Odwagą jest zawrócenie kursu telewizji publicznej. (…) Naruszenie rozmaitych interesów i zmiana redakcji wymaga odwagi
— powiedział, podkreślając że TVP jest zbiurokratyzowana. konieczna jest naprawa fundamentów.
15:38. Skowroński wskazuje na cel prezesa Telewizji Polskiej:
Stworzyć medium numer 1 w Polsce. Nie ma innego zadania i z innego zadania nie można go rozliczać. Jeśli prezes TVP obniża oglądalność, to nie wypełnia swojej misji, bo jego misją jest budowanie oglądalności. inaczej pieniądze podatnika są zmarnowane.
Podkreśla, że prezes TVP ma obowiązek inny niż pieniądze - człowiek. Musi formę podporządkować treści. W przypadku telewizji komercyjnej celem jest pieniądz, publicznej człowiek.
15.30. Rozpoczęło się wysłuchanie Krzysztofa Skowrońskiego w charakterze kandydata na prezesa Telewizji Polskiej. Na wstępie kandydat zaprezentował własną wizję TVP.
Telewizja publiczna jest najważniejszym medium w Polsce. Od tego kto rządzi TVP bardzo wiele zależy – jakość demokracji w Polsce, rozwój Polski i pewnie bardzo wiele innych elementów
— powiedział na wstępie Krzysztof Skowroński.
Media publiczne wymagają naprawy. Trzeba zrobić, coś co sprawi, że odzyskają swoją siłę i wigor
— dodał.
Jak podkreślił, jako prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polski, od lat
Siedzi przed państwem przedstawiciel czwartej władzy, świadom tego, że musi się ona charakteryzować niezależnością
— podkreślił. Krzysztof Skowroński, wskazał też na drugi element swojego doświadczenia dziennikarskiego, jako założyciel i szef Radia Wnet. Trzeci element, na który wskazał w swoim doświadczeniu jest Fundacja Solidarności Dziennikarskiej
======
14:00. Przerwa w przesłuchaniach do 15:15.
13:47. Dopytywana o miejsce sportu w TVP, odpowiada, że jest ono ważne. Docenia decyzję Jacka Kurskiego o zakupie prawa do emisji mistrzostw.
Jest problem z naszym kanałem sportowym, ciągle nie został dobrze wyprofilowany
— dodała.
Wskazuje, że kanał TVP Sport ma niską oglądalność i konkurencja komercyjna go przegania. Wskazuje, że konieczne jest wejście w internet i poprawienie jakości.
13:44. Agnieszka Romaszewska podsumowuje swoje spojrzenie na TVP.
TVP pozostaje największą telewizją w regionie. Jest to wielkie dobro narodowe, które należy cenić i chronić
— podkreśliła.
Podkreślam to, w czym jestem szczególnie zamiłowana - pomysł na TVP International. Powinno wychodzić w sposób kompleksowy do widza zagranicznego, ponieważ telewizja publiczna powinna również służyć racji stanu
— dodała.
Ostatni element: Mam nadzieję, że niezależnie od tego, kto wygra, chciałabym by moi konkurenci uwzględnili któreś z moich rozwiązań
— podkreśliła.
13:42. Romaszewska odpowiada na pytanie o równy dostęp do anteny wszystkich stron sceny politycznej.
To jest kwestia uczciwości dziennikarskiej. Istnieje w dziennikarstwie prawda - prawda faktu, to jak wyglądają fakty. To jeśli chodzi o informację. Jeśli chodzi o dostęp do opinii, to powinny one w miarę zrównoważyć. Nie należy tego mylić. Bardzo często jest to mylone. Fakty to fakty, oponie to coś innego
— podkreśla kandydatka, wskazując zapewnić można to jedynie przez właściwy dobór ludzi odpowiedzialnych za anteny.
Jestem przeciwniczką kłamstwa. Należy mówić prawdę, niezależnie do tego jak by ona wyglądała.
— dodała.
13:40. Lichocka pyta o trzy pierwsze rzeczy, jakie trzy zrobiłaby przychodząc na Woronicza 17 w charakterze prezesa.
Romaszewska wylicza:
1) Ustalenie osób, które są prawą i ręką prezesa - Biuro Zarządu, Biuro Programowe.
2) ustalenie nowej koncepcji działania Biura programowego. BP nie powinno funkcjonować wyłącznie koncepcyjnie. Powinno dawać wytyczne, rozstrzygać spory i dyskusje.
Nie może być tak, że 2 osoby wymyślają całą telewizję
— dodał.
3) Analiza budżetu, także pod kątem kanałów tematycznych i oddziałów terenowych.
13:36. Agnieszka Romaszewska odpowiada na pytanie Joanny Lichockiej: w czym jako szefowa TVP byłaby lepsza od obecnego prezesa. Co zrobiłaby lepiej?
Nie centralizowałabym spraw. Wolę rozdzielać odpowiedzialność. Lubię pracować z ludźmi. Starałabym się docenić współpracowników. Lubię się cieszyć ich współpracownikami
— podkreśliła.
Niedobrze jest, gdy wszystko się robi samodzielnie
— dodała.
13:35. Joanna Lichocka pyta o ocenę obecnych standardów TVP.
Jest pewien problem. W pewnym momencie TVP wpadła na pomysł, że będzie naśladować telewizję komercyjną i standardy zostały ustawione w drugą stronę. Szczególnie negatywnie wypadło to w sektorze informacyjnym
— podkreśliła Romaszewska.
Bardzo ważne jest to, by stawiać wysoko jakość
— dodała.
13:32. Romaszewska przedstawia koncepcję programów kierowanych do Polonii.
Zamiast produkować w kraju programy dla Polonii, lepiej wyłożyć więcej pieniędzy na zakup licencji
— mówi. Podkreśla rolę TV Bielsat i zastosowany w niej model.
13:30. Pytanie komisji o system zatrudnienia w TVP.
TVP powinna mieć większy stopień zatrudnienia etatowego, ponieważ nie mamy bazy, na której możemy się oprzeć. Nie wyklucza to zatrudnienia części ludzi na umowy czasowe, jeśli pracują doraźnie
— mówi Romaszewska. Twierdzi, że uetatowienie pracowników stałych nie zwiększy kosztów. Konieczne jest jednak zwiększenie efektywności pracy.
13:25. Pytanie komisji o koncepcję ośrodków regionalnych. Romaszewska
Ośrodki terenowe to jeden z moich koników
— podkreśliła Romaszewska, wskazując, że TVP musi zauważyć ogromną wartość, jaką jest posiadanie 16 ośrodków terenowych.
Jestem przeciwna likwidacji jakiegokolwiek OT
— dodała, wskazując że media są krwiobiegiem życia społecznego. Ubolewała nad tym, że obecnie sytuacja jest dramatyczna i media lokalne umierają. Nie mają pieniędzy nawet na zatrudnienie dziennikarzy.
Ludzie zarabiają w newsach po 1300, 1500 złotych
— dodała.
Wymaga to poważnej reformy finansowej. Ale to ogromne bogactwo TVP. Żadna inna telewizja nie ma 16. ośrodków terenowych
— wskazała.
13.15. Romaszewska odpowiada na pytania Juliusza Brauna:
Misję można przekazywać w prawie każdym programie
— zaznaczyła, wskazując że brakuje świadomości, iż TVP to grupa TVP. Brakuje doinwestowania kanałów tematycznych. Podkreśla, że można stworzyć ich jeszcze więcej.
W kanałach tematycznych powinno być to, co widz najchętniej ogląda, a więc: seriale, informacje, teleturnieje. Wszystkie te formy mogą być nośnikiem misji. Nie musi być tak, że misja musi być nudna i beznadziejnie robiona
— podkreśliła.
Nie rozumiem dlaczego treści, które są moralnie dobre i pożyteczne nie mogą być dobrze realizowane. Uważam, że mogą
— dodała.
Wszystkie elementy, które widzowie chcą oglądać, można napełnić misją
— podkreśliła.
Wskazała też na programy, które są niszowe, gromadzą bardzo małą widownię i stawia pytanie czy na pewno powinny być emitowane w głównych antenach.
13:10. Juliusz Braun pyta o stanowisko Romaszewskiej na temat Telewizji Wyszehradzkiej. Nawiązał przy tym do jej wywiadu, w którym powiedziała, że „Telewizja zaczyna się od widzów. Gdy nie ma widzów, nie ma telewizji”. Dwa pytania: 1 - jakiego rodzaju programy mogą wypełniać podstawowe powinności telewizji publicznej i jednocześnie gromadzić publiczność. 2 pytanie jak widzi mechanizmy zagwarantowania swojej niezależności jako prezes TVP.
13:00 Agnieszka Romaszewska wskazuje na problem z niedoborem korespondentów zagranicznych.
13:07 Kandydatka na szefa TVP sygnalizuje, że ma pomysły na uszczelnienie abonamentu. Dopytywana o pomysł na ustawę abonamentową. Zastrzega, że nie jest prawnikiem, lecz dziennikarzem i nie należy to do kompetencji ewentualnego prezesa TVP.
Sensowne jest zakładanie, że w dzisiejszych czasach każdy odbiorca posiada jakiś odbiornik. Należy zobligować odbiorców do deklaracji, także jeśli chodzi o przedsiębiorców
— mówi.
13:57 Romaszewska negatywnie ocenia pomysł stworzenia kanału anglojęzycznego.
**Ma to sens wyłącznie jako element całościowego podejścia. TVP powinna wyjść na zagranicę, to jest mój konik. Ale powinien powstać cały organizm, dający ofertę Polakom w różnych częściach świata. Powinna wejść także na rynek rosyjskojęzyczny. Mam wątpliwość, czy z produkcją anglojęzyczną jesteśmy w stanie od razu wejść na satelitę i konkurować z CNN i BBC. Moim zdaniem to w ogóle niemożliwe. Mamy większe szanse, jeśli robimy produkcję agencyjną. W tym celu musimy jednak mieć kontent, ale go nie mamy. Na taki kontent byłby odbiorca
— tłumaczyła Romaszewska. Kanał zagraniczny powinien mieć część angielską, ale trzeba wiedzieć, że czasem lepiej zrobić mniej a dobrze, niż więcej, a źle.
12:52 Pytania Komisji. Czabański pyta czy w ciągu ostatniego roku pojawiały się próby wprowadzenia zmian na lepsze w TVP. Zdaniem Agnieszki Romaszewskiej próby takie były, ale niewystarczające. Jako błąd traktuje próbę centralizacji TVP. Docenia jednak zmiany produkcyjne.
Były bardzo cenne próby uporządkowania przestrzeni produkcyjnej, dotyczącej seriali
— dodała.
12:50 Romaszewska zwraca uwagę, że TVP to nie jest tylko Jedynka i Dwójka, ale całe spektrum kanałów.
One wszystkie są szeroko dostępne. Nie możemy patrzeć wyłącznie na to, co jest tylko na tych dwóch kanałach naziemnych. konieczne jest spojrzenie na całość organizmu.
12:37: Agnieszka Romaszewska wskazuje zasadnicze elementy , które uważa za konieczne do zmiany:
-
uporządkowanie systemu w jakim działa TVP - istnieje niespójność regulacji, uchwał i rozwiązań prawnych. Bez audytu wewnętrznego prawa TVP nie można pójść do przodu. To konieczne do odblokowania nadmiernej biurokracji, która panuje w TVP.
-
mądre spłaszczenie struktury TVP - następuje centralizacja, która utrudnia zarządzania, powoduje zatory decyzyjne. konieczne jest przeniesienie odpowiedzialności na niższe szczeble.
-
zreformowanie systemu rozliczeń
Telewizja Polska odznacza się taką szczególną cechą, że niejednokrotnie jest tam łatwiej zrobić coś na zewnątrz, niż w środku. To jest coś bardzo dziwnego. To jest mniej więcej tak, jakby taniej było wypożyczyć sukienkę na bal, niż wyjąć ją z własnej szafy
— podkreśliła Romaszewska. Jak tłumaczyła, wynika to z błędnego naliczania kosztów zewnętrznych, co na papierze wygląda drożej, niż zamówienie gotowego produktu na zewnątrz.
- kontrolowanie procesu produkcji zamawianej - produkcje zewnętrzne to ogromna część wydatków telewizji.
TVP wykreowała rynek producentów zewnętrznych, jest jego matką. Jest też dla nich bardzo ważnym graczem. Nie widzę sensu, żeby całkowicie przestać zamawiać produkcje zewnętrzne. Są tu jednak dwie zasadnicze rzeczy decydujące o efektywności: konkurencja i ściślejsza kontrola wydatkowania pieniędzy na produkcję
— mówiła Agnieszka Romaszewska.
12.30 Przesłuchanie Agnieszki Romaszewskiej, jako kandydatki na szefa Telewizji Polskiej. w pierwszej kolejności kandydatka wskazała na trzy podstawowe funkcje TVP.
Telewizja publiczna jest to instytucja niezastępowalna i niesłychanie ważna dla demokratycznego państwa i społeczeństwa. Podstawową funkcją telewizji publicznej jest bycie nośnikiem kultury szeroko pojętej tam, gdzie ona nie może dotrzeć w sposób bezpośredni. Ten dostęp powinna dostarczać TVP
— podkreśliła Romaszewska
Druga rola to rola formacyjna, informacyjna, formująca, integrująca społeczeństwo, integrująca kraj, państwo wokół - moim zdaniem - niespecjalnie kontrowersyjnych pojęć, jak racja stanu, podstawowe wartości patriotyczne. To jest niezaprzeczalna rola TVP
— dodała.
TVP ma jeszcze jedną ważną rolę, a jest nią ustawianie standardów. Teraz nie jest już w stanie robić tego z taką siłą, jak kilka lat temu, gdy była dominująca na rynku, ale powinna narzucać standardy produkcyjne konkurentom, również komercyjnym. Chodzi m.in. o standardy jakości
— wskazała Romaszewska.
12:20. Przerwa w obradach. Następnym przesłuchiwanym kandydatem będzie Agnieszka Romaszewska.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
16.41. Słowo końcowe Krzysztofa Skowrońskiego.
Bardzo dziękuję, że mogę przedstawić fragment swojej wizji. (…) Mam świadomość, że zawsze jest potrzebna pewna kontynuacja tego, co dzieje się w telewizji publicznej. Jest tak, że jeśli miałbym zacząć pracować w TVP, to pierwsze dni i momenty… Szczerze mówiąc to bym zrezygnował z tych 10 minut podsumowania, tak improwizuję….
— powiedział Skowroński, po czym zakończono przesłuchanie.
