Prof. Rafał Chwedoruk: „Do tej pory za partię biznesu uchodziła PO. Ten wyraźnie się teraz od niej odwraca na rzecz Nowoczesnej”

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot.wpolityce.pl/youtube.com
fot.wpolityce.pl/youtube.com

Do tej pory za partię biznesu uchodziła PO. Ten wyraźnie się teraz od niej odwraca na rzecz Nowoczesnej. Dla Ryszarda Petru może być to o tyle korzystne, że da mu to olbrzymią siłę polityczną. W końcu wielki biznes to nie tylko wielkie pieniądze, ale także wielki wpływ na kształtowanie opinii publicznej

— stwierdził prof. Chwedoruk w rozmowie z „Super Expressem”.

W ten sposób politolog skomentował informację o finansowym wsparciu kampanii wyborczej partii kierowanej przez Ryszarda Petru przez przedstawicieli wielkiego biznesu. Niektórzy z zeznanych biznesmenów wpłacili nawet po 87 tys. zł. Zdaniem politologa, ujawnienie tych informacji może zmniejszyć poparcie dla Nowoczesnej.

Błędy Nowoczesnej w rozliczeniu kampanii wyborczej. Czy partia Petru straci miliony złotych?!

Prof. Chwedoruk podkreślił, że pracownik, który nie ma stabilnego zatrudnienia i pracuje na głodowej pensji, nie ma takich samych interesów jak zatrudniający go właściciel spółki zarejestrowanej w jednym z rajów podatkowych. Zwrócił też uwagę na wpływ obywateli na decyzje podejmowane przez polityków:

Teoretycznie każdy z nas ma jeden głos. Są jednak tacy, którzy mają nieformalne możliwości wpływania na decydentów. Choćby finansowe

— celnie zauważył prof. Chwedoruk.

Wskazał, że związki biznesu z polityką powinny być przedmiotem głębszej analizy i debaty publicznej.

Toczyliśmy przez ostatnie lata jałowe dyskusje o poziomie niezależności Bronisława Komorowskiego od Donalda Tuska czy Andrzeja Dudy od Jarosława Kaczyńskiego. Tu przynajmniej sprawa jest dość jasna - wiadomo, która partia kogo popiera. Tymczasem refleksja o niezależności polityków powinna zacząć się od analizy relacji między światem polityki a światem wielkiego biznesu. Wiele afer w Polsce i w krajach Zachodu pokazuje nieformalne oddziaływanie rynku, w tym bezpośrednio przedsiębiorców, na polityków. A taki nierównomierny wpływ na rzeczywistość różnych grup społecznych nie służy dobrze ani gospodarce, ani demokracji

— podsumował wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego.

Czy to wiele nie tłumaczy? Członkowie rad nadzorczych TVNATM wpłacali na kampanię wyborczą Nowoczesnej

Super Express/tp

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych