Na stronach Kancelarii Sejmu odnotowujemy interesujący komunikat poświęcony pracom nad ustawą o leczniczej marihuanie. Wydaje się, że kierownictwo Sejmu próbuje tym samym odpowiedzieć na zarzuty części polityków, którzy przekonują, że prace nad projektem nie mogą ruszyć z winy marszałka Sejmu.
Publikujemy w całości oświadczenie Sejmu:
Projekty ustaw muszą spełniać szereg wymogów, by mogły być przedmiotem prac legislacyjnych. Są one wyszczególnione w art. 34 Regulaminu Sejmu. Do projektu powinno być dołączone uzasadnienie, przedstawiające m.in. jego skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne oraz źródła finansowania.
W uzasadnieniu powinny być też przedstawione wyniki przeprowadzonych konsultacji. W przypadku projektów komisyjnych i poselskich do konsultacji może je też skierować Marszałek Sejmu.
Cały proces jest przejrzysty dla obywateli: na stronie Sejmu są upubliczniane wszystkie projekty znajdujące się na etapie wstępnym (zakładka „prace Sejmu”, sekcja „wniesione projekty”), wraz z uwagami o toczących się pracach.
Marszałek Sejmu, decydując o nadaniu projektowi numeru druku i skierowaniu go do pierwszego czytania, potwierdza w ten sposób, że spełnia on wymogi regulaminowe i zostały dopełnione wszystkie czynności wstępne związane m.in. z jego opiniowaniem.
Z powyższych uwag wynika, że to, jak szybko projekt przejdzie procedurę wstępną, zależy przede wszystkim od jego poprawności i kompletności.
Kancelaria Sejmu przedstawia najistotniejsze informacje o aktualnym stanie prac nad dwoma projektami dotyczącymi legislacyjnego uregulowania zastosowania marihuany do celów medycznych, autorstwa posłów Klubu Poselskiego Kukiz’15 oraz grupy obywateli.
Projekt poselski grupy posłów KP Kukiz’15
Projekt zmian w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, wsparty podpisami grupy posłów KP Kukiz’15, wpłynął do Sejmu 1 lutego 2016 r. Tego samego dnia został skierowany do zaopiniowania przez służby prawne Kancelarii Sejmu.
15 lutego 2016 r. Biuro Analiz Sejmowych sporządziło opinię w sprawie zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej – wymóg przeprowadzenia takiej analizy wynika z art. 34 ust. 9 Regulaminu Sejmu. W opinii wyszczególniono obszary projektowanej regulacji, uznane za niezgodne z prawem unijnym. Wskazano także, że projekt, jako zawierający przepisy techniczne, wymaga notyfikacji zgodnie z postanowieniami dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r., ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasady dotyczące usług społeczeństwa informacyjnego.
W przypadku projektów, co do których istnieje wątpliwość, czy nie są sprzeczne z prawem, w tym z prawem Unii Europejskiej, Regulamin Sejmu w art. 34 ust. 8 przewiduje możliwość skierowania ich do Komisji Ustawodawczej w celu zaopiniowania. Opisywany projekt trafił do komisji 24 lutego 2016 r., która w przyjętej 10 marca br. opinii uznała projekt za dopuszczalny.
Obowiązujące przepisy (art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu) obligują autorów projektu do przedstawienia w uzasadnieniu m.in. wyników przeprowadzanych konsultacji. W przypadku projektów poselskich ich skierowanie do konsultacji jest także możliwe do przeprowadzenia przez Marszałka Sejmu. Taka procedura została zastosowana w tym przypadku: 24 lutego 2016 r. projekt został skierowany do konsultacji do Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego, Prokuratora Generalnego, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Sądu Najwyższego, Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Radców Prawnych, Rady Dialogu Społecznego, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, Naczelnej Rady Aptekarskiej, Polskiej Akademii Nauk, Krajowej Izby Gospodarczej, Krajowej Rady Kół Gospodyń Wiejskich, NSZZ Solidarność Rolników Indywidualnych, Związku Zawodowego Rolnictwa Samoobrona, Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych i Krajowej Rady Izb Rolniczych.
9 marca 2016 r. wnioskodawcy wnieśli do projektu autopoprawkę, której intencją było uwzględnienie uwag Biura Analiz Sejmowych.
W sporządzonej 23 marca 2016 r. opinii BAS ponownie zasygnalizował możliwą niezgodność projektu z prawem unijnym oraz wskazał na konieczność jego notyfikacji.
Zainicjowanie procedury notyfikacyjnej jest obowiązkiem projektodawców. Kancelaria Sejmu na spotkaniu z przedstawicielem wnioskodawców zaoferowała wsparcie merytoryczne w tej procedurze. Wnioskodawcy do momentu opublikowania niniejszego komunikatu nie skorzystali z tej propozycji. W konsekwencji projekt pozostaje na etapie procedury wstępnej z przyczyn nie leżących po stronie Marszałka Sejmu ani Kancelarii Sejmu.
Projekt grupy obywateli
16 sierpnia 2016 r. Marszałek Sejmu wydał postanowienie o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu Obywatelskiego Komitetu Medycznej Marihuany ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
Zgodnie z ustawą o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli Komitet ma teraz trzy miesiące na prowadzenie kampanii promocyjnej na rzecz projektu oraz zbieranie podpisów popierających go obywateli.
Konstytucja w art. 118 ust. 2 przyznaje prawo inicjatywy ustawodawczej grupie co najmniej 100 tysięcy obywateli mających czynne prawo wyborcze do Sejmu. Część tych podpisów (1000) została już złożona wraz z zawiadomieniem o utworzeniu Komitetu. Pozostała, brakująca do 100 tys. podpisów liczba, powinna zostać złożona wraz z projektem nie później niż trzy miesiące od daty wydania postanowienia marszałka Sejmu, czyli do 16 listopada 2016 r.
wwr, sejm.gov.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/305809-co-dalej-z-projektem-ustawy-ws-leczniczej-marihuany-kancelaria-sejmu-odpowiada-odpowiedzialni-w-k15