16:40 Pytanie Komisji: Czy płaci pan abonament?
Gospodarstwo domowe, w którym mieszkam ma opłacany abonament
— mówi Kurski.
16:38. Pytanie Juliusza Brauna: Czy jak pan czasem obejrzy „z odwinięcia” program „24 minuty” (program autorski Krzysztofa Skowrońskiego), to jest pan zadowolony?
Nie obejrzałem ani razu „z odwinięcia” programu „24 minuty”
— odparł Skowroński, po czym dodał że zawsze można mieć lepszego dziennikarza i lepszych gości, ale format jest jak najbardziej dobry.
16.37. Krzysztof Czabański zwraca uwagę na twórczy aspekt osobowości Krzysztofa Skowrońskiego. Pytanie: Czy pan ogląda telewizję publiczną? Po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej, zapytał ot o, co chciałby oglądać dalej, a czego na pewno nie.
Najbardziej lubię zwycięskie mecze reprezentacji Polski w piłce nożnej
— odparł Skowroński. Następnie nastąpiła długa cisza i odpowiedź:
Nie dojrzałem do odpowiedzi na takie pytanie. Ale na przykład, „Rolnik szuka żony”.
Dopytywany dalej jakie programy przeszłyby przez jego sito profesjonalizmu, jako prezesa, Krzysztof Skowroński, opowiedział:
Rok ma 8 700 godzin i myślę, że nad każdą z tych godzin prezes TVP powinien poświęcić czas czy dany program…. Oglądam telewizję publiczną…. Przez wiele lat telewizji nie oglądałem…. Nie mam w domu telewizora…. Zacząłem oglądać telewizję i się trochę zdziwiłem tym, że wydaje mi się, że zupełnie to popłynęło w takim kierunku, że ciężko mi odnaleźć swoją poetykę, swój świat
— mówił Skowroński.
Powiedziałem „Rolnik szuka żony”, bo każdy prezes powinien delikatnie postępować, a telewizja to nie tylko jego gust. „RsŻ” nie jest programem dla mnie, o tym się przekonałem, ale popatrzyłem w tabelkę i widzę, że jest programem najbardziej oglądanym w TVP1. to mnie zdumiało
— dodał. innych tytułów wymienić nie potrafi.
16:35. Krzysztof Skowroński odpowiada na pytanie, jak zamierza zapewnić równy dostęp ludzi o różnych poglądach do anten TVP.
Jedna rzecz to pomysł, druga to jego realizacja. Pomysł na audycję „świat według…”. Jeśli weźmiemy dziennikarzy, którzy mają rozmaite myśli na temat świata, to nastąpi zrównoważenie pod względem antenowym
— mówi Skowroński.
Na pewno bym chciał, żeby tak było. Że każdy może zakomunikować rzeczy, które niekoniecznie…. tak sobie wyobrażam…
— dodał.
16.30. Pytanie Komisji: Czy zamierza pan walczyć z warszawocentryzmem obecnym w TVP, oczywiście poza koncepcją „Polska na żywo”, którą pan przedstawił, ponieważ wydaje się ona bardziej koncepcją jednej audycji, niż koncepcją całej TVP.
Skowroński upiera się, że to koncepcja na całość telewizji.
Gdybyśmy dodali do tego „Wiadomości”, które są z jakiegoś miejsca, niekoniecznie ze studia w Warszawie. Bo mamy Polskę, ale jeszcze mamy Londyn, mamy Dublin
— wylicza Skowroński, na co jeden z członków komisji odpowiada, że takie rzeczy mają cały czas miejsce, zwłaszcza gdy ma miejsce rocznica lub tragedia.
Słuchanie ludi to jedna z podstawowych zasad dziennikarskich
— dodał.
16:25. Pytanie o system zatrudnienia w TVP.
W pierwszej kolejności mówiłem o tym, że jest dysproporcja pomiędzy urzędem a siłami twórczymi. W urzędzie pracuje bardzo dużo ludzi, a w systemie twórczym mniej. Zrównoważenie układu to pierwsza rzecz. Druga to odbudowa redakcji, życia w telewizji
— tłumaczył
Odpowiedzialność prezesa TVP to odpowiedzialność za płynność finansową spółki. Tu jest twarda matematyka i od niej oczywiście żaden rozsądny człowiek nie ucieknie
16:22. Podżorny dopytuje o koncepcję na ośrodki regionalne.
Podstawowy problem to niedoinwestowanie, choć są one siłą TVP
— mówi Skowroński, dodając że należny tu uruchomić koncepcję jarmarku, wyjazdu do środowisk lokalnych.
Celem działania jest danie jak największych możliwości ośrodkom regionalnym. Jakie będziemy mieli narzędzia?
— mówi Skowroński.
16:18. Pytanie Podżornego: Czy TVP może być wzorem dla stacji komercyjnych?
Powinna być. (…) To wymaga pracy, czasu, otwarcia, pokazania że TVP jest miejscem pracy twórczej i z tego wynikają rozmaite rzeczy, otwieramy drzwi dla rozmaitych środowisk
— odpowiada Skowroński, dodając że kondycja TVP nie jest dobra.
