Wiceszef Komisji Europejskiej: Polska powinna lepiej rozwijać gospodarkę cyfrową

Fot. freeimages.com
Fot. freeimages.com

Polska powinna zrobić więcej, jeśli chodzi o rozwój gospodarki cyfrowej. W Digital Economy and Society Index (DESI), rankingu rozwoju cyfrowego państw UE, znajdujecie się na 22. miejscu - mówi PAP wiceszef KE, komisarz ds. jednolitego rynku cyfrowego Andrus Ansip.

Podczas niedawnej wizyty w Polsce Ansip spotkał się m.in. z wicepremierem, ministrem rozwoju Mateuszem Morawieckim i minister cyfryzacji Anną Streżyńską.

Są bardzo zorientowani na rozwój cyfrowej gospodarki w Polsce, a także kładą nacisk na cyfrowe usługi administracji (tzw. e-government). Widać szczerą chęć poprawy sytuacji

— tak komisarz ocenił to spotkanie w rozmowie z PAP. Jak przypomniał, według Digital Economy and Society Index, Polska znajduje się na 22. miejscu, „co nie jest wysoką lokatą”.

W niektórych obszarach, na przykład jeśli chodzi o dostęp do bezprzewodowego internetu szerokopasmowego, Polska radzi sobie bardzo dobrze - jest na 5. miejscu w Unii Europejskiej. Polskie władze mogą jednak zrobić znacznie więcej dla swoich obywateli w tym zakresie

— powiedział.

Jak dodał, w naszym kraju popularne jest składanie formularzy podatkowych przez internet, ale i tu - wskazał - jest pole do poprawy.

Przykładowo - prawie 50 proc. podatników wykorzystuje w Polsce e-deklaracje podatkowe, jednak w Estonii jest to 95 proc. (…) Myślę, że wiele zależy od ludzi. Jeśli politycy, rządzący będą po presją, zrobią więcej

— zaznaczył.

Ansip odniósł się też do planów rozwoju jednolitego rynku cyfrowego, za który odpowiada w KE:

W Unii Europejskiej 20 lat temu udało nam się stworzyć jednolity rynek, ale tylko w sensie fizycznym. Każdy dziś z tego korzysta. Nasza gospodarka z dnia na dzień staje się jednak coraz bardziej cyfrowa i dlatego po 20 latach musimy ponownie stworzyć jednolity, liczący ponad 500 mln klientów, rynek cyfrowy.

Zaprezentowaliśmy już w grudniu dwie propozycje stanowiące element strategii rozwoju jednolitego rynku cyfrowego. Jedna z nich dotyczy zmiany zasad zawierania umów - dziś mamy 28 odmiennych zasad dotyczących sprzedaży online dóbr materialnych i 28 odmiennych zasad dotyczących sprzedaży online treści cyfrowych. Naszym celem jest ich zharmonizowanie, tak żeby istniały tylko dwa typy zasad - dot. sprzedaży online dóbr materialnych oraz treści niematerialnych

— relacjonował, dodając, że Polska w tym zakresie wspiera działalność Komisji Europejskiej.

Druga propozycja - jak powiedział - to kwestia tzw. przenoszenia treści. Jak wyjaśnił, obecnie 35 proc. Europejczyków spędza przynajmniej 10 dni w ciągu roku w innym państwie członkowskim.

Chcemy, żeby mieli oni dostęp do legalnie kupionych w swoim kraju treści cyfrowych, także wtedy, gdy przebywają w innym kraju. Dziś nie mają takiej możliwości z uwagi na restrykcje związane z prawami autorskimi

— powiedział. Dodał, że z technicznego punktu widzenia nie jest to trudne, tym bardziej, że już dziś 20 proc. użytkowników internetu korzysta z połączenia VPN, by mieć dostęp do treści cyfrowych.

Czytaj dalej na następnej stronie ===>

12
następna strona »

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych