Polska żywność zawojuje Chiny? Podpisano memorandum o współpracy ws. bezpieczeństwa żywności. Jurgiel: "To milowy krok w dalszych relacjach między Polską a Chinami"

fot. PAP/Jacek Turczyk
fot. PAP/Jacek Turczyk

W 2013 roku Chiny były jednym z większych odbiorców polskiej wieprzowiny. Sprzedaliśmy tam ok. 52 tys. ton tego mięsa, o wartości ponad 67 mln euro.

Zhi Shuping na pytanie, jak postrzegana jest polska żywność w Chinach, powiedział, że dzięki wielu kampaniom promocyjnym tamtejsi konsumenci „już znają polską żywność i wiedzą, że jest to żywność bezpieczna”.

Obecnie na rynku chińskim realizowanych jest 5 kampanii. Są to kampanie: „Makarony Europy” prowadzona w latach 2016-2019; „Europejski drób - w jakości siła” (na lata 2016-2019), dotycząca mięsa drobiowego wysokiej jakości produkowane systemie jakości QAFP.

Jest to także kampania „Smaki Europy - jakość i tradycja” prowadzona w latach 2015-2018, dotycząca świeżej, schłodzonej lub mrożonej wołowiny i wieprzowiny oraz przetworów spożywczych wytworzonych na bazie tych produktów, mięsa drobiowego wysokiej jakości oraz świeżych i przetworzonych owoców i warzyw. Ponadto prowadzona jest kampania „Europejskie jabłka dwukolorowe” (lata 2014-2017), promująca polskie jabłka, oraz kampania „Trade milk”, która potrwa do 2017 r. i dotyczy wysokiej jakości przetworów mlecznych.

Minister Zhi Shuping przebywa w Polsce w ramach oficjalnej wizyty przewodniczącego ChRL Xi Jinpinga.

W poniedziałek w Warszawie w obecności głów państw - prezydenta Andrzeja Dudy i Xi Jinpinga podpisano: protokół w sprawie wymagań fitosanitarnych dla eksport jabłek z Polski do Chin, memorandum o porozumieniu o współpracy w zakresie kontroli poziomu substancji szkodliwych w mięsie drobiowym eksportowanym z Polski do Chin oraz list intencyjny o badaniach naukowych i współpracy w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń.

Polska ma ujemne saldo handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Chinami, które w 2015 r. wyniosło -187 mln euro, wobec 2014 r. wzrosło ono o ok. 30 proc. Wartość eksportu do Chin w ubiegłym roku wyniosła 127 mln euro i spadła o 22 proc. w porównaniu do 2014 roku. Z powodu ASF wstrzymany został eksport wieprzowiny do Chin. Spadł eksport mleka i śmietany w proszku (o 69 proc.) oraz czekolady i wyrobów zawierających kakao (o 65 proc.). Natomiast ponad 2,5 krotnie wzrósł eksport mięsa drobiowego oraz serwatki (o 46 proc.).

W 2015 r. Polska wywoziła do Chin głównie serwatkę (udział w strukturze eksportu wyniósł 20 proc.), mięso i podroby z drobiu - (udział 20 proc.), czekoladę i inne przetwory spożywcze zawierające kakao - (udział 17 proc.), syropy cukrowe - (udział 13 proc.), mleko i śmietanę, zagęszczone i niezagęszczone - (udział 12 proc.) oraz wyroby cukiernicze - (udział 4 proc.)

Import towarów rolno-spożywczych z Chin w 2015 roku osiągnął poziom 314 mln euro, co stanowiło wzrost o 1,8 proc. w stosunku do poprzedniego roku. W ubiegłym roku sprowadzaliśmy m.in. filety rybne i inne mięso rybie (32 proc. całkowitej wartości importu), pomidory przetworzone lub zakonserwowane, warzywa suszone, miód naturalny, soki i ekstrakty roślinne.

wkt/PAP

« poprzednia strona
123

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.