Co zrobić na bieżąco? Skok technologiczny TVP jest warunkiem przetrwania
— mówił.
16:17. Zapytany, czy jest za współpracą mediów publicznych, odpowiada twierdząco.
16:12. Elżbieta Kruk pyta: co jest takiego w pana osobowości, co zagwarantuje przeprowadzenie tych reform? Skowroński odpowiada:
Może powiem co mnie różni od innych kandydatów. Z największą przyjemnością, gdybym został prezesem, poprosiłbym o to, żeby ten czas podzielić na dwie części. 9 miesięcy i resztę. 9 miesięcy wystarczy, żeby wiedzieć czy moja myśl na temat TVP jest myślą właściwą i czy potrafię to zrobić.
Mówi, że jeśli jego sztandarowy program okaże się przestrzelony i nikt go nie ogląda, to wtedy po 9 miesiącach nastąpi weryfikacja.
Wtedy bez buntu i krytyki, jeśli nie będzie oglądalności, uznam że sztandar nie działa, a ktoś kto za nim stoi nie zdał egzaminu
— dodał.
16:10. Elżbieta Kruk pyta o to, skąd TVP powinna czerpać środki, jeśli nie z reklam
Nie umiem odpowiedzieć na to pytanie. Najprostszy sposób to umieszczenie opłaty abonamentowej w zeznaniu podatkowym. Zadanie prezesa TVP jest jedno: uznanie że to jest ich telewizja i że chcą na nią płacić
— odparł.
Telewizja ma ludzi cieszyć. Ma być źródłem radości. Potrzebny jest program, że człowiek sobie usiądzie w fotelu i się nim ucieszy
— dodał.
16:07. Skowroński zwraca uwagę na 100-rocznicę Bitwy Warszawskiej jako okazji do ogromnego przedsięwzięcia patriotycznego. Nawiązuje tutaj znowu do swojego programowego sztandaru: „Polska na żywo”.
16:02. Pytanie o reklamy w TVP. Juliusz Braun odnosząc się do krytycznej oceny roli reklamy w programowaniu przez Skowrońskiego, spytał o to, czy należałoby reklamę wyeliminować z finansowania telewizji
Dla zdrowia telewizji publicznej należałoby zachować możliwość emitowania reklam
— powiedział Skowroński.
Reklama zabija smak telewizji
— dodaje, wskazując że należałoby skrócić czas bloków reklamowych. Konieczne jest tu uszczelnienie abonamentu lub inne źródło finansowania.
16:00. Juliusz Braun zapytał Krzysztofa Skowrońskiego o ocenę wypowiedzi Jacka Kurskiego, który w rozmowie z portalem wPolityce.pl powiedział, że jego konkurencji świadczą na jego korzyść, ponieważ w nich zainwestował.
Z uwagi na to, że padły kolejne pytania, Skowroński na nie nie odpowiedział.
15:57. Skowroński przekonuje, że jego projekt „Polska na żywo” ma pomóc także ośrodkom regionalnym.
Po kolei poznając zaczynamy orientować się po tym, co dzieje się w regionie. Zaczynamy kontrolować system obiegu pieniądza, dlatego że ten program ma swój budżet
— mówi Skowroński, dodając że jeśli RMN wybierze go na prezesa TVP, to wyraża zgodę na jego sztandarowy pomysł.
15:50. Lichocka pyta o zmiany, które uważa za konieczne w pierwszej kolejności. Skowroński mówi o programie „Polska na żywo”, jako o swoim sztandarze.
To duży program, poważne zaangażowanie TVP i uznanie że to program misyjny
— mówi Skowroński, dodając że wszyscy w TVP mają pracować na rzecz tego programu. Ma być klinem, który przeformatuje całą telewizję, także pion producencki i reklamowy.
Dopytywany przez Joannę Lichocką jak ma to wyglądać w konkretach, czy ma to być codzienny, 45-cio minutowy program np. z Krotoszyna, który zaangażuje całą telewizję, Skowroński odpowiada:
To jest program raz w tygodniu. Konkluzją tego programu jest dwugodzinna transmisja na żywo z jakiegoś miejsca, gdzie dzieją się różne rzeczy.
Dodaje, że wszyscy mają pracować na ten program, co uruchomi nowy system organizacji. Mówił, że telewizja powinna wyjść do ludzi, by poczuli, że jest tam dla nich.
15:47. Skowroński podkreśla, że telewizja publiczna musi wyróżniać się jakością.
15:46. Skowroński przechodzi do punktu 4. - pieniędzy.
Pieniądze trzeba mieć
— mówi, wskazując na podniesienie ściągalności z abonamentu.
15:45. Krzysztof Skowroński przedstawia wizję telewizji, która jedzie do kolejnych powiatów i jest obecna wśród ludzi - w szkołach, w grupach społeczności lokalnej.
