Obowiązkiem mediów narodowych jest edukacja obywatelska; powinny być miejscem dialogu na tematy społeczne, z udziałem instytucji obywatelskich i ruchów nieformalnych - uważa pełnomocnik rządu ds. społeczeństwa obywatelskiego i równego traktowania Wojciech Kaczmarczyk.
Według pełnomocnika Polacy często angażują się w doraźne akcje społeczne, a za mało jest zaangażowania w stały, odpowiedzialny wolontariat. Za istotną uważa edukację obywatelską i historyczną - prowadzoną w szkołach i za pośrednictwem mediów narodowych.
Polacy angażują się w zbiórki, w pomoc doraźną, czego przykładem jest Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, przedświąteczne akcje Caritas czy Szlachetna Paczka. Tymczasem w dojrzałych demokracjach mamy do czynienia także z wolontariatem stałym. Wolontariusze poświęcają komuś lub czemuś pewną stałą liczbę godzin w tygodniu, ale to zobowiązanie trwa dłużej. Taka forma zaangażowania buduje zobowiązanie, kapitał społeczny, tworzy więzi, powoduje, że wzrasta poziom zaufania. Zatem i rezultaty są lepsze - w sensie zmiany społecznej
— powiedział Kaczmarczyk.
Pytany, jak osiągnąć taką zmianę, wskazał m.in. na konieczność przywrócenia właściwej rangi edukacji historycznej.
Chodzi o pokazywanie tego, z czego możemy być dumni w swojej przeszłości, i opierania tego, co dzisiaj i w przyszłości, na dobrych doświadczeniach z historii. Myślimy, że obecna w dyskursie publicznym kwestia edukacji historycznej została w ostatnim czasie zaniedbana. Chcemy do tego wrócić
— powiedział.
Drugą kwestią - jak poinformował - jest edukacja obywatelska rozumiana jako wychowywanie Polaków, aby świadomie korzystali ze swoich praw i obowiązków.
Myślimy o dużym programie Polskiego Korpusu Solidarności, który byłby cyklem działań wspierających wolontariat stały, a nie akcyjny. Chcielibyśmy, żeby ten wolontariat oparty był przynajmniej na dwóch filarach - młodzieży, która jeszcze nie weszła na rynek pracy i ma trochę czasu wolnego, i na wczesnych emerytach. Myśląc o filarze młodzieżowym, chcielibyśmy dać im możliwość uczestniczenia w przedsięwzięciach edukacyjnych zwiększających ich umiejętności angażowania się w kwestie społeczne
— wyjaśnił Kaczmarczyk.
Poinformował, że kolejną platformą do edukacji obywatelskiej powinny być media narodowe.
O tym, w jaki sposób ją prowadzić, chcemy rozmawiać z szefami publicznej telewizji i radia publicznego. Przedstawiciele trzeciego sektora, którzy zajmują się informacją, komunikacją, powinni być aktywnymi uczestnikami tego procesu
— powiedział.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Obowiązkiem mediów narodowych jest edukacja obywatelska; powinny być miejscem dialogu na tematy społeczne, z udziałem instytucji obywatelskich i ruchów nieformalnych - uważa pełnomocnik rządu ds. społeczeństwa obywatelskiego i równego traktowania Wojciech Kaczmarczyk.
Według pełnomocnika Polacy często angażują się w doraźne akcje społeczne, a za mało jest zaangażowania w stały, odpowiedzialny wolontariat. Za istotną uważa edukację obywatelską i historyczną - prowadzoną w szkołach i za pośrednictwem mediów narodowych.
Polacy angażują się w zbiórki, w pomoc doraźną, czego przykładem jest Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, przedświąteczne akcje Caritas czy Szlachetna Paczka. Tymczasem w dojrzałych demokracjach mamy do czynienia także z wolontariatem stałym. Wolontariusze poświęcają komuś lub czemuś pewną stałą liczbę godzin w tygodniu, ale to zobowiązanie trwa dłużej. Taka forma zaangażowania buduje zobowiązanie, kapitał społeczny, tworzy więzi, powoduje, że wzrasta poziom zaufania. Zatem i rezultaty są lepsze - w sensie zmiany społecznej
— powiedział Kaczmarczyk.
Pytany, jak osiągnąć taką zmianę, wskazał m.in. na konieczność przywrócenia właściwej rangi edukacji historycznej.
Chodzi o pokazywanie tego, z czego możemy być dumni w swojej przeszłości, i opierania tego, co dzisiaj i w przyszłości, na dobrych doświadczeniach z historii. Myślimy, że obecna w dyskursie publicznym kwestia edukacji historycznej została w ostatnim czasie zaniedbana. Chcemy do tego wrócić
— powiedział.
Drugą kwestią - jak poinformował - jest edukacja obywatelska rozumiana jako wychowywanie Polaków, aby świadomie korzystali ze swoich praw i obowiązków.
Myślimy o dużym programie Polskiego Korpusu Solidarności, który byłby cyklem działań wspierających wolontariat stały, a nie akcyjny. Chcielibyśmy, żeby ten wolontariat oparty był przynajmniej na dwóch filarach - młodzieży, która jeszcze nie weszła na rynek pracy i ma trochę czasu wolnego, i na wczesnych emerytach. Myśląc o filarze młodzieżowym, chcielibyśmy dać im możliwość uczestniczenia w przedsięwzięciach edukacyjnych zwiększających ich umiejętności angażowania się w kwestie społeczne
— wyjaśnił Kaczmarczyk.
Poinformował, że kolejną platformą do edukacji obywatelskiej powinny być media narodowe.
O tym, w jaki sposób ją prowadzić, chcemy rozmawiać z szefami publicznej telewizji i radia publicznego. Przedstawiciele trzeciego sektora, którzy zajmują się informacją, komunikacją, powinni być aktywnymi uczestnikami tego procesu
— powiedział.
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/280079-pelnomocnik-rzadu-ds-spoleczenstwa-obywatelskiego-i-rownego-traktowania-obowiazkiem-mediow-narodowych-jest-edukacja-obywatelska?strona=1