Izba przyjęła w piątek poprawkę PiS, zgodnie z którą uszczegółowiono przepisy dotyczące rozwiązania stosunków pracy z obecnymi członkami komisji i powołania nowych. Minister właściwy do spraw transportu powoła nowego przewodniczącego PKBWL w terminie 14 dni od wejścia noweli w życie. Z tym samym dniem wygaśnie stosunek pracy z obecnym przewodniczącym.
W ciągu 30 dni od wejścia w życie mają zostać powołani - na wniosek nowego przewodniczącego PKBWL - zastępcy przewodniczącego komisji i jej sekretarz. Z tym samym dniem wygaśnie stosunek pracy z osobami obecnie pełniącymi te funkcje.
Stosunek pracy z pozostałymi członkami komisji wyznaczonymi na podstawie przepisów dotychczasowych wygaśnie po 60 dniach od dnia wejścia w życie nowelizacji, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną oni powołani na członków w trybie określonym nowymi przepisami (pierwotnie projekt ustawy mówił o 30 dniach). W takiej sytuacji członkom PKBWL ma przysługiwać odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia.
Sejm odrzucił podczas głosowań wnioski mniejszości złożone przez PO i Nowoczesną, które przewidywały wykreślenie z nowelizacji przepisów dotyczących funkcjonowania PKBWL i zwolnienia jej dotychczasowych członków.
Większość nie poparła też poprawki Nowoczesnej, by wykreślić z ustawy przepis zobowiązujący członków komisji i jej ekspertów do zachowania w tajemnicy wiadomości uzyskanych w związku z badaniem zdarzenia lotniczego. Zdaniem posłów Nowoczesnej to przykład „politycznej cenzury prewencyjnej”, która ma „zamknąć usta ludziom, którzy wiedzą, co się stało w Smoleńsku”. W trakcie głosowań przedstawiciel wnioskodawców Zbigniew Dolata (PiS) wyjaśniał, że chodziło o to, by członkowie komisji i eksperci nie wypowiadali się publicznie przed zakończeniem badania wypadku. Zadeklarował, że wątpliwości interpretacyjne w tym zakresie mogą zostać rozwiane podczas prac w Senacie.
Jak napisano w uzasadnieniu projektu, „dotychczasowe doświadczenia w zakresie funkcjonowania komisji wskazują na konieczność zmian obowiązujących regulacji, będących podstawą jej działania”. Według PiS nie sprawdzał się dotychczasowy model wyznaczania członków PKBWL. Projekt przewiduje wprowadzenie trybu powoływania i odwoływania członków komisji. Właśnie tą zmianą uzasadniono w projekcie zapis o wygaszeniu stosunków pracy.
Obecnie ustawa mówi, że przewodniczącego PKBWL wyznacza minister właściwy do spraw transportu na okres 5 lat. Jednocześnie minister może, na wniosek komisji uchwalony bezwzględną większością głosów, cofnąć wyznaczenie przewodniczącemu lub innemu członkowi komisji. Zgodnie z przepisami nowelizacji przewodniczącego komisji będzie powoływał minister na okres 4 lat. Nowością jest przepis określający długość kadencji członków PKBWL, również na 4 lata. Na wniosek komisji uchwalony bezwzględną większością głosów minister będzie mógł odwołać członka komisji.
Nowelizacja usuwa z Prawa lotniczego zapis, że PKBWL wykonuje swoje zadania w imieniu ministra właściwego do spraw transportu. Zdaniem wnioskodawców projektu przepis ten budził wątpliwości w zakresie zachowania niezależności komisji. W nowelizacji zaproponowano też zmianę przepisów w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać członkowie komisji i powoływani eksperci. By zostać szefem albo wiceszefem PKBWL nie trzeba będzie wcześniej być jej członkiem.
Projekt zmian w Prawie lotniczym PiS złożyło w Sejmie na początku lipca. Zmiana została uchwalona w ciągu jednego posiedzenia Sejmu. We wtorek odbyło się pierwsze czytanie. W środę sejmowa komisja infrastruktury wprowadziła do projektu dziewięć poprawek merytorycznych i 17 redakcyjno-legislacyjnych. W czwartek odbyło się drugie czytanie oraz zaopiniowanie zgłoszonych wówczas poprawek przez komisję a w piątek głosowania.
W listopadzie 2015 r. rząd premier Beaty Szydło zamknął strony internetowe komisji Millera i zespołu Laska. W lutym 2016 r. Macierewicz - już jako szef MON - powołał podkomisję do ponownego zbadania katastrofy smoleńskiej. W jej składzie znaleźli się naukowcy, którzy współpracowali wcześniej z parlamentarnym zespołem smoleńskim.
Nowelizacja - z wyjątkiem jednego przepisu dotyczącego wydania rozporządzenia - ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia. Teraz trafi do Senatu.