15:42. Do zmian konieczna jest wyobraźnia - mówi Skowroński
Żeby zmienić telewizję, trzeba mieć wyobrażenie tego, czym możemy ją zmienić
— powiedział, powołując się na doświadczenie Radia Wnet.
15:40. Krzysztof Skowroński zwraca uwagę na 4 elementy swojej wizji TVP: „odwaga, wyobraźnia, ludzie, pieniądze”.
Odwagą jest zawrócenie kursu telewizji publicznej. (…) Naruszenie rozmaitych interesów i zmiana redakcji wymaga odwagi
— powiedział, podkreślając że TVP jest zbiurokratyzowana. konieczna jest naprawa fundamentów.
15:38. Skowroński wskazuje na cel prezesa Telewizji Polskiej:
Stworzyć medium numer 1 w Polsce. Nie ma innego zadania i z innego zadania nie można go rozliczać. Jeśli prezes TVP obniża oglądalność, to nie wypełnia swojej misji, bo jego misją jest budowanie oglądalności. inaczej pieniądze podatnika są zmarnowane.
Podkreśla, że prezes TVP ma obowiązek inny niż pieniądze - człowiek. Musi formę podporządkować treści. W przypadku telewizji komercyjnej celem jest pieniądz, publicznej człowiek.
15.30. Rozpoczęło się wysłuchanie Krzysztofa Skowrońskiego w charakterze kandydata na prezesa Telewizji Polskiej. Na wstępie kandydat zaprezentował własną wizję TVP.
Telewizja publiczna jest najważniejszym medium w Polsce. Od tego kto rządzi TVP bardzo wiele zależy – jakość demokracji w Polsce, rozwój Polski i pewnie bardzo wiele innych elementów
— powiedział na wstępie Krzysztof Skowroński.
Media publiczne wymagają naprawy. Trzeba zrobić, coś co sprawi, że odzyskają swoją siłę i wigor
— dodał.
Jak podkreślił, jako prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polski, od lat
Siedzi przed państwem przedstawiciel czwartej władzy, świadom tego, że musi się ona charakteryzować niezależnością
— podkreślił. Krzysztof Skowroński, wskazał też na drugi element swojego doświadczenia dziennikarskiego, jako założyciel i szef Radia Wnet. Trzeci element, na który wskazał w swoim doświadczeniu jest Fundacja Solidarności Dziennikarskiej
======
14:00. Przerwa w przesłuchaniach do 15:15.
13:47. Dopytywana o miejsce sportu w TVP, odpowiada, że jest ono ważne. Docenia decyzję Jacka Kurskiego o zakupie prawa do emisji mistrzostw.
Jest problem z naszym kanałem sportowym, ciągle nie został dobrze wyprofilowany
— dodała.
Wskazuje, że kanał TVP Sport ma niską oglądalność i konkurencja komercyjna go przegania. Wskazuje, że konieczne jest wejście w internet i poprawienie jakości.
13:44. Agnieszka Romaszewska podsumowuje swoje spojrzenie na TVP.
TVP pozostaje największą telewizją w regionie. Jest to wielkie dobro narodowe, które należy cenić i chronić
— podkreśliła.
Podkreślam to, w czym jestem szczególnie zamiłowana - pomysł na TVP International. Powinno wychodzić w sposób kompleksowy do widza zagranicznego, ponieważ telewizja publiczna powinna również służyć racji stanu
— dodała.
Ostatni element: Mam nadzieję, że niezależnie od tego, kto wygra, chciałabym by moi konkurenci uwzględnili któreś z moich rozwiązań
— podkreśliła.
13:42. Romaszewska odpowiada na pytanie o równy dostęp do anteny wszystkich stron sceny politycznej.
To jest kwestia uczciwości dziennikarskiej. Istnieje w dziennikarstwie prawda - prawda faktu, to jak wyglądają fakty. To jeśli chodzi o informację. Jeśli chodzi o dostęp do opinii, to powinny one w miarę zrównoważyć. Nie należy tego mylić. Bardzo często jest to mylone. Fakty to fakty, oponie to coś innego
— podkreśla kandydatka, wskazując zapewnić można to jedynie przez właściwy dobór ludzi odpowiedzialnych za anteny.
Jestem przeciwniczką kłamstwa. Należy mówić prawdę, niezależnie do tego jak by ona wyglądała.
— dodała.
13:40. Lichocka pyta o trzy pierwsze rzeczy, jakie trzy zrobiłaby przychodząc na Woronicza 17 w charakterze prezesa.
Romaszewska wylicza:
1) Ustalenie osób, które są prawą i ręką prezesa - Biuro Zarządu, Biuro Programowe.
2) ustalenie nowej koncepcji działania Biura programowego. BP nie powinno funkcjonować wyłącznie koncepcyjnie. Powinno dawać wytyczne, rozstrzygać spory i dyskusje.
Nie może być tak, że 2 osoby wymyślają całą telewizję
— dodał.
3) Analiza budżetu, także pod kątem kanałów tematycznych i oddziałów terenowych.
13:36. Agnieszka Romaszewska odpowiada na pytanie Joanny Lichockiej: w czym jako szefowa TVP byłaby lepsza od obecnego prezesa. Co zrobiłaby lepiej?
Nie centralizowałabym spraw. Wolę rozdzielać odpowiedzialność. Lubię pracować z ludźmi. Starałabym się docenić współpracowników. Lubię się cieszyć ich współpracownikami
— podkreśliła.
Niedobrze jest, gdy wszystko się robi samodzielnie
— dodała.
13:35. Joanna Lichocka pyta o ocenę obecnych standardów TVP.
Jest pewien problem. W pewnym momencie TVP wpadła na pomysł, że będzie naśladować telewizję komercyjną i standardy zostały ustawione w drugą stronę. Szczególnie negatywnie wypadło to w sektorze informacyjnym
— podkreśliła Romaszewska.
Bardzo ważne jest to, by stawiać wysoko jakość
— dodała.
13:32. Romaszewska przedstawia koncepcję programów kierowanych do Polonii.
Zamiast produkować w kraju programy dla Polonii, lepiej wyłożyć więcej pieniędzy na zakup licencji
— mówi. Podkreśla rolę TV Bielsat i zastosowany w niej model.
13:30. Pytanie komisji o system zatrudnienia w TVP.
TVP powinna mieć większy stopień zatrudnienia etatowego, ponieważ nie mamy bazy, na której możemy się oprzeć. Nie wyklucza to zatrudnienia części ludzi na umowy czasowe, jeśli pracują doraźnie
— mówi Romaszewska. Twierdzi, że uetatowienie pracowników stałych nie zwiększy kosztów. Konieczne jest jednak zwiększenie efektywności pracy.
13:25. Pytanie komisji o koncepcję ośrodków regionalnych. Romaszewska
Ośrodki terenowe to jeden z moich koników
— podkreśliła Romaszewska, wskazując, że TVP musi zauważyć ogromną wartość, jaką jest posiadanie 16 ośrodków terenowych.
Jestem przeciwna likwidacji jakiegokolwiek OT
— dodała, wskazując że media są krwiobiegiem życia społecznego. Ubolewała nad tym, że obecnie sytuacja jest dramatyczna i media lokalne umierają. Nie mają pieniędzy nawet na zatrudnienie dziennikarzy.
Ludzie zarabiają w newsach po 1300, 1500 złotych
— dodała.
Wymaga to poważnej reformy finansowej. Ale to ogromne bogactwo TVP. Żadna inna telewizja nie ma 16. ośrodków terenowych
— wskazała.
13.15. Romaszewska odpowiada na pytania Juliusza Brauna:
Misję można przekazywać w prawie każdym programie
— zaznaczyła, wskazując że brakuje świadomości, iż TVP to grupa TVP. Brakuje doinwestowania kanałów tematycznych. Podkreśla, że można stworzyć ich jeszcze więcej.
W kanałach tematycznych powinno być to, co widz najchętniej ogląda, a więc: seriale, informacje, teleturnieje. Wszystkie te formy mogą być nośnikiem misji. Nie musi być tak, że misja musi być nudna i beznadziejnie robiona
— podkreśliła.
Nie rozumiem dlaczego treści, które są moralnie dobre i pożyteczne nie mogą być dobrze realizowane. Uważam, że mogą
— dodała.
Wszystkie elementy, które widzowie chcą oglądać, można napełnić misją
— podkreśliła.
Wskazała też na programy, które są niszowe, gromadzą bardzo małą widownię i stawia pytanie czy na pewno powinny być emitowane w głównych antenach.
13:10. Juliusz Braun pyta o stanowisko Romaszewskiej na temat Telewizji Wyszehradzkiej. Nawiązał przy tym do jej wywiadu, w którym powiedziała, że „Telewizja zaczyna się od widzów. Gdy nie ma widzów, nie ma telewizji”. Dwa pytania: 1 - jakiego rodzaju programy mogą wypełniać podstawowe powinności telewizji publicznej i jednocześnie gromadzić publiczność. 2 pytanie jak widzi mechanizmy zagwarantowania swojej niezależności jako prezes TVP.
13:00 Agnieszka Romaszewska wskazuje na problem z niedoborem korespondentów zagranicznych.
13:07 Kandydatka na szefa TVP sygnalizuje, że ma pomysły na uszczelnienie abonamentu. Dopytywana o pomysł na ustawę abonamentową. Zastrzega, że nie jest prawnikiem, lecz dziennikarzem i nie należy to do kompetencji ewentualnego prezesa TVP.
Sensowne jest zakładanie, że w dzisiejszych czasach każdy odbiorca posiada jakiś odbiornik. Należy zobligować odbiorców do deklaracji, także jeśli chodzi o przedsiębiorców
— mówi.
13:57 Romaszewska negatywnie ocenia pomysł stworzenia kanału anglojęzycznego.