(PAP)/emer
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Izba przyjęła w piątek poprawkę PiS, zgodnie z którą uszczegółowiono przepisy dotyczące rozwiązania stosunków pracy z obecnymi członkami komisji i powołania nowych. Minister właściwy do spraw transportu powoła nowego przewodniczącego PKBWL w terminie 14 dni od wejścia noweli w życie. Z tym samym dniem wygaśnie stosunek pracy z obecnym przewodniczącym.
W ciągu 30 dni od wejścia w życie mają zostać powołani - na wniosek nowego przewodniczącego PKBWL - zastępcy przewodniczącego komisji i jej sekretarz. Z tym samym dniem wygaśnie stosunek pracy z osobami obecnie pełniącymi te funkcje.
Stosunek pracy z pozostałymi członkami komisji wyznaczonymi na podstawie przepisów dotychczasowych wygaśnie po 60 dniach od dnia wejścia w życie nowelizacji, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną oni powołani na członków w trybie określonym nowymi przepisami (pierwotnie projekt ustawy mówił o 30 dniach). W takiej sytuacji członkom PKBWL ma przysługiwać odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia.
Sejm odrzucił podczas głosowań wnioski mniejszości złożone przez PO i Nowoczesną, które przewidywały wykreślenie z nowelizacji przepisów dotyczących funkcjonowania PKBWL i zwolnienia jej dotychczasowych członków.
Większość nie poparła też poprawki Nowoczesnej, by wykreślić z ustawy przepis zobowiązujący członków komisji i jej ekspertów do zachowania w tajemnicy wiadomości uzyskanych w związku z badaniem zdarzenia lotniczego. Zdaniem posłów Nowoczesnej to przykład „politycznej cenzury prewencyjnej”, która ma „zamknąć usta ludziom, którzy wiedzą, co się stało w Smoleńsku”. W trakcie głosowań przedstawiciel wnioskodawców Zbigniew Dolata (PiS) wyjaśniał, że chodziło o to, by członkowie komisji i eksperci nie wypowiadali się publicznie przed zakończeniem badania wypadku. Zadeklarował, że wątpliwości interpretacyjne w tym zakresie mogą zostać rozwiane podczas prac w Senacie.
Jak napisano w uzasadnieniu projektu, „dotychczasowe doświadczenia w zakresie funkcjonowania komisji wskazują na konieczność zmian obowiązujących regulacji, będących podstawą jej działania”. Według PiS nie sprawdzał się dotychczasowy model wyznaczania członków PKBWL. Projekt przewiduje wprowadzenie trybu powoływania i odwoływania członków komisji. Właśnie tą zmianą uzasadniono w projekcie zapis o wygaszeniu stosunków pracy.
Obecnie ustawa mówi, że przewodniczącego PKBWL wyznacza minister właściwy do spraw transportu na okres 5 lat. Jednocześnie minister może, na wniosek komisji uchwalony bezwzględną większością głosów, cofnąć wyznaczenie przewodniczącemu lub innemu członkowi komisji. Zgodnie z przepisami nowelizacji przewodniczącego komisji będzie powoływał minister na okres 4 lat. Nowością jest przepis określający długość kadencji członków PKBWL, również na 4 lata. Na wniosek komisji uchwalony bezwzględną większością głosów minister będzie mógł odwołać członka komisji.
Nowelizacja usuwa z Prawa lotniczego zapis, że PKBWL wykonuje swoje zadania w imieniu ministra właściwego do spraw transportu. Zdaniem wnioskodawców projektu przepis ten budził wątpliwości w zakresie zachowania niezależności komisji. W nowelizacji zaproponowano też zmianę przepisów w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać członkowie komisji i powoływani eksperci. By zostać szefem albo wiceszefem PKBWL nie trzeba będzie wcześniej być jej członkiem.
Projekt zmian w Prawie lotniczym PiS złożyło w Sejmie na początku lipca. Zmiana została uchwalona w ciągu jednego posiedzenia Sejmu. We wtorek odbyło się pierwsze czytanie. W środę sejmowa komisja infrastruktury wprowadziła do projektu dziewięć poprawek merytorycznych i 17 redakcyjno-legislacyjnych. W czwartek odbyło się drugie czytanie oraz zaopiniowanie zgłoszonych wówczas poprawek przez komisję a w piątek głosowania.
W listopadzie 2015 r. rząd premier Beaty Szydło zamknął strony internetowe komisji Millera i zespołu Laska. W lutym 2016 r. Macierewicz - już jako szef MON - powołał podkomisję do ponownego zbadania katastrofy smoleńskiej. W jej składzie znaleźli się naukowcy, którzy współpracowali wcześniej z parlamentarnym zespołem smoleńskim.
Nowelizacja - z wyjątkiem jednego przepisu dotyczącego wydania rozporządzenia - ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia. Teraz trafi do Senatu.
(PAP)/emer
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/301752-sejm-uchwalil-nowelizacje-prawa-lotniczego-ustawa-pozwoli-zwolnic-czlonkow-panstwowej-komisji-badania-wypadkow-lotniczych?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.