**Ma to sens wyłącznie jako element całościowego podejścia. TVP powinna wyjść na zagranicę, to jest mój konik. Ale powinien powstać cały organizm, dający ofertę Polakom w różnych częściach świata. Powinna wejść także na rynek rosyjskojęzyczny. Mam wątpliwość, czy z produkcją anglojęzyczną jesteśmy w stanie od razu wejść na satelitę i konkurować z CNN i BBC. Moim zdaniem to w ogóle niemożliwe. Mamy większe szanse, jeśli robimy produkcję agencyjną. W tym celu musimy jednak mieć kontent, ale go nie mamy. Na taki kontent byłby odbiorca
— tłumaczyła Romaszewska. Kanał zagraniczny powinien mieć część angielską, ale trzeba wiedzieć, że czasem lepiej zrobić mniej a dobrze, niż więcej, a źle.
12:52 Pytania Komisji. Czabański pyta czy w ciągu ostatniego roku pojawiały się próby wprowadzenia zmian na lepsze w TVP. Zdaniem Agnieszki Romaszewskiej próby takie były, ale niewystarczające. Jako błąd traktuje próbę centralizacji TVP. Docenia jednak zmiany produkcyjne.
Były bardzo cenne próby uporządkowania przestrzeni produkcyjnej, dotyczącej seriali
— dodała.
12:50 Romaszewska zwraca uwagę, że TVP to nie jest tylko Jedynka i Dwójka, ale całe spektrum kanałów.
One wszystkie są szeroko dostępne. Nie możemy patrzeć wyłącznie na to, co jest tylko na tych dwóch kanałach naziemnych. konieczne jest spojrzenie na całość organizmu.
12:37: Agnieszka Romaszewska wskazuje zasadnicze elementy , które uważa za konieczne do zmiany:
-
uporządkowanie systemu w jakim działa TVP - istnieje niespójność regulacji, uchwał i rozwiązań prawnych. Bez audytu wewnętrznego prawa TVP nie można pójść do przodu. To konieczne do odblokowania nadmiernej biurokracji, która panuje w TVP.
-
mądre spłaszczenie struktury TVP - następuje centralizacja, która utrudnia zarządzania, powoduje zatory decyzyjne. konieczne jest przeniesienie odpowiedzialności na niższe szczeble.
-
zreformowanie systemu rozliczeń
Telewizja Polska odznacza się taką szczególną cechą, że niejednokrotnie jest tam łatwiej zrobić coś na zewnątrz, niż w środku. To jest coś bardzo dziwnego. To jest mniej więcej tak, jakby taniej było wypożyczyć sukienkę na bal, niż wyjąć ją z własnej szafy
— podkreśliła Romaszewska. Jak tłumaczyła, wynika to z błędnego naliczania kosztów zewnętrznych, co na papierze wygląda drożej, niż zamówienie gotowego produktu na zewnątrz.
- kontrolowanie procesu produkcji zamawianej - produkcje zewnętrzne to ogromna część wydatków telewizji.
TVP wykreowała rynek producentów zewnętrznych, jest jego matką. Jest też dla nich bardzo ważnym graczem. Nie widzę sensu, żeby całkowicie przestać zamawiać produkcje zewnętrzne. Są tu jednak dwie zasadnicze rzeczy decydujące o efektywności: konkurencja i ściślejsza kontrola wydatkowania pieniędzy na produkcję
— mówiła Agnieszka Romaszewska.
12.30 Przesłuchanie Agnieszki Romaszewskiej, jako kandydatki na szefa Telewizji Polskiej. w pierwszej kolejności kandydatka wskazała na trzy podstawowe funkcje TVP.
Telewizja publiczna jest to instytucja niezastępowalna i niesłychanie ważna dla demokratycznego państwa i społeczeństwa. Podstawową funkcją telewizji publicznej jest bycie nośnikiem kultury szeroko pojętej tam, gdzie ona nie może dotrzeć w sposób bezpośredni. Ten dostęp powinna dostarczać TVP
— podkreśliła Romaszewska
Druga rola to rola formacyjna, informacyjna, formująca, integrująca społeczeństwo, integrująca kraj, państwo wokół - moim zdaniem - niespecjalnie kontrowersyjnych pojęć, jak racja stanu, podstawowe wartości patriotyczne. To jest niezaprzeczalna rola TVP
— dodała.
TVP ma jeszcze jedną ważną rolę, a jest nią ustawianie standardów. Teraz nie jest już w stanie robić tego z taką siłą, jak kilka lat temu, gdy była dominująca na rynku, ale powinna narzucać standardy produkcyjne konkurentom, również komercyjnym. Chodzi m.in. o standardy jakości
— wskazała Romaszewska.
12:20. Przerwa w obradach. Następnym przesłuchiwanym kandydatem będzie Agnieszka Romaszewska.
Strona 2 z 6
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/311095-ruszaja-przesluchania-kandydatow-na-prezesa-tvp-na-pierwszy-ogien-jacek-kurski?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.